Debakl lokalne demokratije

Izvor: Politika, 28.Jun.2012, 01:43   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Debakl lokalne demokratije

Preslikavanjem koalicija sa viših na niže nivoe odlučivanja vrlo verovatno da se krše predizborna obećanja i obesmišljavaju lokalni politički programi. Još je očigledniji i bezazleniji iskaz da odnos centralne i lokalne vlasti treba da bude korektan i ako nisu iste koalicije u pitanju. Zašto je ovaj iskaz suštinski problematičan? Zato što pitanje odnosa centralne i lokalne vlasti, ukoliko je sagledano kroz prizmu favorizovanja preslikanih koalicija ili kažnjavanja suprotstavljenih, >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << predstavlja potpuni debakl lokalne demokratije.

Pitanje iz nadnaslova je moguće jedino u sistemu u kome sami predstavnici lokalnih vlasti nisu prepoznati kao ključni i važni sagovornici za pitanja razvoja lokalne samouprave. U uslovima nepostojanja obaveznog i institucionalizovanog načina za učešće predstavnika lokalnih vlasti u donošenju propisa i odluka od značaja za lokalnu samoupravu na centralnom nivou, povremeno pozivanje nacionalne asocijacije lokalnih vlasti svakako nije dovoljno i održivo.

U jednoj analizi PALGO centra ukazuje se na problem nedovoljne i neadekvatne koordinacije različitih nivoa vlasti što za posledicu ima ozbiljne prepreke boljem funkcionisanju lokalne samouprave u Srbiji. Iako je Zakonom o lokalnoj samoupravi predviđeno da predstavnici lokalnih vlasti, samostalno ili preko svoje asocijacije, imaju pravo da učestvuju u procesu pripreme zakona „od posebnog značaja za ostvarivanje i razvoj lokalne samouprave”, ne postoje adekvatni propisi kojima bi se uredio zakonodavni postupak, u smislu obaveze države da to pravo obezbedi jedinicama lokalne samouprave.

Pomenuta analiza ukazuje i na sledeće probleme:

1. Pitanja značajna za lokalnu samoupravu nisu posebno prepoznata u postupku donošenja propisa i usvajanja strategija. Postupak usvajanja propisa i strateških dokumenata je uređen na opšti način i ne pravi se razlika u pogledu obaveznih koraka ili obaveznih učesnika u tom postupku u zavisnosti od sadržine propisa. Određena odstupanja u tom pogledu postoje jedino u pogledu propisa koji se donose u procesu harmonizacije domaćih propisa sa propisima Evropske unije.

2. Ne postoji državni organ zadužen za koordinaciju postupka donošenja tih zakona i usvajanja drugih dokumenata.

3. Ne postoji institucionalizovani način za učešće predstavnika lokalnih vlasti u donošenju propisa i odluka od značaja za lokalnu samoupravu na centralnom nivou. Ovo učešće je za sada zasnovano jedino na ad hok praksi određenih ministarstava, odnosno angažovanju asocijacije lokalnih vlasti da se na neki način uključe u taj proces.

U cilju jačanja lokalne samouprave, date su sledeće preporuke:

1. Potrebno je odrediti organ državne uprave ili posebno telo zaduženo za koordinaciju donošenja odluka koje su od značaja za jedinice lokalne samouprave.

2. Predstavnici lokalnih vlasti bi trebalo da budu uključeni i u tela koja usvajaju važne strateške dokumente, a posebno nacionalnu strategiju decentralizacije (primer Hrvatske).

3. Propisima koji uređuju zakonodavni postupak trebalo bi definisati obavezne korake u donošenju odluka (zakona i drugih propisa i strateških dokumenata), koji uključuju učešće odgovarajućih organa državne uprave, službi i tela vlade i asocijacije lokalnih vlasti. Obavezni mehanizmi vertikalne koordinacije, odnosno konsultovanja lokalnih nivoa vlasti mogu se predvideti i zakonom o sistemu lokalne samouprave (primer Holandije).

4. Trebalo bi definisati odluke koje nije moguće doneti bez učešća predstavnika lokalnog nivoa vlasti, odnosno mehanizme kojima bi predstavnici lokalnog nivoa mogli da pokrenu obavezne konsultacije u pogledu određenih pitanja (primer Austrije).

Ovo su samo neke od pretpostavki preko potrebnih upravnih reformi kojima bi se obezbedio sistematski uticaj lokalne samouprave na proces donošenja odluka i definisanja novih sektorskih politika i strategija koje utiču na razvoj lokalnih zajednica.

Izvršni direktor PALGO centra

Dušan Damjanović

objavljeno: 28.06.2012.

Nastavak na Politika...






Povezane vesti

Lokalne vlade prate centralu

Izvor: Politika, 28.Jun.2012

Od šest predsednika opština (gradova) kojima smo postavili pitanje da li centralne vlasti favorizuju svoje lokalne koalicije, u odnosu na opozicione, čuli smo šest veoma različitih odgovora: za nekoga tog favorizovanja nema, za nekoga i te kako ima, neko kaže da sve zavisi od autoriteta lokalnih...

Nastavak na Politika...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.