
Izvor: GameInfusion.net, 29.Okt.2012, 12:32 (ažurirano 02.Apr.2020.)
XCOM: Enemy Unknown opis
Legendarni X-COM serijal dobro je poznat starijim igračima, ali je ova franšiza nepoznata mlađim gejmerima jer je posustala krajem devedesetih. Tokom poslednjih desetak godina izašlo je nekoliko klonova koji su bili bleda senka originale igre. Za dostojan povratak legende zaslužen je Firaxis Games (Civilization).
XCOM: Enemy Unknown je smešten u blisku budućnost i prati vanzemaljsku invaziju. U cilju zaštite Zemlje sve vlade sveta formiraju elitnu paravnojnu organizaciju XCOM (extraterrestrial combat) koja je poslednja linija odbrane. Igrač je u ulozi vođe te organizacije.
XCOM: Enemy Unknown se igra u dve različite forme: strateška forma podrazumeva razvoj baze, istraživanja, dok se taktički segment tiče borbe. Obe forme su poteznog tipa.
Na početku igre zatičete malenu bazu sa svega nekoliko postronjena, dobro skrivenu ispod zemlje. Najbitnja postrojenja su kontrolna i situaciona soba. U situacionoj sobi imate pregled veća koje čini šesnaest država i njihov nivo panike. Ako ignorišete vanzemaljska delovanja u određenoj državi nivo panike će rasti da bi na kraju članica istupila iz veća, a vi ostali kratkih rukava za njena ulaganja u vašu organizaciju.
Ako veće napusti više od pola zemalja dolazi do totalne invazije i game over-a. Nivo panike možete smanjiti i lansiranjem satelita u određenu državu. Veće će vam sa vremena na vreme nuditi vrlo unosne ugovore u kojima treba da im proizvedete određen broj različite opreme. Pored toga, u situacionoj sobi imati pristup i crnom tržištu. Svu vanzemaljsku tehnologiju ovde možete prodati, ali to je mač sa dve oštrice pošto prodata tehnologija može kasnije da vam zatreba u istraživanju i pravljenju napredne opreme.
Veće će vam davati i kvestove za dalje odmotavanje priče. Doduše nema ih puno, ali opet u pitanju nije čista sand box igra. U kontrolnoj sobi nadgledate ceo svet i pratite vanzemaljska kretanja. Takođe kada više nemate šta da radite, u kontrolnoj sobi predajete (završavate) potez.
U labaratoriji ćete raditi na novim tehnologijama koje ste uspeli da donosete sa terena. Pored istraživanja, ispitivaćete i mučiti zarobljene vanzemaljce. Što imate više labaratorija istraživanja kraće traju.
U inženjerskom postrojenju pravite sve ono što ste pre toga istražili u labaratoriji. Takođe ovde i proširujete svoju bazu. Kako je baza ispod zemlje, prvo morate prokopati prostor pa tek onda možete graditi nova postrojenja. Što dublje idete troškovi su sve veći. Pored nadogradnje baze i pravljenja opreme, u inžinjeriji se možete baviti i istraživanjem putem kojeg poboljšavate već postojeću opremu.
Hangar je postronje u kojem imate najmanje kontrole. Na svakom kontinetu imate hangar sa svojim presretačima. Presretače vremenom unapređujete dok kasnije pravite bolje, zasnovane na vanzemaljskoj tehnologiji. U baraci imate pregled svojih vojnika. Postoje četiri klase: assault, support, sniper i heavy (rocket launcher). Kasnije ćete dobiti i podklasu koja ima psihičke moći.
Posle svake borbe vojnici stiču iskustvo i napreduju. Na svakom novom činu imaju pristup skillu ili pasivnom bonusu, a na igraču je odabere šta želi. Iako ima samo četiri klase svaku možete razviti na četiri pet načina. Igrač ima veliku slobodu personalizacije vojnika. Možete mu menjati ime, nadimak, izgled... Sve u cilju da se vežete za svoje ljude jer je smrt u igri permanenta. Napretkom kroz igru i istraživanjem vanzemaljskih tehnologija otključaćete i nova postrojenja.
Glavna okosnica igre su potezne borbe u 3D okruženju sa izometrijskom perspektivom na kvadratnoj strukturi po kojoj se krećete. Pogled možete okretati i zumirati. Imate i mogućnost uključivanja akcione kamere. Ovo su filmski momenti kada je situacija napeta. Razvaljivanje vrata, prozora, trčanje u zaklon dok ste pod paljbom... svako ubistvo je takođe propraćeno režiserkom palicom.
