
Izvor: TangoSix.rs, 03.Jul.2025, 09:18
Kako je Slovenija za 15 meseci uspostavila vazduhoplovnu vatrogasnu službu
U pažnje vrednom primeru dobrog upravljanja, profesionalizma, dobrog planiranja i koordinacije između različitih državnih institucija, Slovenija je uspela da za manje od 15 meseci, između aprila 2023. i juna 2024. godine, od nule izgradi svoju najnoviju vazduhoplovnu jedinicu namenjenu specijalizovanim operacijama gašenja požara iz vazduha.
U danima kada ulazimo u još jednu vruću i potencijalno katastrofalnu sezonu šumskih požara širom Evrope, Tango Six se ukratko >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << osvrće na slovenački projekat „Izgradnja kapaciteta za gašenje požara iz vazduha“ i način rada koji su Slovenci koristili da prilično brzo nabave i uvedu u operativnu upotrebu jednomotorne vatrogasne avione za gašenje požara – dva dvoseda „Air Tractor“ AT-802, i dva jednoseda, AT-802A, koji su nabavljeni potpuno novi u amfibijskoj konfiguraciji globalno poznatoj kao „Fire Boss“.
Podsticaj za uspostavljanje specijalizovanih kapaciteta za gašenje požara iz vazduha u Sloveniji došao je nakon razornog požara na Karstu jula 2022. godine, najvećeg šumskog požara u istoriji nezavisne Slovenije.
Projekat formiranja jedincie sa 4 aviona koštala je nešto preko 23 miliona evra, od čega je 85 posto stiglo iz EU / Foto: „Air Tractor Europe“
Događaj je otkrio značajne nedostatke u opremljenosti i spremnosti sistema zaštite i spasavanja, posebno u oblasti gašenja požara iz vazduha, gde su se helikopteri Bel 412 i AS-532 slovenačke vojske opremljeni vedrom za gašenje i helikopteri AW169 Ministarstva unutrašnjih poslova pokazali nedovoljnim.
Kao odgovor na ova saznanja, Vlada u Ljubljani je u skladu sa hitno usvojenim odlukama, dala zeleno svetlo Ministarstvu odbrane da započne sprovođenje procedura za obezbeđivanje materijalno-tehničkih resursa za uspostavljanje kapaciteta za gašenje požara iz vazduha, uz podršku fondova evropske kohezione politike za period 2021-2027.
Slovenačko ministarstvo prirodnih resursa i prostornog planiranja delujući kao posredničko telo, podnelo je zahtev ministarstvu za koheziju i regionalni razvoj kao upravljačkom telu Programa evropske kohezione politike 2021-2027. Potonji, zasnovan na promociji prilagođavanja klimatskim promenama, sprečavanju rizika od katastrofa i jačanju otpornosti, direktno je uključio projekat „Izgradnja kapaciteta za gašenje požara iz vazduha“ u sprovođenje Programa 2021-2027.
Kao rezultat dobro obavljenog administrativnog posla, projekat „Izgradnja kapaciteta za gašenje požara iz vazduha“ odobren je i potom pokrenut od strane direktnog korisnika sredstava, Uprave Republike Slovenije za zaštitu i spasavanje (URSZR), podređene Ministarstvu odbrane. Projekat vredan 23.292.932,69 evra je tako započet, a Evropska unija je doprinela sa 85% pomenutog budžeta, dok je preostalih 15% finansirala Slovenija.
Prvi isporučeni „Air Tractor“ u maju 2023. godine / Foto: „Air Tractor Europe“
Dodeljena sredstva su iskorišćena da URSZR nabavi četiri specijalizovana aviona za gašenje požara iz vazduha, u skladu sa trilateralnim sporazumom o nabavci koji su ministarstvo odbrane, URSZR i španska kompanija „Air Tractor Europe“ (ATE) potpisali u Ljubljani 17. aprila 2023. godine. Isporuke prva dva aviona počele su ubrzo nakon toga: S5-BZR (c/n 802-0990) stigao je u Ljubljanu 9. maja, a zatim i S5-BZT (c/n 802-1029) 18. juna. Ovi avioni su se vratili u Španiju u septembru 2023. godine, gde su im pre kraja oktobra 2023. godine instalirani plovci „Wipaire Wipline“ 10.000, što je rezultiralo promenom njihove oznake iz AT-802 u AT-802 „Fire Boss“.
Flota od četiri aviona kompletirana je u prvoj polovini 2024. godine kada su dodatna dva „kopnena“ jednoseda AT-802A sletela u Sloveniju: S5-BZS (c/n 802A-1088) 18. maja i S5-BZU (c/n 802A-1092) 28. juna. Kao i prva dva aviona, jednosedi su se vraćeni u Španiju u jesen 2024. godine gde su dobili plovke i postali amfibije AT-802A Fire Boss.
Slovenački avioni sada lete sa slovenačkim civilnim registracijama „S5-“ u okviru specijalne jedinice za gašenje požara iz vazduha koja je zvanično promovisana u Ljubljani 15. maja 2024. godine. Za stavljanje jedinice u operativnu upotrebu, kompanija ATE je organizovala obuku za četiri slovenačka pilota u Italiji, Španiji, Portugalu i Sloveniji. Ova španska kompanija svakodnevno pruža i integrisanu logistiku za jedinicu URSZR, što obezbeđuje operativnu raspoloživost, a to je prošlog i ovog leta dovelo do efikasne upotrebe AT-802 u operacijama gašenja šumskih požara.
Iako se avioni „Air Tractor“ koriste na raznim aerodromima širom Slovenije, matična baza aviona AT-802 tokom sezone šumskih požara je međunarodni aerodrom Ljubljana/Brnik, gde bi trebalo da bude izgrađen novi hangar za smeštaj vatrogasne flote koja bi se u periodu 2025-2027 mogla dodatno povećati potencijalnom kupovinom dodatnih aviona. Dok se ne izgradi novi hangar, čuvanje i korišćenje aviona u surovim jesenjim/zimskim mesecima organizovano je na aerodromu Bovec, koji se nalazi na ravnom Bovškom polju koji je okružen alpskim vrhovima.
Kupovinom četiri aviona AT-802, Slovenija je uspostavila kapacitete za nezavisno i efikasno gašenje požara iz vazduha, kako kod kuće, tako i u podršci državama članicama EU u okviru prekogranične saradnje. Takođe je pokazala put kojim druge nacije kojima su potrebni avioni za gašenje požara mogu da krenu u izgradnji sopstvenih kapaciteta za gašenje požara iz vazduha koristeći raspoloživa sredstva EU. Ako ništa drugo, jedno se podrazumeva: Ako ne znate kako da to uradite, pitajte Slovence za savet!
The post Kako je Slovenija za 15 meseci uspostavila vazduhoplovnu vatrogasnu službu appeared first on Tango Six.