Turističke perspektive u 2012. godini

Izvor: TvojPortal.com, 11.Jan.2012, 19:18   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Turističke perspektive u 2012. godini

Izvor: makroekonomija.org  Na osnovu podataka iz deset meseci, Srbiju je posetilo 663 hiljada stranaca, ostvarivši pri tome 1,43 miliona noćenja, što je gotovo jednako brojevima iz 2010. godine, a predstavljaće porast od oko 13% u odnosu na tu godinu, kada se prikupe svi podaci.


Od turizma je prihodovano 579 miliona evra (oko 700 miliona u celoj 2011. godini), u čemu je preko platnih kartica priliv izneo 276 miliona, a procena vanpansionske potrošnje iznela je 213 miliona >> Pročitaj celu vest na sajtu TvojPortal.com << evra. Zdravstvene usluge turistima (banje, troškovi lekarske nege) izneli su 18 miliona evra. Ostatak predstavljaju otkupljena efektiva, usluge hotela, restorana…
Dolasci u Srbiju su većinom poslovne prirode, ređe predstavljaju urbani turizam, a još ređe banjski, kongresni, zdravstveni ili planinski turizam. Prethodnih godina je počeo da se razvija i novogodišnji turizam, te će u Beogradu dočekati novu 2012. godinu 20-tak hiljada gostiju iz Slovenije i Hrvatske. Hrvati najviše noćenja u Sloveniji ostvare u januaru.
Srbija je statistički minijaturna pojava u svetskom turizmu. Na primer, u tri julska ili avgustovska dana stranci ostvare više noćenja u Hrvatskoj nego za godinu dana u Srbiji. Upravo ova minijaturnost je i naša šansa da u 2012. godini, kada se kod većine ekonomskih parametara očekuje stagnacija ili pad, ostvarimo još jedan dvocifren rast broja dolazaka i noćenja stranaca u Srbiji.
Hrvatska i Crna Gora su u 2011. godini imale odličnu turističku sezonu, ali im je i mogući pad dolazaka stranaca usled krize glavna ekonomska pretnja u 2012. godini. Srbija je, ponavljam, u turizmu potpuno zanemarljiva.
Promene na bolje u pogledu turističke ponude u Beogradu su vidljive: svetleće reklame sa cenama noćenja, bolja higijena u ugostiteljskim objektima…
Kongresni turizam je u usponu. Iz godine u godinu povećava se broj skupova koji se organizuju u Beogradu, ali i drugim atraktivnim lokacijama za interesna susretanja koja prati i stimulativno okruženje.
Zdravstveni turizam je zanemarljivo niske vrednosti, i najvećim delom se odnosi na zubarske usluge našim emigrantima koji se sete zavičaja kada bolovi postanu teško podnošljivi, a cena slične usluge u zemlji boravka još manje.
U inostranstvu je Srbija najpoznatija po festivalskom turizmu. Mladi, i oni stariji, dolaze u Novi Sad zbog Exit-a, a u Guču zbog trubača, uz postojanje niza manje posećenih festivala.
Ni na jedan od ova dva festivala nisam bio. Nadam se dolasku Bruce Springstina i Tom Waits-a kako bih otišao na Exit, a u Guču ću po prvi put u 2012. godini zbog druženja sa par prijatelja iz Londona.
Mislim da Srbiju ne treba deliti na Exit-ovsku ili Guča-nsku, modernu i tradicionalnu. Kako god. Stranci vole da dođu na oba festivala. U odnosu na kvalitet muzike, njima je mnogo bitnije okruženje u kome se nađu, a to su obični građani Srbije, puni ljubavi, gostoprimljivi…
Stoga će rast dolazaka u Srbiju, a na ova dva festivala posebno, u 2012. godini mnogo značiti ne samo zbog deviznih prihoda, već i zbog nematerijalnih koristi koje se ne mogu izmeriti novcem. A to je, makar za jedan procenat, stvaranje lepše slike o Srbiju pri preovlađujućim negativnim stereotipima.
U 2012. godini je moguće da dođe do rasta deviznih prihoda od turizma na vrednost od 800 miliona evra.
Smeštajni kapaciteti u Srbiji povećavaju se svake godine. Od 2006. do 2010. godine povećan je broj ležaja za 35% (sa 89 na 119 hiljada). Popunjenost ovih kapaciteta je izuzetno niska – u proseku je registrovano samo 53 noćenja po ležaju, što ukazuje na mogućnost da se njihovom većom popunjenošću poveća ukupan broj noćenja.
Domaća noćenja turista su u padu, u skladu sa smanjenom platežnom moći od izbijanja svetske ekonomske krize. I ovde se ne može očekivati neki spektakularan oporavak.
Ali je zato potrebno raditi na promociju svih vidova turizma u Srbiji, sem morskog: planinskog banjskog, seoskog, ugostiteljskog, kongresnog, filmskog, zdravstvenog, poslovnog…
Budžet Turističkog saveza Srbije je skroman kako bi svojom marketinškom kampanjom poboljšao posetu stranaca Srbiji. Međutim, mogućnosti korišćenja interneta u cilju oglašavanja su neograničene, tako da i zainteresovana preduzeća u oblasti turističkih usluga mogu da svojom akcijom utiču na rast poseta stranaca.
Novaka Đokovića kritikuju strane marketinške agencije kako nije napravio sopstveni brend kako bi imao veće prihode od reklame. Za Srbiju je, međutim, njegovo javno pozivanje na američkim televizijama da dođu u Srbiju od neprocenjive vrednosti za našu zemlju. Koliko će Amerikanaca biti motivisano da zbog Novaka poseti Srbiju, videćemo iz mesečnih podataka o dolascima i noćenju stranih turista u saopštenjima Republičkog zavoda za statistiku.
P.S.
Lična preporuka za dva ugostiteljska objekta u Orašcu i Vrbici koje vredi obići.
http://karadjordjevvajat.com/
http://vinarijavrbica.rs/

Novak ĐokovićEXITgučaturizam u srbijiTurističke perspektive u 2012. godinibanjski turizamnovogodišnji turizamturistički savez srbijenoćenje stranih turista

Nastavak na TvojPortal.com...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TvojPortal.com. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TvojPortal.com. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.