![[REPORTAŽA] Prvi aero-miting u Kragujevcu u organizaciji „MIND Aviation-a“: Egzotično i brojno vazduhoplovno učešće, privatna incijativa i porodični izlet za „civile“](https://static.vesti.rs/slike-4/REPORTAZA-Prvi-aero-miting-u-Kragujevcu-u-organizaciji-MIND-Aviation-a-Egzoticno-i-brojno-vazduhoplovno-ucesce-privatna-incijativa-i-porodicni-izlet-za-civile.jpg)
Izvor: TangoSix.rs, 16.Jun.2025, 07:25
[REPORTAŽA] Prvi aero-miting u Kragujevcu u organizaciji „MIND Aviation-a“: Egzotično i brojno vazduhoplovno učešće, privatna incijativa i porodični izlet za „civile“
Prva ovogodišnja vazduhoplovna priredba održana je u subotu u Kragujevcu, na nedavno otvorenom aerodromu u sklopu „MIND“ industrijskog parka. Kako smo na Tango Sixu najavljivali prethodnih nedelja, najmlađa podružnica „MIND Grupe“, nazvana „MIND Aviation“ organizovala je svoj prvi aero-miting i najverovatnije jedini događaj ovog tipa u Srbiji ove letačke sezone.
Kako je Tango Six izbrojao na licu mesta, u jednom trenutku je na događaju bilo prisutno preko >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << 60 letelica. Prvi kragujevački aero-miting nakon više decenija posetilo je najviše ultra-lakih, aviona generalne avijacije, helikoptera vojske i policije, uz kulminaciju – prelet para MiG-ova 29 dežurne jedinice 101. lovačke-avijacijacijske eskadrile. Bilo je prisutno preko 5000 posetilaca.
Aero-miting u Kragujevcu bio je koncipiran kao fly-in za gotovu celu srpsku generalnu avijaciju, kao letački program koji je bio više revijalnog karaktera (maksimalno tri pilota koja su nastupila zapravo znaju da lete, kako treba i za publiku) i kao događaj za građanstvo i one koji su van avijacije sa muzičkim programom i sadržajima za najmlađe.
Pogled sa „ATC uzvišenja“ / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
„Civili“ su, bez plaćanja ulaznica, bili locirani na jednoj strani aerodroma sa odličnim pogledom na statiku i letački program ali bez mogućnosti da priđu avionima koji su se nalazili preko piste kod, za sada, jedinog izgrađenog hangara.
Organizatori su dobro procenili da je posetiocima podjednako bitniji muzički i sadržaj za decu, posebno u konceptu porodičnog dolaska. Sekcija za građanstvo je bila simpatično uređena, sa štandovima lokalnih kompanija i institucija koje su podržale organizaciju.
Organizatori ovako većih događaja ne mogu računati na izdvajanje resursa za dovođenje profesionalnih „air show“ pilota i grupa, pa je stoga bitno da se koncept za nijansu više pomeri ka raznovrsnijem iskustvu za porodice i pojedince koji nisu fascinirani detaljima domaće generalne avijacije što impresionira samo upućenije poznavaoce.
Raznovrsnost i egzotika uz državne helikoptere koji su, dobrom odlukom, bili bliži nevazduhoplovnoj publici koja je u njih mogla da uđe / Foto: Petara Vojinović, Tango Six
Tu po pravilu, kao treći gradivni sloj služi prisustvo državnih službi, vojske i policije, na koje uvek možete računati da će puštati narod i decu u svoje letelice i služiti kao pouzdani ambasadori vazduhoplovstva – budući da civili učesnici jedu, piju i druže se među sobom (što, naravno, nije kritika već pozitivna konstatacija).
Tako su Helikopterska jedinica MUP-a i helikopterske eskadrile vojske sa Juga i Severa doletele sa svojim najinteresantnijim letelicama. Policija je tu posebno zanimmljiva jer se ispostavilo da je crveni Kamov sasvim dovoljan kao njihov jedini učesnik po svojoj atraktivnosti i egzotici.
Statika
Autor ovih redova doleteo je u Kragujevac ljubaznošću kompanije „Prince Aviation“ i njihove škole letenja koja je preletela sa svojom kompletnom flotom aviona Teknam: jednim dvomotorcem i trojicom „singlova“.
Ono što je posebno bilo interesantno i što treba služiti na ponos domaćoj generalnoj avijaciji, je broj aktivnih pilota i letelica koji je došao i još bitnije – koji postoji u Srbiji.
Pored Princa, najveće masovne prelete obavili su piloti iz Zemun Polja i Vojke. Tako je sa „13. Maja“ preletelo devet ultra-lakih letelica (šest aviona i tri žirokoptera), a iz Vojke pet aviona – Pioniri svih verzija i jedan Pipistrel, kao deo nove priče zastupništva proizvođača „Alpi Aviation“.
PSS u sredini, preko puta, na uzvišenju, bio je prostor za publiku, izlagače sa štandovima i veliku binu sa koje je non-stop svirala živa muzika / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Porodični izlazak pre svega, avioni su za civile ipak sekundarni razlog i motivacija posete / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Po jedan ili dva aviona sletelo je u Kragujevac iz svih krajeva zemlje, uz goste iz Makedonije sa jednom Utvom 75. Nekoliko manjih aviona doletelo je i iz Zapadne Evrope.
