Izvor: JUGpress.com, 20.Jan.2021, 16:11

Mustafa: Albanska omladina u Preševu, Bujanovcu i Medvedje u bezizlaznoj situaciji

BUJANOVAC-PREŠEVO-MEDVEDJA

Albanska omladina iz Preševa, Bujanovca i Medveđe je u bezizlaznoj situaciji već godinama, rekao je za JUGpress predsednik Nacionalnog saveta Albanaca Ragmi Mustafa  i dodao da je “teško kad znate da ako ste policajac, sudija, vatrogasac, inspektor čak ne možete ni da se bavite profesijom koju možete steći studiranjem na Kosovu. I da ćete naići na neprihvatljive poteškoće i besmislene prepreke da budete normalna mlada osoba”.

Na pitanje >> Pročitaj celu vest na sajtu JUGpress.com << koji su ključni problemi, MUstafa je rekao da ih ima mnogo “od nedostatka udžbenika do nemogućnosti da budu deo sistema društva”.

Na pitanje kakva je situacija u obrazovanju na albanskom jeziku, koliko udžbenika postoji na ovom jeziku u osnovnim i srednjim školama i da li je moguće problem svih udžbenika uskoro rešiti Mustafa je odgovorio da je “tokom više od dve decenije nedostatak udžbenika otežavao učenicima osnovnih škola postizanje najviših obrazovnih standarda”.

” Ova je prva školska godina koja započinjemo udžbenicima u Preševskoj dolini iako proces osiguravanja udžbenika nije dovršen za sve predmete. Takođe smo realizovali najveći projekat ikada za albanski nacionalni savet jer za 4052 učenika smo podelili oko 24 hiljade kompleta udžbenika u svima školama u kojima se nastava vodi i na albanskom jeziku preko donacaju koji smo dobili sa Kosova i Albanije.

Konačno, udžbenici za osnovne škole iz Republike Albanije dozvoljeni su kao deo bitke za kvalitetno obrazovanje, u koordinaciji sa ministarstvima obrazovanja Albanije i Srbije i u saradnji sa međunarodnom zajednicom.

Sveobuhvatno rešenje u obrazovanja sa nastavom na albanskom jeziku trebalo bi dalje primeniti u bilateralnim sporazumima između Republike Srbije i Republike Albanije, u okviru izgradnje dobrosusedskih odnosa, u procesu njihovog članstva u Evropskoj uniji.

A za to nam je trebalo malo političke volje, malo razumevanje. Ja moram da se zahvalim na izvanrednoj posvećenosti bivšim ministrima Besi Shahini iz Albanije, uz razumevanje bivseg ministra u Srbiji Mladena Šarčevića. Takođe, za isplatu takse aplikacije, finansijski pomoglo Koordinacionog tela za Preševo, Bujanovac i Medveđu a imali smo i snažnu podršku OEBS-a i neformalne grupe ambasadora „Prijatelji doline“. Isto tako zahvalan sam na postupanju Izdavačke kuće „Albas“ iz Preševa kao i Komisiji za obrazovanje i svima onima koji su ovo shvatili kao prioritet u zajedničkim obavezama.

Takođe,  uputili smo dopis ministru Ministarstva obrazovanja, nauke i tehnologije Branku Ružiću i pozvali smo ga da zajedno radimo na poboljšanju kvaliteta obrazovanja uopšte, i poboljšanje obrazovnog sistema na albanskom jeziku”. rekao je Mustafa.

.

On je ocenio da su “izazovi u obrazovanju mnogobrojni, posebno za manjine, a  da je ovo pitanje posebno složeno i kompleksno za albansku zajednicu. Ali ja ću navesti samo tri načina na koja bi mogli da unapredimo obrazovanje na albanskom jeziku kad znamo da ova vlada zavisi od predsedničkih izbora.

·        “Radujem  se uspešnoj dosadašnjoj saradnji sa svima koji su doprineli sistematskom rešavanju problema udžbanike na albanskom jeziku, i nadam da ćemo nastaviti , do onkočanja procesa obrade svih udžbenika, ne samo za osnovne škole, već i za srednje škole. Zamislite u 21 veku, sa novim školskim planom i programom za srednje škole na albanskom jeziku, nemamo ni jedan udžbenik.

