Borut Šeparović: Strojevi su puni potrošenih ljudi

Izvor: Večernje novosti, 29.Sep.2013, 23:15   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Borut Šeparović: Strojevi su puni potrošenih ljudi

PREDSTAVA „55+“ u izvođenju zagrebačkog teatra „Montažastroj“ na ovogodišnjem 47. Bitefu imala je privilegiju da već na početku računa sa simpatijama publike: reditelj, scenograf i autor koncepta Borut Šeparović okupio je grupu naturščika čiji je najvažniji zajednički imenitelj broj godina - iznad pedeset pet. Ansambl sastavljen od „luzera“ obespravljenih samim životnim dobom, marginalizovanih i razočaranih, stasao na jednom sistemu vrednosti (a zatečen u drugom), govori >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << u svoje ime kao i u ime cele generacije povezane sličnim iskustvom. Sa idejom da umetnost mora da preuzme odgovornost za zajednicu u kojoj nastaje, Šeparovićev koncept kroz ovaj multidiscilinarni projekat skreće pažnju na goruće probleme ne samo hrvatskog društva... - Neki od učesnika još su zaposleni, neki su prevremeno okončali radni vek, a neki su u penziji. U Hrvatskoj je milion i dvesta hiljada penzionera, što je više od četvrtine stanovništva. Možemo reći da su to žrtve tranzicije u restauraciji kapitalizma, bez obzira na godine i radnu aktivnost - objašnjava Šeparović. - Moj stav je da umetnost mora da preuzme odgovornost za obespravljene, jer pozorište je stvar kolektiva i logično je da izraste iz zajednice. Čini mi se i da je smislenije kad ga postavimo iz te pozicije. Ne volim da odvajam umetničko od etičkog, društveno od političkog. Zavisi šta definišemo kao umetnost. U „Montažastroju“ nema puno estetizacije i stilizacije. Šeparović podseća na to da među nekim izvođačima postoji starosni raspon od tri decenije, što znači da je pre reč o populaciji nego generaciji. Ali vezuje ih i razdvaja više zajedničkih stvari: od podele na ustaše i partizane, pa nadalje. Životi su im bogati gubicima i dobicima, ličnim i kolektivnim. Konačno, lične priče nikada ne mogu biti potpuno izvan društvenog konteksta: - Na početku društvenih promena u Hrvatskoj imali su „35+“. Zato je zanimljivo videti koliko su se ti ljudi samorealizovali u jednoj iznenadnoj promeni. Gurnuti su na marginu. U društvu u kojem je zavladao teror mladosti oni su već potrošeni, višak, teret. Njihovi problemi govore o problemima celog društva zasnovanog na imperativima prodaje proizvoda. Ti imperativi se, istina, na njih ne odnose - većina reklama i ne targetira generaciju stariju od 55 godina. Ako ste u tom dobu, televizija vam se više ne obraća. Vlast vas se ne boji, a ekonomski ste zavisni od celog društva. Ugroženi ste, mada ne nužno u materijalnom smislu. U naš projekat ljudi su se iz različitih motiva uključivali. Između ostalog, zbog potreba za druženjem. Tako su posle predstave osnovali i udruženje pod nazivom „55+“. NOVA PREDSTAVA U SKLADU sa konceptom koji se opredelio za bavljenje socijalno najosetljivijim društvenim grupama, „Montažastroj“ je progovarala i u ime beskućnika, napuštenih pasa, nezaposlenih žena. - Počeli smo i novi projekat pod nazivom „Protunapad“. Okupili smo plesnu grupu koja će igrati na razminiranim poljima naše domovine. U ovaj projekat uključićemo penzionisane i aktivne pirotehničare, civilne žrtve rata, političare...

Nastavak na Večernje novosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.