Kada je generalna avijacija u pitanju, raznovrsnost domaće „ozbiljnije“ generalne avijacije pratila je brojnost. Iz Smederevske Palanke u statici i dinamici nastupila je Cesnina amfibija, displej je imala i interesantna Cesna 185, dok je dan ranije na aerodrom prvi put sleteo Pilatus PC-12NG – najveći i najmoderniji GA avion do sada koji je posetio LYKG.
Letenje
Definicija raznovrsnosti srpske generalne avijacije: Dejan Beda i Miloš Stojković. Pilot MiG-a 29 i pilot Erbasa A330 kao sinhro par na livadi / Foto: Dušan Atlagić
Na letački program kragujevačkog aero-mitinga možemo gledati kao na podelu na onaj za vazduhoplovce koji su dolazili i odlazili sa aerodroma i onaj zvanični za njih i manje upućenu a zainteresovanu publiku.
Već pomenuta i zaista fascinantna egzotika (nekome ko ovu scenu prati više od 20 godina) raznovrsnosti lokacija sa koje su doleteli učesnici aero-mitinga počela je u prilazu aerodromu. Avion u kojem sam se nalazio bio je tako četvrti na redu za sletanje, dok je odlazak sa događaja bio podjednako interesantan, da ne kažem kao na „velikom“ aerodromu: predaje su bile brze, brojevi čekanja na poletanje svakako nešto što se ne čuje često, koordinaciju i vredan rad nekoliko vazduhoplovnih veterana koji su kontrolisali sabraćaj tokom celog dana.
Kako sam već spomenuo, od nekoliko desetina pilota koji su leteli samo su trojica imala dovoljno znanje kada je letenje u pitanju i iskustvo da prikažu letelice iz ugla koji je atraktivan za publiku, uz poštovanje „display“ linije i drugih pravila.
Ostatak je bio očekivano, i sasvim dovoljno, levo-desno preletanje, za vežbu civilnih letača koji bi već sada trebalo da računaju na makar jedan ovakav događaj godišnje i koji bi trebalo da razviju želju za većom pripremom i inovacijom kada je nastup za publiku u pitanju, ne za sebe i one retke koji će ceniti avion kao takav i činjenicu da leti.
Nalet MiG-ova 29 RV i PVO / Foto: Dušan Atlagić
Pomenuta trojica su vojni piloti, što u slučaju domaće ultra-lake avijacije nije ni malo čudno. Ovaj segment domaćeg vazduhoplovstva podigli su upravo biviši i sadašnji vojni piloti koji su bili instruktori, organizatori i jednostavno autoriteti na prvim aktivnijim livadama.
Piloti iz aero-kluba Ćuprija su se ponovo potrudili da smisle zapravo nešto interesantno za publiku sa sinhro-parom aviona Sila, dok su nastupi Citabrije, Cesne 185 i domaće restaurirane Utve 66 bili jagoda na šlagu idealnog miksa egzotike za poznavaoce koji znaju da je cene.
Prošlogodišnje aktivno a ove sezone sada već hiperaktivno učešće i volja Komande RV i PVO da se pojave na gotovo svim manjim i većim događajima vredno je posebne hvale. Ove godine već su stigli da učestvuju na događaju u Trsteniku i neshvatljivo slabo promovisanom događaju u Kostolcu.
Pored helikoptera, prisustva novog komandanta RV i PVO i drugih visokih oficira i pilota, najzapeženiji je svakako bio nastup naoružanog dežurnog para MiG-ova 29 sa Batajnice. Simulacija vazdušne borbe i efektan prelet za kraj oduševili su prisutne.
Organizacija
Nakon prvog inauguralnog okupljanja prošle godine, Bratislav Milanović (koji je i sam pilot) i ekipa iz „MIND Aviation-a“ ovogodišnjim aero-mitingom definitivno su iskočili iz zone komfora. Događaj je bio izuzetno posećen, dobro organizovan i na karaju, najbitnije, bezbedan.
Druženje, jelo i piće – na ovoliko ljudi, koliko je posetilo Kragujevac u subotu, ni malo jednostavno organizovati / Foto: Petar Vojinović, Tango Six
Kao neko ko već deset godina organizuje najposećenije vazduhoplovne manifestacije (doduše bez prisustva letelica) bitno je da istaknem najznačajniji aspekt ovakvih nedržavnih događaja – neko to mora da plati, da plati one koji će na tome raditi i na indirektan i direktan način platiti i one koji učestvuju. Stoga su privatna inicijativa i jaka želja da se događaj poput ovogodišnjeg kragujevačkog dogodi, uz značajno finansijsko ulaganje – jedino bitni na kraju priče.
U subotu je u velikom kragujevačkom hangaru bilo besprekorno ugošćeno par stotina ljudi, uz besplatan ketering i poseban spoljni i unutrašnji prostor. Trud i broj ekipe domaćina bili su veliki, raspoloženje je bilo na nivou (kao i svaki put kada se sretne toliki broj vazduhoplovaca) a vreme savršeno – bez veće filosofije, ništa više ne treba očekivati. Osim posvećenosti da svaki domaći događaj koji se jednom dogodi i iznenadi postane tradicija. Ali to ostaje na privatnicima i njihovoj inicijativi. Zato ih trebamo ceniti i hrabriti da istraju.
The post [REPORTAŽA] Prvi aero-miting u Kragujevcu u organizaciji „MIND Aviation-a“: Egzotično i brojno vazduhoplovno učešće, privatna incijativa i porodični izlet za „civile“ appeared first on Tango Six.