Dubai Airshow: UAE prikazali svoj prvi borbeni avion, laki višenamenski B-250

Izvor: TangoSix.rs, 16.Nov.2017, 09:04   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Dubai Airshow: UAE prikazali svoj prvi borbeni avion, laki višenamenski B-250

Prvog dana ovogodišnjeg najvećeg vazduhoplovnog događaja na Bliskom istoku, mogle su se videti mnoge vojne letelice koje su prvi put viđene na ovom sajmu. I dok su neki vazduhoplovi već imali premijere širom sveta a pri tom je njihov razvoj sasvim solidno medijski bio pokriven, jedan avion zaslužuje posebnu pažnju jer se do sada o njemu vrlo malo znalo.
Reč je o prvom domaćem borbenom avionu Ujedinjenih Arapskih Emirata, lakom turboelisnom višenamenskom B-250 koji je >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << uz stranu pomoć razvijen u emiratskoj kompaniji Calidus sa sedištem u Abu Dabiju.
Avion B-250 je deo programa pod nazivom Bader koji je započet 2015. godine u saradnji sa partnerima koji uključuju brazilski Novaer koji je bio zadužen za konstrukciju kao i američki Rockwell Collins koji je na avionu primenio svoju sisteme u vidu nove Pro Line Fusion avionike. B-250 veoma podseća na nešto uvećanu verziju brazilskog školskog aviona EMB-312 ’’Tucano’’ što nije čudno jer je njegov glavni inženjer i konstruktor Brazilac Joseph Kovacs koji je takođe konstruisao i Tukana.
Američki kompanija Rockwell Collins obezbedila je elektronsku opremu. Izgled kokpita B-250 / Foto: Rockwell Collins Novi emiratski laki višenamenski borbeni avion namenjen je za protivpobunjeničku borbu (COIN), blisku vazdušnu podršku (CAS), prikupljanje obaveštajnih podataka, osmatranje i izviđanje (ISR), a može služiti i za obavljanje napredne obuke. To je tandem dvosed sa izbacivim sedištima, niskokrilac pogonjen dobro poznatim i u svetu široko rasprostranjenim turboelisnim motorom Pratt & Whitney Canada PT6 u verziji PT6A-68 snage 1600 KS. Dužina aviona je 10,58 m a razmah krila 12,08 m. B-250 ima maksimalni dolet u preletu od 4445 km pr brzini od 557 km/h a vrhunac leta iznosi oko 9144 m. Borbeni radijus sa dve rakete vazduh-vazduh AIM-9, 4 laserski vodjene bombe GBU-58 i jednim spoljašnjim tankom iznosi 1057 km pri brzini od 462 km/h a avion u vazduhu može ostati maksimalno 12 sati. Takođe u izviđačkoj misiji sa tri podvesna rezervoara za gorivo dolet je 2185 km pri prosečnoj brzini od 518 km/h. Cena sata naleta iznosi 1200 dolara.
Američki Rockwell Collins je obezbedio elektronsku opremu u paketu Pro Line Fusion koji obuhvata digitalni elektro-optički gornji pokazivač (HUD), višenamenske donje pokazivače (MFD) i turelu sa elektro-optičkom i infracrvenom opremom. Sve to utiče da avion može biti upotrebljen danju i noću u gotovo svim vremenskim uslovima a pilotima daje značajno unapređenje tzv. situacione svesti u svim fazama leta. Iz kompanije Calidus ističu da je to prvi avion u ovoj kategoriji koji je u potpunosti napravljen od kompozitnog materijala odnosno od ugljeničnih vlakana što je znatno smanjilo masu letelice, povećalo žilavost i životni vek i olakšalo održavanje. To će takođe značajno uticati i na cenu nabavke ali i na troškove korišćenja aviona.
Naoružanje se može nositi na 6 potrkilnih i jednom podtrupnom nosaču a ukupna nosivost je 1796 kg. Avion može biti naoružan širokim spektrom vođenih i nevođenih ubojsnih sredstava različitih proizvođača. Međutim, kako bi se u zavisnosti od političkih i drugih ograničenja u skorijoj budućnosti obezbedilo naoružanje, dakle da ono za pojedine korisnike ne bude američke ili zapadnoevropske proizvodnje, Calidus ima opciju saradnje sa emiratskom kompanijom EDIS (Emirates Defence Industries Company) odnosno njenom firmom Tawazun Dynamics preko koje bi se mogle integrisati južnoafričke precizno vođenje bombe Al Tariq-S i protivoklopne rakete Mokopa. Za kontrolu ubojnih sredstava na avionu je primenjen sistem za upravljanje vatrom (Precision Attack Weapon System) najnovije generacije. U Dubaiju su pored aviona prikazane i južnokorejske laserski vođene rakete kalibra 70 mm LIG Nex1 LOGIR i malogabaritna vođena municija DS-16.
Avion će moći da nosi širok spektar naoružanja različitih proizvođača. Ubojna sredstva biće obezbeđena i onima kojima su zabranjeni američki i zapadnoevropski proizvodi. Za sada nema mnogo detalja o samom razvoju aviona ali po dostupnim podacima prototip je poleteo ovog leta, do sada je izvršeno letova u trajanju preko 50 sati a na Dubai Airshow su prisutna dva aviona, jedan u statičkom delu a jedan učestvuje u letačkom programu. Proizvodni pogon je u ranoj fazi izgradnje, biće smešten u centru vazduhoplovne industrije Emirata, mestu Al Alain a najavljeno je da će serijska proizvodnja početi uskoro sa mogućnostima brze proizvodnje velikih serija.
Na inače veoma zasićenom tržištu turboelisnih COIN/CAS aviona pojavila se dakle još jedna platforma koja će se za svoje prve narudžbine boriti, kako sa već dokazanim avionima, tako i sa turskim Hurkušom-C koji je takođe relativno nov vazduhoplov. I za B-250 i Hurkuš kupci se traže pre svega na Bliskom istoku ali i u Africi. Međutim, biće teško s obzirom da su na Bliskom istoku već prisutni američki AT-802U i Archangel a u Africi je sada već široko rasprostranjen brazilski A-29 Super Tucano.
Objavljeno je da postoji veliki interes kako samih UAE tako i potencijalnih inostranih naručioca. Ipak, smatra se da će se proizvođač pre svega koncentrisati na izvoz budući da vazduhoplovne snage Emirata već koriste avione AT-802U i Archangel. Deo flote AT-802U ustupili su Jemenu, Egiptu i Jordanu. Dodatna ograničenja na tržištu predstavlja činjenica da je Liban nabavio A-29 Super Tucano a ova zemlja, kao i Irak koristi i naoružane avione AC-208 Attack Caravan.
Video nastupa B-250 na Dubai Airshow 2017:

 

 
The post Dubai Airshow: UAE prikazali svoj prvi borbeni avion, laki višenamenski B-250 appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.