Izvor: Politika, 23.Maj.2013, 16:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Udruženi radnici uspešno voze

Kruševački „Jugoprevoz”, na aukciji 2005. godine, kupili su radnici akcionari, otplatili ga u ugovorenom roku (2010) i danas uspešno posluju i investiraju iako mnogi nisu verovali u akcionarstvo te vrste

Kruševac – U autobuse kruševačkog „Jugoprevoza”, koji je vlasništvo radničkog konzorcijuma od 535 malih akcionara, dnevno uđe više od 33.500 putnika. Za godinu dana njihovi autobusi prevale više od od 1,2 miliona kilometara, a prigovora na kvalitet >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << usluga gotovo da i nema.

Iako mnogi nisu verovali u akcionarstvo te vrste, preduzeće koje je na aukciji 2005. godine kupio najveći radnički konzorcijum u Srbiji i otplatio ga u ugovorenom roku (2010) danas uspešno posluje.

Ovih dana „Jugoprevozu“ je uručeno najviše sindikalno priznanje, pod nazivom „27. april“, povodom obeležavanja 110 godina sindikata Srbije. Za predstavnike tog preduzeća koji godinama marljivo rade u tišini bio je to veliki događaj, i prilika da o (retkom) primeru radničkog akcionarstva budu detaljnije obavešteni premijer i više ministara u Vladi Republike Srbije.

Priča o uspešnom radničkom akcionarstvu u Kruševcu počela je devedesetih godina prošlog veka, kada je po Zakonu o privatizaciji započela svojinska transformacija „Jugoprevoza“, po modelu dokapitalizacije.

Radnici su postali vlasnici 29,7 odsto kapitala, dok je 70,3 odsto ostalo u društvenom vlasništvu. Glavni deo otkupa društvenog kapitala dogodio se 24. novembra 2005, kada je kruševački radnički konzorcijum, čiji je ovlašćeni zastupnik bio Života Cvetković, tadašnji i sadašnji generalni direktor.

Radnici su pobedili na aukcijskom nadmetanju, dajući ponudu od 2.434.000 evra (po ondašnjem kursu dinara) za 70 odsto društvenog kapitala, što je predstavljalo 49,3 odsto kapitala preduzeća (jedan deo se već nalazio u svojini radnika po otkupu iz 1990).

Isplata je usledila u šest rata, uz obavezne investicije od 300.000 evra, koje su znatno nadmašene. Poslednja rata, od 406.000 evra, uplaćena je dan pre isteka roka, 28. novembra 2010. godine.

Za to vreme uvećan je kapital preduzeća sa 165.441.000 na 288.725.000 dinara. Rukovodstvo, koje je uživalo poverenje akcionara, u potpunosti je obnovilo vozni park.

Celu operaciju je pratila niška AIK banka, a 535 (od ukupno 700) zaposlenih su primali zarade manje od republičkog proseka, uspevajući da iz dividendi, na kraju godine, izmiruju svoje obaveze po osnovu kupovine preduzeća.

Direktor Života Cvetković kaže da je na mukotrpnom putu do vlasništva bila veoma važna podrška većinskog, Samostalnog sindikata u preduzeću.

– Najviše priznanje Samostalnog sindikata Srbije „Jugoprevozu“ znači zaista mnogo, jer je ta nagrada došla posle teškog puta do vlasništva nad preduzećem, velikog odricanja tokom šest godina otplate i investiranja u vozni park i infrastrukturu. Mnogi iz sveta politike i ekonomije nisu verovali u radnički konzorcijum, a mi smo pokazali i dokazali da nisu u pravu. U Srbiji danas nema većeg radničkog konzorcijuma, odnosno preduzeća kojim gazduju radnici. Pokazalo se da nije u pravu bilo ni onih 150 radnika koji su odbili učešće u kupovini preduzeća. Od 555 akcionara koji su ušli u taj posao ostalo je 535. Uz veliki napor, sada su na dobitku. Redovno primaju plate, mnogi su zaposlili svoju decu, grad i građani imaju najbolji i najjeftiniji prevoz u centralnoj Srbiji. Uspešno poslujemo i investiramo u našu budućnost – kaže Đorđe Stević, predsednik odbora Samostalnog sindikata „Jugoprevoza“.

– Najvažnije u svemu je da i dalje investiramo, posle isteka obaveza iz kupoprodajnog ugovora sa Agencijom za privatizaciju. Imamo 130 voznih jedinica, kako mi to kažemo. Nedavno smo kupili tri nova autobusa za međugradski prevoz i tri za lokalni. Kupili smo i Autobusku stanicu u Trsteniku, kontinuirano ulažemo u održavanje vozila, imamo sopstvenu auto-mehaničarsku radionicu, u kojoj servisiramo autobuse, redovno izmirujemo sve finansijske obaveze prema poslovnim partnerima i državi, a prošle godine smo ostvarili neto dobit od 13 miliona dinara. Istina, prosečna zarada je ispod republičkog nivoa i iznosi 31.500 dinara. Akcionari i radnici i dalje žive skromno, ali znaju da imaju siguran posao i redovnu isplatu – kaže Zoran Misić, finansijski direktor.

Rade Stanković

objavljeno: 23.05.2013.
Pogledaj vesti o: Kruševac

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.