Nacionalni savet albanskih nacionalnih manjina i ja lično iskreno smo zainteresovani za pružanje rešenja obrazovnih pitanja za albanskoj zajednici u skladu sa važećim zakonom i usredsredili smo se na kvalitet i podsticanje  mehanizam za unapređivanje obrazovanja za albansku zajednicu, jer u Srbiji je svaki peti petnaestogodišnjak je funkcionalni nepismen po izvaštaju PISE.

·         Takođe, Nacionalni savet albanske nacionalne manjine izražavao spremnost, i prema američkoj ambasadi i prema Ministarstvu obrazovanja, da doprinese sprovođenju sporazuma o “Ekonomskoj normalizaciji” potpisan 4. septembra u Vašingtona, posebno u delu u kome se odnosi o priznavanju kosovskih diploma u Srbiji. Da vas podsetim da tačka 6. ovog sporazuma, predvidio da: “Obe strane uzajamno priznati diplome i profesionalne certifikate”.

Plašim se da ova tačka neće biti realizovano kao i ona iz sporazuma 2011 u Briselu kad je ova materia obrađeno i što je Vlada Srbije usvojila Uredbu o priznavanju diploma sa Kosova i na kraju ništa. Već 20 godina imamo „brain drain“. Tradicionalno Albanci Preševske doline studirali su i stidiraju na Kosovu, bez ikakve pomoći od države iako ona ima zakonsku obavezu da obezbedi za nacionalne manjine i visokoskolsku obrazovanje. Država ne investira ništa i na kraju ta država ne da ti za pravo da se baviš ni svojom stečenom profesijom. Jer, kosovske diplome se ne priznaju, a nostrifikacija diploma dodeljenih u Albaniji i Makedoniji predstavlja problematičan izazov.

·         Nacionalni savet albanske nacionalne manjine očekuje od Ministarstva obrazovanja, nauke i tehnologije da uvažava maninsku samoupravu albanske nacionalne manjine. Jer do sada imali smo situacije da Ministarstvo nije uvažavala zakonske norma prema kojima se izberu rukovodilaci obrazovnih ustanovoma u kojima se nastava vodi na albanskom jeziku, monopolizovala je ovaj proces, podržala i unapredila politička rešenja . što je nanelo nepopravljivu štetu ovim ustanovama”pbjasnio je mUstafa.

Na pitanje kakva je situacija sa viskoškolskim obrazovanjem i da li ima mladih Albanaca koji studiraju i u Srbiji i gde najčećče mladi Albanci iz ove tri opštine nastavljaju školovanje: Kosovo, Albanija, Makedonija ili inostranstvo, Mustafa je rekao kako “misli”  da je “došlo vreme da kažemo dosta eksperimentalnim rešenjima za viskoškolsko obrazovanje na albanskom jeziku. Prvo je otvoren pravni fakultet iz Niša u Medveđi koji je posle zatvoren. Propali projekat.

 Posle je,  uz podrške Nacionalnog saveta albanske nacionalne manjine, Komesara za ljudska i manjiska prava iz Haga, EU delegacije u Srbije, Ministartsva obrazovanja i Kordinacionalno telo za Preševo, Bujanoc i Medveđu otvoren Ekonomski fakultet iz Subotice odeljenje u Bujanovcu koji ne funksioniše od izbora novog dekana ovog fakulteta. Po sporazumu bi trebalo da počnemo sa 30% nastave na albanskom jeziku i da se na izbalansirani način registruju studenti iz svih zajdnica. Ali, izgleda da novi akreditovanih programi master studije su svi na srpskom jeziku. Sem jednog referenta iz Bujanovca svi drugi su iz Vranja i drugih gradova isa severa zemlje. Ovaj fakultet posle skoro jedne decenije nije proizveo nijednu oosobu koja je opremljena znanjem za asistenta na ovom odeljenju.

Nacionalni savet albanske nacionalne manjine ozbiljno razmatra mogućnost da izlazi iz ovog projekta koji nije ispunio očekivanja albanske zajednice, odnosno realizovanje zakonskih prava pripadnika albanske manjine na visikoškolsko obrazovanje”, rekao je Mustafa.

Potencira da nije  bilo nikakvog pomaka u proteklom periodu u rešavanju problema priznavanja diploma sa Kosova.

Na pitanje koliko ima albanske dece i usnovnim, koliko u srednjim školama a koliko njih je upisalo studije ili studira iz ove tri opštine ; Mustafa je rekao da  ima 4052 u osnovnom I više od 3000 u srednjem obrazovanju na albanskom jeziku.

