Kako je Slovenija za 15 meseci uspostavila vazduhoplovnu vatrogasnu službu

Izvor: TangoSix.rs, 03.Jul.2025, 09:18

Kako je Slovenija za 15 meseci uspostavila vazduhoplovnu vatrogasnu službu

U pažnje vrednom primeru dobrog upravljanja, profesionalizma, dobrog planiranja i koordinacije između različitih državnih institucija, Slovenija je uspela da za manje od 15 meseci, između aprila 2023. i juna 2024. godine, od nule izgradi svoju najnoviju vazduhoplovnu jedinicu namenjenu specijalizovanim operacijama gašenja požara iz vazduha.
U danima kada ulazimo u još jednu vruću i potencijalno katastrofalnu sezonu šumskih požara širom Evrope, Tango Six se ukratko >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << osvrće na slovenački projekat „Izgradnja kapaciteta za gašenje požara iz vazduha“ i način rada koji su Slovenci koristili da prilično brzo nabave i uvedu u operativnu upotrebu jednomotorne vatrogasne avione za gašenje požara – dva dvoseda „Air Tractor“ AT-802, i dva jednoseda, AT-802A, koji su nabavljeni potpuno novi u amfibijskoj konfiguraciji globalno poznatoj kao „Fire Boss“.
Podsticaj za uspostavljanje specijalizovanih kapaciteta za gašenje požara iz vazduha u Sloveniji došao je nakon razornog požara na Karstu jula 2022. godine, najvećeg šumskog požara u istoriji nezavisne Slovenije.
Projekat formiranja jedincie sa 4 aviona koštala je nešto preko 23 miliona evra, od čega je 85 posto stiglo iz EU / Foto: „Air Tractor Europe“ Događaj je otkrio značajne nedostatke u opremljenosti i spremnosti sistema zaštite i spasavanja, posebno u oblasti gašenja požara iz vazduha, gde su se helikopteri Bel 412 i AS-532 slovenačke vojske opremljeni vedrom za gašenje i helikopteri AW169 Ministarstva unutrašnjih poslova pokazali nedovoljnim.
Kao odgovor na ova saznanja, Vlada u Ljubljani je u skladu sa hitno usvojenim odlukama, dala zeleno svetlo Ministarstvu odbrane da započne sprovođenje procedura za obezbeđivanje materijalno-tehničkih resursa za uspostavljanje kapaciteta za gašenje požara iz vazduha, uz podršku fondova evropske kohezione politike za period 2021-2027.
Slovenačko ministarstvo prirodnih resursa i prostornog planiranja delujući kao posredničko telo, podnelo je zahtev ministarstvu za koheziju i regionalni razvoj kao upravljačkom telu Programa evropske kohezione politike 2021-2027. Potonji, zasnovan na promociji prilagođavanja klimatskim promenama, sprečavanju rizika od katastrofa i jačanju otpornosti, direktno je uključio projekat „Izgradnja kapaciteta za gašenje požara iz vazduha“ u sprovođenje Programa 2021-2027.
Kao rezultat dobro obavljenog administrativnog posla, projekat „Izgradnja kapaciteta za gašenje požara iz vazduha“ odobren je i potom pokrenut od strane direktnog korisnika sredstava, Uprave Republike Slovenije za zaštitu i spasavanje (URSZR), podređene Ministarstvu odbrane. Projekat vredan 23.292.932,69 evra je tako započet, a Evropska unija je doprinela sa 85% pomenutog budžeta, dok je preostalih 15% finansirala Slovenija.
Prvi isporučeni „Air Tractor“ u maju 2023. godine / Foto: „Air Tractor Europe“  Dodeljena sredstva su iskorišćena da URSZR nabavi četiri specijalizovana aviona za gašenje požara iz vazduha, u skladu sa trilateralnim sporazumom o nabavci koji su ministarstvo odbrane, URSZR i španska kompanija „Air Tractor Europe“ (ATE) potpisali u Ljubljani 17. aprila 2023. godine. Isporuke prva dva aviona počele su ubrzo nakon toga: S5-BZR (c/n 802-0990) stigao je u Ljubljanu 9. maja, a zatim i S5-BZT (c/n 802-1029) 18. juna. Ovi avioni su se vratili u Španiju u septembru 2023. godine, gde su im pre kraja oktobra 2023. godine instalirani plovci „Wipaire Wipline“ 10.000, što je rezultiralo promenom njihove oznake iz AT-802 u AT-802 „Fire Boss“.
Flota od četiri aviona kompletirana je u prvoj polovini 2024. godine kada su dodatna dva „kopnena“ jednoseda AT-802A sletela u Sloveniju: S5-BZS (c/n 802A-1088) 18. maja i S5-BZU (c/n 802A-1092) 28. juna. Kao i prva dva aviona, jednosedi su se vraćeni u Španiju u jesen 2024. godine gde su dobili plovke i postali amfibije AT-802A Fire Boss.
Slovenački avioni sada lete sa slovenačkim civilnim registracijama „S5-“ u okviru specijalne jedinice za gašenje požara iz vazduha koja je zvanično promovisana u Ljubljani 15. maja 2024. godine. Za stavljanje jedinice u operativnu upotrebu, kompanija ATE je organizovala obuku za četiri slovenačka pilota u Italiji, Španiji, Portugalu i Sloveniji. Ova španska kompanija svakodnevno pruža i integrisanu logistiku za jedinicu URSZR, što obezbeđuje operativnu raspoloživost, a to je prošlog i ovog leta dovelo do efikasne upotrebe AT-802 u operacijama gašenja šumskih požara.
Iako se avioni „Air Tractor“ koriste na raznim aerodromima širom Slovenije, matična baza aviona AT-802 tokom sezone šumskih požara je međunarodni aerodrom Ljubljana/Brnik, gde bi trebalo da bude izgrađen novi hangar za smeštaj vatrogasne flote koja bi se u periodu 2025-2027 mogla dodatno povećati potencijalnom kupovinom dodatnih aviona. Dok se ne izgradi novi hangar, čuvanje i korišćenje aviona u surovim jesenjim/zimskim mesecima organizovano je na aerodromu Bovec, koji se nalazi na ravnom Bovškom polju koji je okružen alpskim vrhovima.
Kupovinom četiri aviona AT-802, Slovenija je uspostavila kapacitete za nezavisno i efikasno gašenje požara iz vazduha, kako kod kuće, tako i u podršci državama članicama EU u okviru prekogranične saradnje. Takođe je pokazala put kojim druge nacije kojima su potrebni avioni za gašenje požara mogu da krenu u izgradnji sopstvenih kapaciteta za gašenje požara iz vazduha koristeći raspoloživa sredstva EU. Ako ništa drugo, jedno se podrazumeva: Ako ne znate kako da to uradite, pitajte Slovence za savet!
The post Kako je Slovenija za 15 meseci uspostavila vazduhoplovnu vatrogasnu službu appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.