U zavisnoti od vrste misije borba se uglavnom svodi na određivanje vanzemaljskih položaja i njihovo uništavanje. Sa vremena na vreme ćete dobijati misiju da spasete i odvedete na sigurno VIP osobu. Zatim da istražite mesto NLO sletanja ili mesto pada ako ste ga oborili. Najteže su terror misije kada morate da sačuvate određen broj civila.
Od vas zavisi koliko će misija biti teška. Ako želite samo da proletite kroz mapu to ćete i uspeti, ali ćete izgubiti nekoliko vojnika. Uvek možete regrutovati nove, ali oni su daleko slabiji od onih već iskusnih. Ako je vojnik ranjen, u zavisnisti od težine, imaće određen vremenski period odmora. Ako je teško ranjen propustiće naredne dve do tri misije. Kada se sve ovo uzme u obzir kretaćete se mic po mic po zaklonima i malo po malo otkrivati mapu. Čak ćete često lupati quick save, za svaki slučaj, ako iznenada popijete critical head shot. Što se tiče mrskih okupatora, oni svoj izgled duguju klišeima filmova B produkcije.
XCOM: Enemy Unknown pored četiri težine: Easy, Normal, Classic i Impossible, poseduje još i mod Iron man. U njemu nemate opciju save ni u jednom momentu. Cela igra je jedan veliki autosave! Težine Easy i Normal su prilično lagane. Međutim Normal Iron man će znati da vas namuči. Classis Iron man je već hardcore i nije preporučljiv za svakog. Ovo je jedina strategija koju ćete nakon prelaska odmah uzet još jednom da obrnete, drugi put u Iron man modu.
Pored kampanje igra ima i kompetativni multiplayer. Igrači dobijaju određen broj poena za koje kupuju svoj tim i upuštaju se u borbu. Možete kupovati i vanzemaljce. Imate pet multiplayer mapa. Nisam očekivao multiplayer i poprilično sam iznenađen ovom odlukom. Imajte na umu da ovo nije igra koju ćete mnogo igrati u društvu.
Najveći problem su bagovi. Oni nisu veliki i ne upropašćavaju igračko iskusto, ali ponekad igra zna da se zakuca, ili da vas izbaci na desktop. Doduše ne često, ali u dvadesetak sati igranja iskusićete ovu pojavu barem dva do tri puta.
XCOM: Enemy Unknown pokreće Unreal engine. Dosta je lepo iskorišćen i imamo razne lokalitete kao i destrukciju svega što vidimo na terenu. Jedino je šteta što nema mapa sa snegom, ili u pustinji, ali to možda možemo očekivati u nekom DLC-u. Animacije su ponekad po malo krute, ali s obzirom da je ovo potezna taktička igra, a ne akciona, ovo ne mogu smatrati za propust. Muzika je prilično dobra, postoji veliki broj numera koje se odlično uklapaju. Isto važi i za zvučne efekte.
XCOM: Enemy Unknown je igra kakva dugo nije viđena, rekao bih čak i celu dekadu. Sve vreme ste napeti. Novca nikada nemate. Tehnološki zaostajate. Šta ćete prvo istražiti, plazma oružje, ili napredniji oklop, ili čak naprednije presretače da NLO ne može tako lako da sleti? Non stop morate da žonglirate oko nivoa panike između zemalja jer vanzemaljci uvek napadaju tri države u isto vreme, a vi možete da spasite samo jednu.
Misije se nižu sve brže i brže. Vaših desetak glavnih vojnika je ranjeno i u misiju morate povesti početnike, a oni su slabi i skloni panici... Dugo nije viđena igra u kojoj u ovolikoj meri ostvarujete vezu sa likovima, pogotovo što su oni potrošni i uvek možete kupiti nove (doduše početnike). Jednostavno nikada nećete dozvoliti da vam neko pogine. Ako čak nekoga i izgubite, uradićete load jer nećete hteti da završite misiju sa smrtnih ishodom. Još ako uzmete da igrate Iron Man mod i u trenutku nepažanje veterana pošaljete na pogrešno mesto...
Nestvarno dobra igra!
Aleksandar PETKOVIĆ
Nastavak na GameInfusion.net...