
Izvor: KMnovine.com, 17.Okt.2020, 10:01
Zoran Čvorović: ZSO ne može da bude oblik srpske teritorijalne autonomije
Pošto u pogledu nadležnosti ZSO ovaj sporazum između Beograda i Prištine predstavlja kopiju tzv. kosovskog Zakona o lokalnoj samoupravi, onda je i angažman da se ZSO uredi neposredno na Briselskom sporazumu, a ne na tzv. kosovskim zakonima – potpuno deplasiran, kaže prof. dr Zoran Čvorović
dr Zoran Čvorović / Foto: KM Novine
Pitanje i te kako važno za budućnost Srba na KiM – šta >> Pročitaj celu vest na sajtu KMnovine.com << će biti osnov za formiranje ZSO – Prvi briselski sporazum ili zakoni tzv. Republike Kosovo – naišlo je na dijametralno suprotna tumačenja u Beogradu i Briselu. O tome je za „Pečat“ govorio pravni istoričar dr Zoran Čvorović, profesor na Pravnom fakultetu u Kragujevcu.
Da li je dilema – Prvi briselski sporazum ili zakoni tzv. Republike Kosovo – najsrećnije formulisana?
Na ovako postavljenu dilemu najpre će se upecati većina onih koji nisu pravnici, ali koji će kao iz topa upotrebiti jedan pravnički argument kako bi pokazali da navedeni spor nije nimalo nacionalno beznačajan: bolje je za Srbe na KiM da se ZSO neposredno temelji na jednom međunarodnom ugovoru (mada Briselski sporazum nije kao takav uveden u pravni poredak Srbije, ali u međunarodnom i unutrašnjem pravu Srbije proizvodi dejstva jednog međunarodnog ugovora), nego na zakonima tzv. Kosova. Jer gde je međunarodni ugovor, tu su i međunarodne garantije za položaj Srba na KiM. Ovakav laički doživljaj navedene dileme čak ima i svoje opravdanje u tzv. Ustavu Kosova, jer prema čl. 19 ratifikovani međunarodni sporazumi, kakav je i Prvi briselski sporazum kojim je predviđeno osnivanje ZSO, sprovode se na direktan način i imaju premoć nad zakonima tzv. Republike Kosovo. To bi značilo da najpre treba da se napiše Statut ZSO, da bi potom sa Statutom, koji izvorno proizlazi iz ratifikovanog međunarodnog sporazuma, bili usklađeni odgovarajući zakoni tzv. Kosova.
Da li međunarodni ugovor, ratifikovan u tzv. Republici Kosovo dan uoči Vidovdana 2013, kojim je predviđen ZSO, pretpostavlja postojanje dva posebna ustavna sistema?
Međunarodni ugovor koji je u tzv. Republici Kosovo ratifikovan 2013. godine u formi „Zakona o ratifikaciji prvog međunarodnog sporazuma principa koji uređuju normalizaciju odnosa između Republike Kosovo i Republike Srbije“ pretpostavlja postojanje dva posebna ustavna sistema nezavisnih država. Shodno tome, formiranje ZSO je prema Prvom briselskom sporazumu predviđeno u okviru onoga što je na srpski prevedeno kao „kosovski propisi“, a što se u engleskom originalu naziva „Kosovo law“. Obe sintagme upućuju na isto – sveukupnost propisa koji čine jedan pravni poredak, na čijem čelu se u savremenim uslovima shodno načelu zakonitosti nalazi ustav. Pošto uređenje ZSO mora da bude u skladu sa tzv. Ustavom Kosova, u Opštim principima Asocijacije/Zajednice se predviđa da podzakonski akt kosovske vlade o uređenju ZSO „razmotri Ustavni sud“ tzv. Kosova. To „razmatranje“ ne može da bude puka formalnost kako bi neki hteli da ga predstave, već je eufemizam za klasičnu ocenu ustavnosti vladinih uredbi iz čl. 113 tzv. Ustava Kosova. Polaganje nade u snagu Briselskog sporazuma da obezbedi samostalno institucionalno organizovanje Srbima na KiM, razvejava čl. 16 tač. 1 tzv. Ustav Kosova, gde je propisano da Ustav ima premoć nad svim drugim pravnim aktima, zbog čega svi ovi akti, pa i ratifikovani Briselski sporazum, moraju da budu u skladu sa Ustavom. Jednom rečju, formiranje ZSO se ne odigrava u nekakvom pravnom vakuumu koji treba da se popuni kroz sporazumevanje pregovarača, već u jasno ustavno-pravno omeđenim granicama dve nezavisne države, koje su postale sve jasnije zahvaljujući briselskoj odluci Beograda da samoukine ustavni poredak države Srbije na KiM. Kada je Vlada Srbije odlučila da ukine lokalnu samoupravu na KiM formiranu prema Ustavu Srbije, nije na KiM formiran nikakav pravni vakuum već se na širokogrudo ustupljeni prostor proširio sistem lokalne samouprave po tzv. Ustavu Kosova. Čitav taj proces potiskivanja jednog sistema lokalne samouprave i jednog ustavnog poretka drugim sistemom lokalne samouprave i drugim ustavnim poretkom treba da se okonča formiranjem ZSO. Jer u savremenim uslovima nova država uvek nastaje povlačenjem pravnog poretka stare države.
