Kosovo preko novog autoputa izlazi na svetsko tržište

Izvor: Southeast European Times, 01.Feb.2010, 23:11   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Kosovo preko novog autoputa izlazi na svetsko tržište

Premijer Kosova Hašim Tači ima velike planove za transportni projekat za koji kaže da će na bolje promeniti svakodnevicu u njegovoj zemlji.

01/02/2010

Linda Karadaku za Southeast European Times iz Prištine -- 01/02/10

Vlada Kosova obelodanila je planove za izgradnju velikog autoputa koji će se protezati do albanske granice kod Prizrena. Pregovori bi trebalo da počnu sa američko-turskom kompanijom Bechtel-Enka Joint Venture. Kompanija je već >> Pročitaj celu vest na sajtu Southeast European Times << sagradila autoput od 65 kilometara u severnoj Albaniji.

"Kosovo će imati lakši pristup svetskim tržištima; ljudi će se lakše kretati ... imaćemo i pristup lukama", rekao je premijer Kosova Hašim Tači. "Kosovo će preko tog autoputa imati izlaz na more [preko Drača u Albaniji]."

Detalji o autoputu - koliko će koštati, koliko će biti dugačak i kuda će prolaziti - neće biti poznati sve dok se ne završi pregovori sa firmom Behtel-Enka, iako se procenjuje da će se protezati duž gotovo 118 kilometara i da će imati izlaz na međunarodni aerodrom u Prištini. Kosovo će putem autoputa dobiti i izlaz na Jadransko more.

Kako je prenela kosovska televizija RTV21, portparol kosovskog ministarstva transporta Dževdet Požari potvrdio je da su pregovori sa Behtel-Enkom počeli prošle nedelje. Požari je rekao da će biti reč o brojnim tehničkim pitanjima, uključujući i metod izgradnje i uticaj na kosovsku ekonomiju.

Put bi trebalo da prođe kroz osam opština i pokrije 1.062 hektara zemljišta, javila je kosovska novinska agencija Ekonomija.

Kako bi se smanjili troškovi i izbegli nepotrebni problemi, putanja autoputa promenjena je da bi se zaobišla planinska područja. Put će ići od Prištine do Vermice, na granici sa Albanijom, i od Prištine do Merdara, raskršća na granici sa Srbijom.

Tači je za lokalne medije izjavio da će Kosovo imati veliku korist od projekta zato što će put otvoriti više evropskih koridora, a biće stvorena i radna mesta na njegovoj izgradnji.

Izgradnja autoputa, koji predstavlja najveći javni objekat u istoriji Kosova, trebalo bi da traje oko tri godine.

"Kosovu će to olakšati izlaz na svetska tržišta; ljudi će se slobodnije kretati", rekao je premijer Hašim Tači. [Getty Images]

Agencija Rojters javila je 19. januara da su turska građevinska i energetska kompanija Enka Insat i američka građevinska firma Behtel "imenovani za preferencijalne ponuđače za Kosovo za gradnju puta od 103 kilometra".

U izveštaju je navedeno da su kosovski zvaničnici procenili da bi autoput mogao da košta 800 miliona evra. Posle vesti da je Enka Insat dobio posao, akcije te kompanije skočile su za 2,1 odsto na 3,5 miliona evra.

Kosovski ministar transporta Fatmir Limaj rekao je da se "i dalje pregovara o pojedinostima pre nego što se potpiše konačni ugovor", javila je agencija AP.

Prošlog maja, parlament Kosova doneo je zakon o eksproprijaciji privatne svojine za javnu upotrebu.

Nedavno otvoreni autoput sa tunelom probijenim kroz planine severne Albanije gotovo od samog od početka muče problemi, a Kosovo želi da izbegne takve teškoće sa novim projektom.

Autoput u četiri trake, dugačak 170 kilometara, otvoren je u leto 2009, ali se deo tunela srušio četiri meseca kasnije. Albanska strana tunela bi trebalo da bude ponovo otvorena u martu.

Priština želi da izbegne da se taj problem ponovi, time što će zaobići planine u oblasti Kafa e Dules, rekao je prošlog meseca Limaj.

Nedavno otvoreni autoput sa tunelom probijenim kroz planine severne Albanije gotovo od samog početka muče problemi. [Getty Images]

Međutim, nije sve išlo glatko. Opozicione stranke optužile su vladu da je skrenula autoput iz raznih razloga, između ostalog i da bi prolazio kroz Limajevo rodno mesto. Braneći pravac autoputa, Limaj je rekao da će ta saobraćajnica omogućiti "Kosovu i njegovoj ekonomiji da više ne bude žrtva raznih ograničenja".

Vladu su takođe kritikovali da odlaže početak radova na autoputu. Tači je u intervjuu za kosovski poslovni dnevni list Eko Biznesi rekao da je polaganje temelja produženo. Dodao je da je vlada nastavila sa merenjem desetak zona duž pravca autoputa, kako bi utvrdila međe i vlasništvo nad zemljom.

Još uvek nema odgovora na pitanje ko će platiti za gradnju autoputa. Dnevni list Kosova sot napisao je 20. januara da se, kao mogući zajmodavci, pominju banke u Americi i Nemačkoj, kao i Prekomorska privatna investiciona banka.

Endriju Sims je partner u međunarodnoj advokatskoj firmi Everšeds, koju je Kosovo prošlog oktobra odredilo da savetuje vladu o raznim infrastrukturnim projektima ukupne vrednosti milijardu evra. Sims kaže da njegova firma savetuje vladu o raznim finansijskim aspektima projekta, pored toga što joj pomaže da pregovara i sastavlja ugovore.

"Trenutno smo u fazi saopštavanja preliminarnih odluka o eksproprijaciji na prvoj deonici autoputa (od Vermice do Prizrena), a u prva tri meseca 2010. počećemo da objavljujemo odluke o zemljištu koje će podlegati eksproprijaciji", a saopštićemo i iznose nadoknada koje će vlasnici dobiti, rekao je Tači.
Pogledaj vesti o: Hašim Tači

Nastavak na Southeast European Times...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Southeast European Times. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Southeast European Times. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.