
Izvor: TangoSix.rs, 25.Apr.2025, 17:29
[POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona
Tačno godinu dana od kako su u Hrvatsku stigli prvi Rafali, danas je na zagrebački aerodrom Pleso sleteo i zadnji, 12-ti naručeni primerak čime je hrvatsko ratno vazduhoplovstvo (HRZ) kompletiralo eskadrilu ovog tipa. To je ujedno i deseti hrvatski jednosed Rafal EC sa evidencijskim brojem ‘‘159‘‘.
Prijem hrvatskih Rafala trajao je od 2. oktobra 2023. kada je u Francuskoj izvršena primopredaja prvog dvoseda Rafal DC, dok je 17. novembra iste godine >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << preuzet i prvi jednosed. Zvanično je tada bilo najavljeno da će polovina aviona stići do 30. aprila 2024., a ostali do kraja aprila ove godine.
Avioni su isporučeni u dogovorenom roku, i to je trajalo godinu dana. 25. aprila 2024. isporučeno je prvih 6 aviona, dvosedi Rafal DC ‘‘170‘‘ i ‘‘171‘‘, kao i 4 jednoseda Rafal EC ‘‘150‘‘, ‘‘151‘‘, ‘‘152‘‘ i ‘‘153‘‘. Potom je 21. novembra 2024. stigao jednosed ‘‘154‘‘, 11. decembra ‘‘155‘‘, 23. januara 2025. ‘‘156‘‘, 20. februara ‘‘157‘‘ i 20. marta ‘‘158‘‘.
Holandska vazduhoplovna zajednica Scramble u svojoj bazi podataka navodi da su hrvatski dvosedi bivši francuski Rafali B 315 (hrvatski 171) i 318 (hrvatski 170) proizvedeni 2005. i 2006. godine. Za jednosede se navode da su proizvedeni u periodu 2009-2013, i da su to bivši francuski Rafali C 124 (hrvatski 150), 131 (HRZ 151), 141 (152), 144 (153), 130 (154), 125 (155), 138 (156), 113 (157), 127 (158), i 132 (159).
Prilika za promociju kompletne eskadrile pred javnošću biće na aero-mitingu AIRVG 10. maja / Foto: MORH
Do sada u javnom prostoru nije bilo zvaničnih potvrda o tome kako su opremljeni i naoružani HRZ Rafali. Saopšteno je samo da su to avioni verzije F3R (za Hrvatsku je oznaka C3R), i da je nabavljen „osnovni paket naoružanja“. Na do sada objavljenim video snimcima, fotografijama i posterima videli smo rakete vazduh-vazduh MICA (školska verzija), laserski vođene bombe GBU-12 (varijanta za obuku), i INS/GPS vođene bombe AASM.
Ono što je interesantno je da na hrvatskim avionima još nisu primećeni senzori optoelektronskog sistema OSF i sistema za protivelektronska dejstva SPECTRA. To naravno nikako ne mora značiti da letelice trenutno nemaju SPECTRA-u i da u budućnosti neće imati OSF sistem. Svakako ćemo u bliskoj budućnosti saznati više o elektronici i vazduhoplovnim ubojnim sredstvima koje se koriste na HRZ Rafalima.
Hrvatski ministar odbrane Ivan Anušić je tokom ovogodišnje posete Francuskoj indirektno najavio modernizaciju, što su pojedini hrvatski mediji protumačili kao odgovor na srpsku kupovinu savremenije verzije Rafala.
Poznato je i da je planirano da se početna operativna sposobnost HRZ na Rafalima postigne krajem ove godine. Do tada pomoć u kontroli hrvatskog vazdušnog prostora pružaju Mađarska i Italija, što je i započeto 1. decembra 2024. nakon prizemljenja hrvatskih MiG-ova 21.
Hrvatsko ministarstvo odbrane će najverovatnije iskoristiti priliku za promociju kompletirane eskadrile na najavljenom zagrebačkom aero-mitingu koji će se održati 10. maja.
The post [POSLEDNJA VEST] Hrvatskoj isporučen poslednji Rafal, kompletirana eskadrila sa 12 aviona appeared first on Tango Six.