Kakav je status predviđen ZSO ako ga tumačimo u okvirima definisanim najpre tzv. Ustavom Kosova, a potom i Briselskog sporazuma, kao akta manje pravne snage?
Kristalno je jasno da ZSO ne može da bude ništa više od jednog stalnog oblika institucionalne međuopštinske saradnje srpskih opština. ZSO ne može da bude oblik srpske teritorijalne autonomije, jer tzv. Ustav Kosova predviđa jednostepenu lokalnu samoupravu sa opštinama kao jedinim jedinicama lokalne samouprave. Isti dokument ostavlja opštinama mogućnost institucionalnog povezivanja kroz formiranje asocijacije opština, zbog čega je 2011. i donet Zakon o međuopštinskoj saradnji. Opštinama su tzv. kosovski propisi dali i pravo prekogranične saradnje. Nadležnosti koje su Prvim briselskim sporazumom ugovorene za ZSO u potpunosti odgovaraju nadležnostima koje ima opština u tzv. kosovskom sistemu. Ovo postaje očigledno kada se uporede nadležnosti iz tač. 4 dokumenta Opšti principi Asocijacije/Zajednice i čl. 17 Zakona o lokalnoj samoupravi tzv. Kosova koji reguliše izvorne nadležnosti opština. Pošto u pogledu nadležnosti ZSO ovaj sporazum između Beograda i Prištine predstavlja kopiju tzv. kosovskog Zakona o lokalnoj samoupravi, onda je i angažman da se ZSO uredi neposredno na Briselskom sporazumu, a ne na tzv. kosovskim zakonima – potpuno deplasiran.
Pratite nas na Facebook, Twiter ili Instagram
PROČITAJTE JOŠ: dr Zoran Čvorović: ''Vatikanski model'' prečica za priznanje tzv ''Kosova'' Patrijarh srpski Irinej (Gavrilović) i vladika bački Irinej (Bulović) ponovo su razgovarali sa predsednikom Srbije Tomislavom Nikolićem o njegovom starom predlogu da se Srpskoj pravoslavnoj crkvi, odnosno Eparhiji raško-prizrenskoj, izdejstvuje status sličan onom koji ima Vatikan u Italiji. Ovu Nikolićevu ideju SPC je još pre tri godine odbacila, uz obrazloženje da bi tim potezom Crkva posredno priznala samoproglašenu nezavisnost šiptarskih separatista.
PROČITAJTE JOŠ: Zoran Čvorović: Mali Šengen za ''Veliku Albaniju''Da li je novosadska Deklaracija autentični plod balkanske politike, koja bi pre svega morala da ima u vidu interese stanovnika balkanskih zemalja. Posle završetka dvodnevnog sastanka predsednik Republike Srbije Aleksandar Vučić, te premijeri Severne Makedonije Zoran Zaev i Albanije Edi Rama predstavili su javnosti 10.
PROČITAJTE JOŠ: dr Zoran Čvorović: Revolucionarna, umesto pravne svestiKriza pravne svesti u SPC počela je da se ispoljava onog trenutka kada su pojedini episkopi zaključili da u reformama ne smeju da zaostaju za državom. Kriza pravne svesti srpskog naroda, koja se, pre svega, ispoljava u funkcionisanju srpske države, posledica je višedecenijskog potiranja pravne svesti njenom antitezom - revolucionarnom svešću.
KM Novinama je potrebna vaša podrška - pročitajte zašto KLIK
Izvor: KM Novine :: © 2014 - 2020 :: Hvala na interesovanju
Pogledaj vesti o: Autonomna pokrajina Kosovo i Metohija