Pipistrel predstavio još jednu novu letelicu: Srbi projektovali nekoliko VTOL koncepata, Slovenci samo jedan i već planiraju njegovu komercijalnu upotrebu sledeće godine

Izvor: TangoSix.rs, 02.Sep.2020, 08:01

Pipistrel predstavio još jednu novu letelicu: Srbi projektovali nekoliko VTOL koncepata, Slovenci samo jedan i već planiraju njegovu komercijalnu upotrebu sledeće godine

Pipistrel je juče najavio pokretanje još jednog novog ambicioznog projekta koji će biti spreman za komercijalnu upotrebu, kako najavljuju, u drugoj polovini 2023. godine. Reč je o „clean sheet“ dizajnu familije civilnih komercijalnih bespilotnih kargo letelica sa vertikalnim poletanjem i sletanjem sa „pusher propeler“ pogonom tokom horizontalnog leta.
Pod nazivom Nuuva, planirane su dve veličine letelice. Veća koja će biti u stanju da ponese 460 >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << i manja koja će nositi 20 kilograma korisnog tereta.
(Još jedna) najava predstavlja očigledan plan Pipistrela da veći deo budućnosti svog proizvodnog programa i njegovih pratećih elemenata zasnuje na novom ekosistemu univerzalnog električnog pogona koji je počeo konceptualnim razmišljanjem u sferi rešenja „urbane mobilnosti“ i koji je paralelno rezultirao manjim sertifikovanim letelicama u ultralakoj avijaciji. Plan takođe sadrži komercijalnu upotrebu mreže punjača baterija i kako sada vidimo – evoluira u ozbiljan komercijalni program kojim kompanija počinje novo poglavlje i obogaćivanje svog portfolia na organski, ne preterano riskantan, način.
V300 imaće 8 Pipistrelovih E-811 električnih motora i jedan, FADEC kontrolisani, konvencionalni motor sa unutrašnjim sagorevanjem. Maksimalna visina krstarenja planirana je na 6000 metara, autonomija leta do 12 sati, maksimalni dolet (uz 30-minutnu rezervu) biće do 300 kilometara uz opciju manje nosivosti i većeg doleta do čak 2500 kilometara / Ilustracija: Pipistrel Kako su saopštili iz slovenačke kompanije, Nuuva eVTOL (Electric Vertical Take-off and Landing) V300 biće deset puta jeftinija kada se razmatraju operativni troškovi od današnjih helikoptera i sa njom planiraju da unesu revoluciju u segment avio-kargo prevoza. Nedostatak helikoptera u domenu veće horizontalne brzine prilikom krstarenja kompanija je rešila, u industriji već poznatim, konceptom rotora na električni pogon koji pružaju vertikalni potisak i odvojenim „pusher“ propelerom sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem koji preuzima pogon letelice u trenutku tranzicije iz vertikalnog u horizontalni let. Vertikalne pogonske grupe biće električne (tečno hlađene) Pipistrelove, oznake E-811, već tip-sertifikovane, što predstavlja (sada već naziremo) planiranu evoluciju i pravac kompanije koji je cementiran njihovom pionirskom najavom u junu.
Nuuva V300 biće u stanju, prema Pipistrelovoj najavi, da u svojoj kargo kabini primi do tri Euro-palete (EPAL) koje se, kako kažu iz kompanije, bez poteškoća mogu utovariti viljuškarem. Letelica će, poput većine bespilotnih letelica u razvoju ili upotrebi, leteti autonomno uz auto-pilot sistem koji će upravljati letelicom na osnovu predefinisanog plana leta uz mogućnost preuzimanja kontrole od strane pilota na zemlji. Digitalne „fly-by-wire“ komande leta i autopilot biće integrisani uz pomoć američke kompanije Hanivel.

