Izrael Hrvatskoj ponovo nudi borbene avione F-16

Izvor: TangoSix.rs, 06.Apr.2017, 11:18   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Izrael Hrvatskoj ponovo nudi borbene avione F-16

Nedavna poseta hrvatskog ministra odbrane Damira Krstičevića Izraelu koja je realizovana 20. i 21. marta, rezultirala je potpisivanjem Memoranduma o razumevanju u oblasti odbrane koji će predstavljati osnovni pravni dokument u nastojanjima da se buduća vojna saradnja dve zemlje znatno unapredi. Tu se pre svega misli na razmenu iskustava, različitih oblika školovanja i obuke kao i saradnja u opremanju i modernizaciji naoružanja i vojne opreme.
Ono što je zanimljivo je da su u >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << hrvatskoj visokoj vojnoj delegaciji bili i pripadnici Ratnog vazduhoplovstva (HRZ) a ministarstvo odbrane Hrvatske je saopštilo da se u Izraelu razgovaralo i o budućnosti borbene komponente HRZ. To je potvrdio i ministar Krstičević koji je rekao da je prvog dana posete hrvatska delegacija boravila u dve vazduhoplovne baze.
Izraelski ministar odbrane Avigdor Liberman je pred novinarima izjavio da bi za prodaju aviona Hrvatskoj bilo potrebno razmevanje SAD jer je reč o njihovoj proizvodnji kao i da Izrael ima dobre mogućnosti kada je u pitanju njihova nadogradnja.
Jedan od izraelskih aviona F-16A koji su povučeni iz naoružanja. Primerak sa ev. brojem 107 ima 6,5 vazdušnih pobeda u duelima sa arapskim lovcima. Povučen je iz upotrebe februara 2015. Hrvatskoj je izraelska kompanija Israeli Aircraft Industries još juna 2015. ponudila polovne borbene avione avione F-16 iz viškova RV Izraela koji bi bili modernizovani na standard ACE (Avionics Capabilities Enhancement) koji je IAI počeo da razvija još početkom decembra 1998. Prvi modernizovani F-16 ACE poleteo je 5. juna 2001. ali izraelske vazduhoplovne snage (IAF) nisu prihvatile ovu modernizaciju već su iz SAD nabavile nove F-16I.
Izrael je na ceremoniji održanoj 26. decembra prošle godine u vazduhoplovnoj bazi Ouvda iz naoružanja povukao avione F-16A i F-16B (u Izraelu nazvani ’’Netz’’ – Jastreb) nakon više od 36 godina upotrebe. Poslednjih godina IAF je ove avione koristio za trenažu a njihovo povlačenje iz upotrebe poklapa se sa pristizanjem poslednjeg školsko-borbenog aviona M-346 (nazvan ’’Lavi’’) kao i dolaskom prva dva borbena aviona 5. generacije F-35I (nazvan ’’Adir’’).
U jedinicama prve linije još od 2000. godine ove avione su počeli da zamenjuju F-15I i F-16I a za više od 36 godina ova flota je u oko 474000 letova imala oko 335000 sati naleta. Od oko 90 F-16A i B koliko se pretpostavlja da ih je ostalo u IAF, njih 40 je odmah ponuđeno na prodaju. U zavisnosti od mogućnosti i potreba Izrael potencijalnim kupcima može ponuditi različite standarde modernizacije ovih aviona a posao prodaje i modifikacije aviona mora da odobre SAD.
Izgled kokpita modernizacije F-16 ACE. Avgusta 1978. Izrael je objavio da postoje planovi za nabavku 75 aviona F-16A i B, njegovi piloti su vrlo brzo imali prilike da u SAD lete na ovom avionu a već 2. jula 1980. u bazu Ramat David stigla su prva 4 primerka. Izvorno prvih 18 F-16A i 8 dvoseda F-16B bili su u konfiguraciji Block 5 ali su isporučeni kao Block 10.
Preostalih 49 naručenih aviona bili su jednosedi F-16A Block 10, program ove nabavke bio je nazvan ’’Peace Marble I’’ a završetak isporuke svih aviona realizovan je tokom 1981. godine. Treba reći i da su to F-16 koje je prvobitno naručio Iran kome je isporuka stopirana zbog svrgavanja sa vlasti šaha Reze Pahlavija a Izraelci od početka tražili da se ovi avioni modifikuju opremom koja je i njihove proizvodnje. U 80.tim godinama avioni Netz korišćeni su uglavnom kao lovci-bombarderi naoružani infracrveno samonavođenim raketama vazduh-vazduh kratkog dometa i različitim vrstama nevođenih avio-bombi.
