Da li su samo vozači krivi za tragedije?

Izvor: Večernje novosti, 14.Okt.2018, 22:20   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Da li su samo vozači krivi za tragedije?

Retki su slučajevi u kojima se poteže odgovornost za uslove na putevima kod teških nesreća sa mnogo žrtava. Od 2015. godine 39 krivičnih prijava za nesavesni saobraćajni nadzor ZA sigurno odvijanje saobraćaja potrebno je da se ispuni "svetotrojstvo" bezbedne vožnje - odgovorni vozači i svi drugi učesnici, ispravna vozila i sigurni putevi. Nakon nedavnih lančanih sudara kod Jagodine staro pitanje je opet pokrenuto - sledi li putarima sankcije za loše obavljen posao >> Pročitaj celu vest na sajtu Večernje novosti << i kakva je njihova uloga u sprečavanju rizičnih situacija? Za nesavesno vršenje nadzora nad javnim saobraćajem u Srbiji, koji obuhvata drumski i sve ostale vrste saobraćaja, u 2017. godini podneto je 20 krivičnih prijava, a jedna osoba je uslovno osuđena. Godinu dana ranije, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, podneto je sedam prijava, pet je odbačeno, a opet je samo jedna osoba osuđena - uslovno. U 2015. kako se navodi, bilo je 12 prijava, 9 osuda, a jedna osoba je kažnjena zatvorom do tri meseca. Posle lančanih sudara kod Jagodine, u kojima se broj žrtava popeo na dvocifreni stravični bilans, istraga će utvrditi sve okolnosti. U gustoj magli, na auto-putu, u oba smera, sudarila su se putnička i teretna vozila, a među nastradalima su i vozači i putnici. Prema saopštenju JP "Putevi Srbije", najverovatnije su smanjena vidljivost zbog guste magle i neprilagođena brzina uzrok katastrofalnih saobraćajnih nezgoda koje su se dogodile na auto-putu između Ćuprije i Jagodine.PROČITAJTE JOŠ - Mladi vozači ne mogu u besna kola - Adekvatna horizontalna i vertikalna saobraćajna signalizacija duž svih deonica auto-puteva u Srbiji je postavljena shodno projektu o saobraćajnoj signalizaciji. Duž deonica na teritoriji gde je pojava magle česta, kao što je slučaj sa Pomoravljem, signalizacija je prilagođena vremenskim prilikama, odnosno postavljene su table za maglu i obeležene su bele tačke u vidu polukrugova na propisanom rastojanju, kojima se učesnici u saobraćaju obaveštavaju da je neophodno smanjiti brzinu i istu prilagoditi uslovima na putu - navodi se u tom saopštenju.Posledice lančanog sudara kod Jagodine, Foto "Tanjug" Ipak, ubrzo nakon ove tragedije, oglasili su se i stručnjaci za pitanja saobraćaja i bezbednosti na putevima, sa predlozima da je "krajnje vreme se uspostavi video-nadzor nad kompletnim koridorima 10 i 11 i da se uspostavi sistem upozoravanja i obaveštavanja vozača na svim deonicama, a naročito onim gde je česta pojava magle". Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović, za "Novosti", objašnjava da je odgovornost na svima koji na neki način učestvuju u saobraćaju. - Problem kod nas je što je jako dugo sav teret prebacivan na vozača kroz čuveni institut "prilagođene brzine" - kaže Okanović. - Šta god da se desi na putu, a najčešće je to nailazak na neku nepredvidivu opasnost, krivica se prebacivala na vozača sa tvrdnjom da nije prilagodio brzinu. Polako se ipak menjaju stvari... Kao što vozač, kada zbog njegove greške neko pogine, ide u zatvor, to treba da važi i za putare i njihove greške. Svaki učesnik u saobraćaju koji se propisno ponaša, kako Okanović kaže, ima pravo da očekuje od ostalih učesnika u saobraćaju isto to, uključujući i one koji održavaju puteve. - Karakteristični problemi sa putevima su neodgovarajuća signalizacija i nepostojanje zaštitne opreme puta - objašnjava Okanović, ističući da je 16 odsto "uticajni faktor stanje puta", prema najnovijim podacima, a da su samo za 0,03 posto nesreća okrivljeni putari, prema podacima iz 2011. BEZ ODGOVORA IZ Ministarstva saobraćaja i JP "Putevi Srbije" nismo dobili odgovore u kojim slučajevima postoji odgovornost putara za saobraćajnu nesreću. Ostaje nepoznato, zasada, da li su, prema evidenciji ovog resora, ljudi iz putarskih preduzeća ikada odgovarali za saobraćajnu nesreću, kao i da li je isključivo njihova odgovornost da proveravaju ispravnost signalizacije. SLOVO ZAKONA PREMA članu 295 KZ (nesavesno vršenje nadzora nad javnim saobraćajem) službeno ili odgovorno lice kojem je poveren nadzor nad stanjem i održavanjem saobraćajnica i objekata na njima, prevoznim sredstvima ili javnim saobraćajem ili nad ispunjavanjem propisanih uslova rada vozača, ili kojem je povereno rukovođenje vožnjom, koje nesavesnim vršenjem svoje dužnosti izazove opasnost za život ili telo ljudi ili za imovinu većeg obima, kazniće se zatvorom od šest meseci do pet godina.
Pogledaj vesti o: Jagodina

Nastavak na Večernje novosti...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Večernje novosti. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Večernje novosti. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.