Tinejdžerima najvažniji telefon

Izvor: Politika, 21.Okt.2013, 12:33   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Tinejdžerima najvažniji telefon

I odrasli fascinirani uređajima: prosečan Srbin pre će kupiti plazma televizor nego što će otići na letovanje

Četrnaestogodišnja Nina tipična je predstavnica generacije koja sa mobilnim telefonom provodi više vremena nego sa porodicom i vršnjacima. „Smartfon” je prva stvar koju ujutru uzme u ruke i poslednja u koju pogleda pred odlazak u carstvo snova. Vreme koje posvećuje sređivanju svog mobilnog telefona identično je vremenu koje izdvaja za sopstveno šminkanje, >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << feniranje i oblačenje, a „stajling” njenog telefona usklađen je sa noktima koji se manikiraju dva puta mesečno. Njegova maska ukrašena je cirkonima, na ekranu se nalaze slike sa letovanja, a muzika pop princeze Majli Sajrus znači da Ninu zove najbolja prijateljica. Rijana je „rezervisana“ za mamu koja ovaj telefon otplaćuje na 24 rate.  

Nina se uklapa u profil prosečne tinejdžerke koja, prema istraživanju Stratedžik marketinga, smatra da „smartfon” u najvećoj meri predstavlja njenu ličnost, dnevno pošalje između 30 poruka i drži uključen mobilni i kada spava.

Ovo istraživanje pokazalo je da je telefon drugo „ja” naših tinejdžera – svaka četvrta osoba na raskrsnici detinjstva i mladosti smatra da mobilni telefon u najvećoj meri izražava njihovu ličnost i individualnost. Istraživanje sprovedeno na uzorku od 4.051 tinejdžera, uzrasta od 13 do 19 godina, pokazalo je da čak 81 odsto njih telefon drži uključenim i kada ode na počinak i u proseku razgovara nešto duže od pet minuta. Međutim, najvećem broju tinejdžera telefon ne služi za telefoniranje, već za razmenu poruka i odlazak na internet, to jest na društvene mreže.        

Školski psiholog Spomena Milačić primećuje da je fasciniranost tehnološkim uređajima prisutna i kod odraslih – prosečan Srbin pre će kupiti plazma televizor nego što će otići na letovanje, ali telefon je postao vrhunsko božanstvo u tinejdž uzrastu.

– Telefon osetljiv na dodir je igračka za decu tog uzrasta, koja brzo zadovoljava njihovu radoznalost na jednom veoma plitkom nivou. Oni jednim klikom na ekran dobijaju informacije šta se dešava na „Farmi”, ko je lajkovao njihov profil i da li je profesor istorije propitivao njihove drugare iz susednog razreda. Ali, smartfon je više od igračke i statusnog simbola. On je postao drugo „ja” tinejdžera sa kojim oni komuniciraju više nego sa bilo kojom bliskom osobom. U tinejdž populaciji nema „bezličnih” telefona – „ja” na osnovu jednog pogleda u telefon može da zaključi da li je ta osoba sama ili je u vezi, za koji klub navija i da li je u skladu ili u svađi sa bližnjima – najveći broj buntovnika bez razloga sluša „Beogradski sindikat” – primećuje naša sagovornica. 

Istraživanje je pokazalo da su tinejdžerima, osim telefona, najvažnije stvari na svetu – prijateljstvo, sopstveni izgled i slobodno vreme. Analizirajući odgovore mladih koji su učestvovali u ovoj studiji, istraživači su došli do zaključka da je trećini tinejdžera dobra zabava najvažnija stvar u životu. Oni ne žele da se opterećuju ružnim stranama realnosti, niti da razmišljaju o tome šta će da budu kad porastu. Kako je to sažeo jedan učesnik ovog istraživanja: „Dosta mi je krize, Kosova i politike, meni je samo važno da se dobro zabavljam.”

Petina tinejdžera spada u trendsetere – njima je praćenje trendova najvažnija stvar u životu. Kad porastu biće kupoholičari, a u međuvremenu ne žele da razmišljaju o kvalitetu proizvoda koje kupuju, ni o tome da li su im potrebne „krpice” i „gedžeti” na koje troše džeparac. Njihov moto je „biti u trendu”, a životni uzori su im kraljice sa estrade. Samo 16 odsto mladih spada u grupu „statusno orijentisanih” osoba kojima je važan ugled u društvu i lični izgled.

Planetarni uspeh i popularnost Novaka Đokovića, bez ikakve sumnje, ima najveći uticaj na činjenicu da čak 64 odsto tinejdžera prati tenis. Polovina njih gleda fudbal i košarku, a 38 odsto prati odbojku. Zabrinjava, međutim, podatak da se trećina tinejdžera ne bavi nikakvim sportom, a najveći broj onih koji su fizički aktivni igra fudbal, košarku i odbojku. 

Iako više od 60 odsto tinejdžera svakodnevno koristi internet, polovina njih je tu zbog društvenih mreža, skidanja muzike i filmova i gledanja video-klipova. Samo petina tinejdžera internet koristi u edukativne svrhe.   

Trećina tinejdžera svaki dan sluša radio, a čak 82 odsto gleda televiziju svakodnevno – za petinu tinejdžera Prva je prvi izbor, slede Pink, RTS i B 92, a najgledaniji programi su domaće serije, sportovi i zabavne emisije, pre svega, rijaliti programi. Ispred malog ekrana oni provedu dva i po sata radnim danima i pola sata više vikendom. 

Iako svaki treći tinejdžer čita dnevne novine, najveći broj njih priznaje da štampu čita otpozadi – počev od sporta, zabave i saveta za zdrav život. Njihovo interesovanje, međutim, prestaje na srednjim stranicama novina, na kojima se uglavnom nalaze vesti iz šou-biznisa i tračevi o poznatima.

Katarina Đorđević

objavljeno: 21.10.2013.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.