Dodatne F-16A i B Izrael je dobio 1994. kada je u programu Peace Marble IV a kao nadoknadu za neučestvovanje u Zalivskom ratu 1991. godine, isporučeno 50 polovnih aviona iz viškova RV SAD koji su proizvedeni 80.tih godina. Od jednoseda F-16A tri su bila Block 1, jedan Block 5, 32 Block 10 a od dvoseda dva Block 1, 7 Block 5 i 5 Block 10. Avioni starijih blokova dovedeni su na standard Block 10 a ovi primerci su u Izraelu nazvani ’’Netz II’’.
Raketa vazduh-zemlja AGM-142 “Popeye“. Pored nje se nalazi raketa vazduh-vazduh Derby. Tokom korišćenja F-16A i B Izrael je na ovim verzijama izvršio 17 tehničkih modifikacija koje su se pre svega odnosile na softver i računare misije kako bi ovi avioni imali jedinstveni sistem za upravljanje vatrom. 1992. godine svi avioni Netz (ne i Netz II) dobili su nove Elbitove sisteme FMS (Flight Management System) i MMS (Mission Management System) pa su tako po određenim mogućnostima ovi avioni postali jednaki varijantama F-16C i D. Paralelno sa tim avioni su dobili i ojačanja strukture krila.
Vazduhoplovna industrija Izraela ima veliko iskustvo u osavremenjavanju vojnih vazduhoplova a među njima je naravno i F-16 koji je već 37 godina osnovni borbeni avion RV-a ove države. U paketima  modernizacija primenjuje se pretežno oprema izraelske proizvodnje ali ona obično sadrži određeni procenat američke tehnologije zbog čega je Izraelci ne mogu prodati svakome. Takođe i deo američkih sistema imaju i tehnologiju razvijenu u Izraelu što može biti ograničavajući faktor za neke države koje su zainteresovane za modernizaciju.
Tako na primer američka vlada nije dozvolila da Izrael modernizuje avione F-16 RV Venecuele kome je ponuđena upravo ACE modernizacija a SAD su tom prilikom stavile do znanja da se na tržištu neće moći ponuditi ceo paket već samo neki elementi ove modifikacije. Konzorcijum IAI su činile kompanije Astronautics, Elop i Elta, modernizaciju je podržala i finansirala izraelska vlada ali do sada niko u svetu nije nabavio ovako modifikovane F-16.
Raketa vazduh-vazduh Python-5 / Foto: Rafael ACE u osnovi obuhvata zamenu radara AN/APG-66 modernim izraelskim višenamenskim radarom Elta EL/M-2032, stakleni kokpit (glass cockpit) sa tri kolor višenamenska pokazivača dimenzija 12,7 x 17,8 cm, kabinski sistem za kontrolu podsistema – UFCP (Up Front Control Panel), satelitska navigacija uz pokretnu mapu, novi sistem za protivlektronska dejstva a pošto je za integraciju elektronske opreme primenjena otvorena arhitektura opciono se može dobiti novi širokougaoni elektrooptički gornji pokazivač (HUD) firme Elop, Elbitov sistem za prikazivanje podataka na kacigi pilota (HMDS – Helmet-mounted display system), nišansko-navigacijski kontejner Litening, kontejner sa izviđačkom opremom.
Uz savremeniju elektronsku opremu tu je i integracija modernijeg naoružanja kako izraelske tako i pre svega zapadne proizvodnje. Od raketa vazduh-vazduh u ponudi su elektrooptički infracrveno vođene Python 5 dometa većeg od 20 km i aktivno radarski samonavođene Derby dometa do 50 km.
Od naoružanja vazduh-zemlja mogu se dobiti elektrooptički i satelitski navođene bombe SPICE (Smart, Precise Impact, Cost-Effective) koje predstavlja stand-off oružije dometa i do 100 km. U principu SPICE predstavlja komplet elemenata za modifikaciju klasičnih američkih nevođenih avio bombi Mk 81 (SPICE-250) , Mk 83 (SPICE 1000) i Mk 84 (SPICE 2000). Opciono se moće dobiti inercijalno i televizijski (ili IIR) vođene rakete vazduh-zemlja AGM-142 Popeye I i II (Have Nap ili Popeye Lite) dometa 78 odnosno 320 km.
The post Izrael Hrvatskoj ponovo nudi borbene avione F-16 appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.