 On je dodao da je “obrazovanje na maternjem jeziku oblast prava pripadnika nacionalnih manjina od važnog značaja za očuvanje i razvoj nacionalnog identiteta. Stoga je obezbeđivanje kvalitetne i savremene nastave na albanskom jeziku na svim nivoima obrazovanja bitan preduslov za očuvanje i razvijanje etničke posebnosti albanske zajednice u Republici Srbiji”.

U uslovima dinamičnog razvoja društva i specifične kulturološke različitosti, puno obezbeđivanje prava na obrazovanje na albanskom jeziku bitno određuje identitetsko očuvanje, određuje društveni i ekonomski položaj albanske nacionalne manjine, podvlači Mustafa koji je dodao da “je obrazovanje pripadnika albanske zajednice u Preševskoj dolini nepotpuno!.

” Albanskoj zajednici je funkcionalno otežano obrazovanje u skladu sa zakonskim normama na njihovom maternjem jeziku”, dodao je Mustafa.

“Što se tiče obrazovanja pripadnika albanske nacionalne manjine identifikovano potpuni nedostatak sistematskog tretmana i nije doprineo razvoju integrativnog multikulturalizma. Svakako ovi problemi se mogu identifikovati kao glavni:

•         Nedostatak udžbenika i materijala za rad,

•         Slabo snabdevene biblioteke literaturom,

•         Stare loše objekte obrazovnih ustanova,

•         Nedostatak modernizacije i digitalizacije škola

•         Neadekvatan nastavni kadar

•         Pravo na viskoškolsko obrazovanje ,  nedostatak finansiranja od strane države.

•         Problem sa statusom diploma izdatih na Kosovu i priznavanjem diploma izdatih u Albaniji i Makedoniji,

•         Loš kvalitet učenja srpskog jezika.

•         Nedostatak učenja albansko-srpskog jezika i razvoj dvojezičnosti (dvojezičnosti) za buduće pedagoge,

 Obrazovanje albaske zajednice jeste i političko pitanje, odnosno  to je bilo već dve decenije. Obrazovanje albaske zajednice jeste i ustavno i zakonsko pravo. Ovo je takođe odgovarajuća referenca za jednakost. Bez jednakosti nema mira. A bez mira nema obrazovanja”, poručio je Mustafa.

Na pitanje kakvi su medjusobni odnosi mladih Albanaca , Srba i Roma u Bujanovcu, da li sede u istim kafićima, da li se druže na bilo koji način, Mustafa je rekao “zavisi od mesta do meste ili od opštine do opštine. Ima gde svi se druže ima I gde se ne druže pripadnici različitih nacionalne pripadnosti”.Ipak, on smatra da ti odnosi “mogu da se izdefinišu kao dobri”.

Konstatujemo da mladi iz sve tri zajednice, sa kojima smo razgovrali , kao glavni problem vide nedostatak posla u sve ti opštine i skoro svi imaju nameru da odu iz svojih rodnih mesta. i pitanje kako on gleda na to , rekao je  “jedan od problema sigurno ne samo u Preševskoj dolini već i na celom Balkanu je nedostatak novih radnih mesta. Međutim, u zemlji koja ne daje mogućnost da se razvijaš u okviru sposobnosti i potencijala koje pojedinac poseduje, gde vam nije dozvoljeno da se obrazujete na pošten način, štaviše i ne prihvatajući  univerzitetske kvalifikacije. Mesto koje vam ne pruža mogućnost da porodicu održavate poštenim i profesionalnim radom. I na kraju takođe osporava vaš identitet,  ne dozvoljavanjem isticanje vašim simbola i identiteta zagarantovanim ustavom. Tada više nego jasno stavlja vam do znanja da ova država ne prihvata vaše postojanje ignorišući zahteve za jednakošću”, rekao ej Mustafa.

Na pitanje da li u Bujanovcu postoji bilo kakva aktivnost ili mesto na kome mogu svoje ideje i talente da razmenjuju i udružuju mladi iz sve tri zajednice, Mustafa, koji je bio i šef odborničke grupe Partije za demokrartsko delovanje kada ej predvodila lokalnu vlast je rekao ” Zavisi od opštine do opštine. Ali svakako nedostaju takva mesta”.

Na pitanje koliko su poolitičari zainteresovani da čuju glas mladih i da uvaže njihove primedbe i ideje, njegov odgovor je bio “ja sam mlad, valjda! “

I ovo Vam može biti interesantno

Nastavak na JUGpress.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta JUGpress.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta JUGpress.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.