Vlasnici otkupe od lopova svaki treći automobil

Izvor: Blic, 15.Maj.2009, 10:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Vlasnici otkupe od lopova svaki treći automobil

Beogradska policija identifikovala je napadače koji su u nedelju uveče ispred Sportskog centra „Banjica” hicima iz pištolja ranili Nenada Makića (33) i Gorana Kocića (38). Mladići, koje policija sumnjiči za pucnjavu, još nisu uhapšeni.

- Za osumnjičenima se traga, a istovremeno se ispituje i motiv sukoba koji je doveo do pucnjave - kaže za „Blic” izvor iz beogradske policije.

To veče Makić i Kocić su se na parking ispred SC „Banjica” >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << dovezli „pežoom 406” kako bi, kako tvrde, platili 8.500 evra za otkup Kocićevog „mercedesa C200”, koji je nedavno ukraden. Na parkingu su ih sačekala četvorica mladića, sa kojima su ranije ugovorili primopredaju novca. Očevici pucnjave kažu da je između njih, međutim, odmah izbila svađa, tuča i da je zatim jedan od mladića iz četvorke potegao pištolj i zapucao. Kocić je ranjen u kuk, a Makić u debelo meso, nakon čega su napadači pobegli.

- Kocić i Makić su odranije poznati policiji, zbog čega se njihova priča o otkupu uzima s rezervom i proverava, jer je moguće da se radi o nekim drugim njihovim neraščišćenim poslovima - kaže izvor „Blica”.

Na parkingu je nađen sporni „mercedes”, koji je, kako tvrde Kocić i Makić, bio tu pre njihovog dolaska. Njih dvojica tvrde i da je nestalo i njihovih 8.500 evra, kojih su u celom metežu uspeli da se dokopaju napadači pre dolaska policije. Iako se tvrdnja o otkupu još proverava, u policiji navode da se suma za povratak ukradenog četvorotočkaša sve više povećava i da se lopovima plaća čak i 15.000 evra za luksuzne automobile: „tuareg”, „audi A8”, „porše kajen”, „mercedes”, džip BMW, „reno megan” i „reno klio”. Iako vlasnici policiji ne prijavljuju otkup, statistički podaci MUP-a ukazuju na to da je samo na području Beograda prošle godine od 1.001 ukradenog vozila, uz novčanu nadoknadu vraćeno 246 automobila.

- Ovim poslom u Beogradu rukovode kriminalne grupe iz Žarkova, sa Miljakovca, Zvezdare, u čijim su redovima najprofesionalniji kradljivci automobila. Upravo iz otkupa ukradenih vozila godinama se finansira nekoliko organizovanih grupa iz raznih delova grada. Interesantno je da oni između sebe nisu u sukob već sarađuju kako bi tako uklonili tragove od policije. Vraćanje uz otkup im je lakši posao od preprodaje ukradenih vozila, nema prekucavanja brojeva motora i šasije, falsifikovanja dokumentacije, vožnje do Crne Gore ili Kosova, gde je najorganizovanije crno tržište. U otkupu dobijaju čist novac, samo uz telefonski poziv vlasniku automobila - kažu u policiji.

Vozila kradu ciljano, tačno znaju ko je vlasnik ili podatke dobijaju na osnovu dokumenata ostavljenih u automobilu. Uvek postoji posrednik, osoba koja zove vlasnika i traži otkup. Cena je uglavnom trećina tržišne vrednosti automobila, što je za luksuzne četvorotočkaše i nekoliko hiljada evra. Oni određuju datum isplate, uz pretnju da će automobil biti rastavljen i prodat u delovima ukoliko do tada novac ne bude spremljen. Obavezno uputstvo iznuđivača je i da vlasnici nikako ne zovu policiju, jer će im u suprotnom vozilo završiti na tržištu Crne Gore, Kosova, čak i Dalekog istoka.

- Vlasnici pristaju na svaki uslov. Često čak i pozajmljuju novac za otkup, koji se po uputstvu ostavlja na određeno mesto koje odabere iznuđivač. Automobil preuzimaju tek kada ostave novac - kažu u policiji.

Bilo je slučajeva da se vlasnik preko poznanika povezanih s ljudima s one strane zakona raspita, pa čak i sazna ko stoji iza krađe njegovog automobila. I u takvim slučajevima scenario je bio isti - novac se ostavlja na dogovorenom mestu, a onda sledi poziv o lokaciji automobila.

- Problem je što u ovakvim slučajevima vlasnici retko prijavljuju da im je vozilo ukradeno i da se za njega traži otkup. Oni dobrovoljno stupaju u kontakt sa iznuđivačima čime se gube elementi krivičnog dela iznude, koja podrazumeva da se nad oštećenim vrši pritisak, uz upotrebu sile ili pretnje. Ljudi smatraju da im je bolje da plate i dobiju svoj automobil, što iznuđivače u sudskom postupku dovodi u povoljniji položaj, jer mogu samo da se terete za prikrivanje - krivično delo za koje je predviđena mala zatvorska kazna - navode u MUP-u.

U policiji savetuju da se o krađi vozila odmah obavesti policija, kao i da se prijave sve osobe koje se javljaju kao posrednici u vraćanju automobila. Savet je i da se vozila, posebno luksuzna, dodatno zaštite, jer ma koliko lopovi bili izučeni, praksa pokazuje da su im na meti uglavnom lošije obezbeđena vozila.

Italijanski zakon predviđa kaznu od osam godina zatvora za svakog ko ukrade vozilo, a ono ne bude pronađeno u roku od deset minuta od momenta prijavljivanja krađe. U Nemačkoj krivičnom gonjenju podleže čak i vlasnik koji lopovima da novac za otkup ukradenog automobila.

Šverc vozila na Balkanu

Saradnja kriminalaca

U poslednjih petnaestak godina u Srbiji je ukradeno oko 22.000 automobila.

Srpska auto-mafija često sarađuje s organizovanim kriminalnim grupama iz Crne Gore, Hrvatske, BiH, sa Kosova i iz Albanije.

Tranzit

Srbija je zemlja tranzita preko koje kriminalci svoj plen s područja zapadne Evrope krijumčarskim kanalima prebacuju prema istoku.

Šverc u Rusiju

Kanal vodi ka Moldaviji, Ukrajini, Belorusiji i Rusiji. Bilo je slučajeva da su vozila ukradena u Srbiji završila kod kupaca u Sibiru.

Prodaja na Bliskom istoku

Drugi kanal preko Bugarske ide ka Turskoj i dalje ka Iraku i Siriji na auto-pijaci u Damasku, koja je deset puta veća od one u Bubanj Potoku i gde niko ne proverava dokumentaciju. Prodaju se automobili srednje klase.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.