
Izvor: TangoSix.rs, 08.Maj.2025, 10:36
Operacija “Sindoor“: Prvi borbeni gubitak Rafala; Prilikom napada na pakistanske ciljeve oborena najmanje tri indijska borbena aviona
Teroristički napad od 22. aprila u Pahalgamu, u delu Kašmira koji kontroliše Indija, kada je pobijeno 26 civila, bio je povod da Indija u ranim časovima 7. maja pokrene vojnu operaciju ‘‘Sindoor‘‘.
Indijskoj akciji prethodile su operativne pripreme, objavljeni su snimci borbenih aviona RV Indije čije su posade izvršavale uvežbavanje upotrebe auto-puteva, što je ukazivalo da će biti upotrebljena i borbena avijacija.
Prema indijskim zvaničnim navodima, >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << izvršen je napad na devet ciljeva u Pakistanu (provincija Pendžab), kao i u delu oblasti Džamu i Kašmir koja je pod pakistanskom kontrolom.
Navedeno je da je akcija trajala svega 25 minuta i da je ostvaren 21 pogodak na kampove terorističkih grupa ‘‘Laškar-i-Taiba‘‘ i ‘‘Džajš-e-Muhamad‘‘.
U napadu su korišćene balističke rakete zemlja-zemlja, dronovi-kamikaze, kao i vazduhoplovna ubojna sredstva među kojima su i krstareće rakete.
Mesta pada tri indijska borbena aviona
Veoma brzo, zvanični i nezvanični pakistanski izvori počeli su da tvrde da je ratno vazduhoplovstvo Indije pretrpelo određene gubitke.
Prvo je navedeno da su pogođena tri, potom pet, da bi potom taj broj narastao na šest ili sedam oborenih indijskih aviona.
Ministar odbrane Pakistana Asif Havadža kao i portparol pakistanske armije general Ahmed Šarif Čaudri čak su izjavili da su oborena tri indijska Rafala, kao i po jedan MiG-29 i Su-30. Pored aviona oborene su i tre besposadne letelice, od kojih jedna tipa Heron.
Na školu u selu Pulvama najverovatnije se srušio indijski Miraž-2000.
U Pulvami je snimljen motor Snecma M53 koji je pogonska grupa Miraža-2000
Nezvanični izvori su istovremeno navodili da su oborena dva Rafala i jedan Miraž 2000, i da su svi pali na teritoriju pod kontrolom Indijaca.
Agencija Rojters je prenela da su joj pad tri borbena aviona potvrdila čak četiri izvora iz indijskih vlasti, ali da nije poznat razlog njihovog rušenja.
Istu potvrdu vladin izvor je potvrdio indijskom dnevnom listu The Hindu koji je naveo da su avioni pali na teritoriji Džamua i Kašmira, u oblastima Aknor, Ramban i Pampore, a takođe indijski News24 da se jedan srušio na školu u mestu Pulvama (Vujan). Prvobitno je javljeno da je u pitanju pakistanski JF-17, ali je detaljnijom analizom ostataka utvrđeno da se radi o Miražu-2000.
Ostaci aviona koji su pali u rejonu sela Aklian Kala.
Na društvenim mrežama su prvo objavljeni video snimci olupine aviona koja još uvek gori, letelica se navodno srušila u rejonu sela Aklian Kalan koje se nalazi na oko 16,5 km severoistično od vazduhoplovne baze Bhisiana/Bhatinda, Pundžab, zapadna Indija.
Na snimcima i fotografijama se vide ostaci rakete vazduh-vazduh MICA koje se još uvek nalaze na nosačima kakvi se nalaze na avionima Rafal.
Motor Snecma M88 pronađen u polju
Vertikalni stabilizator indijskog Rafala EH BS 001.
Kasnije je prikazan još jedan video snimak koji bi mogao biti čvrst dokaz da je bar jedan Rafal zaista izgubljen. Na video snimku se na njivi vide ostaci mlaznog motora čiji izgled odgovara motoru Snecma M88. Vrlo brzo su objavljene i fotografije dela vertikalnog stabilizatora Rafala sa jasno uočljivim evidencijskim brojem BS 001 (čelni indijski jednosed Rafal EH), a tu je i indijski „fin flash“, kao i karakterističan natpis „Rafale“.
Dodajmo i da je CNN preneo svoja saznanja koje je dobio od visokopozicioniranog pripadnika francuske obaveštajne službe da je Pakistan oborio jedan indijski Rafal, kao i da francuske vlasti nastoje da saznaju da li je oboreno još aviona ovog tipa.
Pakistanski J-10CE i JF-17 Blok III naoružani su raketama vazduh-vazduh PL-15E čiji ostaci su pronađeni duboko u indijskoj teritoriji
Ono što jeste interesantno je da pakistanski zvaničnici tvrde da su svi indijski avioni oboreni kineskim raketama vazduh-vazduh dugog dometa tipa PL-15E koje su navodno lansirane sa borbenih aviona J-10CE. Međutim, u prethodnim izjavama spominjana su i dejstva raketnih sistema PVO Pakistana.
U prilog tvrdnji o upotrebi PL-15 idu fotografije koje su objavili indijski mediji, na njima se vide ostaci ovih raketa koje su pronađene u mestu Hošiarpur, u indijskom delu Pendžaba.
Pakistan je tek skoro pokazao da poseduje PL-15, i to na najnovijoj varijanti Blok III borbenog aviona JF-17 „Thunder“, a poznato je da je može nositi i J-10.
Za raketu se navodi da joj je u izvoznoj verziji PL-15E domet 145 km, da ima brzinu od 5 maha, aktivnu glavu za samonavođenje sa AESA antenom, mogućnost korekcije putanje putem data-linka.
Deo olupine nepoznatog aviona, i ostaci izbacivog sedišta K-36DM.
Buster krstareće rakete BrahMos-A potvrđuje da su Indijci koristili avione Su-30MKI
Za tvrdnje o obaranju indijskih Su-30 i MiG-29 za sada ne postoje čvrsti dokazi. Postoje dve fotografije koje pokazuju deo olupine nepoznatog aviona, kao i izbacivog sedišta za koje jeste utvrđeno da je Zvezda K-36DM koje se nalazi u pomenutim ruskim tipovima borbenih aviona. Pronađeni su i snimljeni ostaci bustera vazduhoplovne krstareće rakete BraMos-A koju može lansirati indijski Su-30MKI, što dokazuje da su ovi avioni upotrebljeni u operaciji.
Najnoviju informaciju o sukobu pakistanskih i indijskih borbenih aviona preneo je dopisnik CNN-a iz Islamabada kome je izvor iz pakistanskih bezbednosnih službi izneo tvrdnju da je to bio „jedna od najvećih i najdužih vazdušnih borbi u istoriji avijacije“. Navodno je u sukobu učestvovalo 125 aviona, borba je trajala više od sat vremena, letelice nisu napuštale nacionalne vazdušne prostore, a rakete vazduh-vazduh su lansirane i sa daljina većih od 160 km.
The post Operacija “Sindoor“: Prvi borbeni gubitak Rafala; Prilikom napada na pakistanske ciljeve oborena najmanje tri indijska borbena aviona appeared first on Tango Six.