Izvor: RTS, 18.Okt.2018, 23:36 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Vidljivosti naučnih rezultata – manje plagijata
Ministartsvo prosvete je letos usvojilo Platformu za otvorenu nauku, pa je na Univerzitetima da je u narednih godinu dana i realizuju. Platforma treba da doprinese većoj vidljivosti naučnih rezultata, većoj povezanosti između nauke i privrede, odnosno između nauke i društva u celini, razvoju novih istraživanja.
Platforma za otvorenu nauku je značajan dokument koji nas svrstava u Evropski istraživački >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << prostor. Univerziteti će morati da do 2020. godine učine sve svoje naučnoistraživačke rezultate dostupnim. Samim tim, postaće vidljiviji, što će uticati i na njihov bolji položaj na svetskim rang-listama. Istovremeno, biće i manje plagijata.
Rektorka Univerziteta u Beogradu Ivanka Popović kaže da je otvoren pristup podacima jedan od najboljih načina, zapravo to je transparentnost u nauci.
"I na taj način vi smanjujete mogućnosti plagijarizma, jer prosto suviše je lako proveriti i na taj način se ističe akademska čestitost. A sa druge strane za neke naučne oblasti, naročito vezane za društveno-humanističke nauke, to daje mnogo veću vidljivost tih nauno-istrživačkih rezultata, što će svakako pomoći da neke istraživačke oblasti Univerziteta budu mnogo vidljivije", kaže rektorka Univerziteta u Beogradu.
Univerzitet u Beogradu ima i način da proveri verodostojnost disertacija.
Popovićeva ističe da sada sve doktorske disertacije prolaze jedan program za proveru originalnosti teksta.
"Rezultati te provere su dostupni mentorima koji onda donose odluku o tome da li je to prihvatljivo, neprihvatljivo, da li nešto treba da se uradi sa tom tezom pre nego što ide dalje, da li eventualno treba i da ne ide na odbranu. Ali u svakom slučaju, to je jedna vrlo pogodna alatka, ali ona ne može da zameni mentora i komisiju", ukazuje Popovićeva.
Tehnološki alati su zgodni, povoljni, skraćuju vreme, ali odgovornost za jednu dobru doktorsku disertaciju leži prvo na kandidatu, a onda na komisiji koja procenjuje vrednost te teze.