 
Vertikalna pogonska grupa koja je već u upotrebi (i kako smo naveli EASA sertifikovana) biće pogonjena električnim baterijama koje će biti moguće puniti na dosta lokacija jednom kada već pokrenuti projekat Pipistrela i švajcarske kompanije Green Motion u potpunosti bude raširen.
Pipistrel kaže da će Nuuva V300 biti optimizovana za isporuku korisnog tereta prosečne težine 300 kilograma na daljinu do 300 kilometara. Ukoliko je operateru potreban i veći dolet moguće je trgovati sa ukupnim kapacitetom letelice i njenim anti-icing sposobnostima za više upotrebljivog goriva (koje koristi horizontalna pogonska grupa) pri čemu se koristan teret smanjuje na 50 kilograma ali se dolet povećava na 2500 kilometara sa zadržanom sposobnošću vertikalnog sletanja, kako kompanija tvrdi, i sa 8000 fita.
Skalirana verzija manje letelice takođe će imati tandem krilo sličnih aerodinamičkih svojstava sa „fly-by-wire“ komandama leta / Ilustracija: Pipistrel Manji član najavljene Nuuva porodice biće skalirana verzija pod oznakom V20 i moći će da ponese 20 kilograma korisnog tereta. Pipistrel najavljuje da će ova verzija letelice biti spremna za isporuku naručiocima već sledeće godine.
Srbija rob vojne industrije Kada su novi projekti originalnih vazduhoplova u pitanju, u Srbiji, igrom slučaja, najviše ih je takođe bespilotnih.
Ukoliko zanemarimo estradnu vulgarizaciju (iza koje stoji ozbiljan stručan rad, ali nešto više o tome u nedeljama koje slede) i priče zasnovane na reprojektovanju starih letelica, dolazimo do činjenice da u našoj zemlji najviše originalne vazduhoplovno-inženjerske misli dolazi u vidu projektovanja bespilotnih i bespilotnih VTOL projekata.
Vojna industrija je i dalje, na žalost, u ovom segmentu ključna u Srbiji. Projekti sa civilnom komercijalnom primenom koji bi zaista generisali prihod kako njihovim proizvođačima tako i korisnicima, koji bi stvorili moderniji ekosistem podsistema i naslonjenih proizvoda i disciplina koji se nalazi u 21. a ne 20. veku i koji bi sam od sebe rastao (kao na primeru Pipistrela) u Srbiji ne postoje.
Za sada najveći multikopter koji leti u Srbiji proizvela je kompanija Konelek. Ovde viđena u verziji za radio ometanje / Foto: Dragan Trifunović, Tango Six Za sada dominira kuhinja projekata Sektora za materijalne resurse Ministarstva odbrane koja uz pomoć Vojnotehničkog instituta i privatnih kompanija radi na nekoliko projekata bespilotnih letelica koje dominantno imaju krajnju odrednicu – borbene. Međutim, pre prve uspešne domaće borbene bespilotne letelice bilo je potrebno početi sa kineskom.
Tu je originalni Stršljen kompanije EDePro, dva nova originalna projekta bazirana na multikopteru kompanije Konelek koji će ispaljivati Zolje i ometati radio komunikacije (trenutno u razvoju koji će trajati, kako je najavljeno, godinu i po dana) i do sada najsmeliji koncept, ponovo kompanije EDePro – bespilotna letelica ALECS – koja ima najavu varijante za civilnu primenu ali budući da je vlasništvo projekta uslovno podeljeno između kompanije Jugoimport SDPR i EDeProa ostaje sumnja u mogućnost agilnije realizacije ove opcije na nivou i obimu Pipistrela.
Ni jedna srpska kompanija do sada nije uspela da komercijalizuje svoj originalan dizajn multikoptera u značajnijoj meri. Pionir u ovim pokušajima je svakako kompanija Konelek koja je razvijala multikopter za poljoprivredne primene. Tu je i kompanija BB Kompozit iz Batajnice (oni su zapravo izradili prvobitnu letelicu Pegaz) koja takođe nije postigla značajniji komercijalni uspeh sa svojim proizvodima.
Da sve ne bi bilo izgubljeno u ovoj (realno nepostojećoj) „trci“ sa Slovenijom pobrinuo se jedan mladi tim koji će uskoro premijerno prikazati svoj projekat bespilotne letelice na električni pogon koja je veoma slična Pipistrelovom rešenju (sa razlikom u vidu „puller prop“ rešenja). Kao i ostale originalne vesti u domaćoj vazduhoplovnoj industriji i ovu ćete, ekskluzivno, videti na Tango Six portalu.
The post Pipistrel predstavio još jednu novu letelicu: Srbi projektovali nekoliko VTOL koncepata, Slovenci samo jedan i već planiraju njegovu komercijalnu upotrebu sledeće godine appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.