Izvor: Politika, 18.Mar.2011, 23:17 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Prvi ulazak voza u Čačak
Čačani su prvi put videli lokomotivu 20. marta 1911. godine
Čačak – Prvi putnički voz u Čačak je prispeo iz Stalaća, 20. marta 1911. godine, po šinama raspona 76 santimetara i vučen lokomotivom koja je nabavljena u Austrougarskoj. Bila je sveta nedelja, kao i stotinu godina kasnije kad, evo, neki drugi Čačani obeležavaju veliku godišnjicu dobijanja gvozdenog puta.
Pre tačno sto godina hroničari su zabeležili: „Masa naroda iz varoši i okolnih >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << sela dočekala je lokomotivu okićenu zelenilom i zastavama, prisustvujući jednoj značajnoj pobedi nad velikom zaostalošću“. Čačak je tada bio palanka sa 5.671 stanovnikom.
– Danas ovaj grad ima jednu od najlepših stanica u Srbiji, renoviranu pre pet godina. Stanična zgrada obuhvata 2.500 kvadrata, tu su izgrađeni nova trafo-stanica i mali železnički trg, koji se lepo uklapa u krajolik. U sastavu stanice je, na 500 kvadrata, moderna ambulanta, koja ima EKG, spirometriju, stomatologiju i laboratoriju, sa kartonima za 3.000 železničara i ostalih građana – rekao je šef železničke stanice u Čačku Jovica Maksimović na jučerašnjoj svečanosti.
U čekaonici je, u podne, otvorena izložba fotografija i starih predmeta iz istorijata železnice. Inače, gradnja pruge Stalać–Kruševac–Čačak počela je 1906. godine, sa krajnje primitivnim sredstvima i uz rad danju i noću. Prvi deo, Stalać–Kruševac (15 kilometara), predat je u saobraćaj 15. jula 1909. godine, a drugi, Kruševac–Kraljevo, 21. maja 1910.
– Tokom prošle godine kroz stanicu u Čačku dnevno je prolazilo 14 putničkih vozova. Uvedena je međugradska linija Kraljevo–Beograd sa cenom karte od 640 dinara u jednom pravcu, dok povratna karta na relaciji Čačak–Beograd košta 1.080 dinara, tako da su Čačani do glavnog grada putovali bez presedanja u Požegi, što ranije nije bio slučaj – istakao je Maksimović.
On je naveo da je minule godine na stanici u Čačku registrovano 34.537 putnika, što je vidan boljitak. Izdato je 29.737 karata za unutrašnji i međunarodni saobraćaj pa se u železničku kasu slio 7.628.331 dinar. Sektor za prevoz robe lani je utovario 676 kola ili 21.101 tonu, a istovario 584 kola, odnosno 20.248 tona, pa i robni prevoz beleži rast obima.
Čačanski železničari nisu skrštenih ruku čekali jubilej.
– Završena je kompletna elektrifikacija pruge Čačak–Kraljevo, urađene pristupne rampe za osobe sa invaliditetom, staza za slepa i slabovida lica sa tablom šeme stanice odštampanom Brajevim pismom. Tu su i tri peronske česme – kaže šef stanice.
Ako voz kasni, putnik će se utešiti činjenicom da nova čekaonica na čačanskoj stanici ima podno grejanje. Nije zgoreg, ipak, upamtiti i ovu rečenicu književnika Radovana – Belog Markovića: „Ko zna da čeka, za njega svi vozovi stižu na vreme“.
G. Otašević
objavljeno: 19.03.2011