Izvor: B92, 09.Apr.2008, 17:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Banke traže previše podataka

Beograd -- Banke čak i kod odobravanja malih potrošačkih kredita traže veliki broj dokumenata i mnogo intimnih podataka o klijentu.

Kada je Željko Nikolić hteo da preda zahtev za kredit kod Findomestik banke kako bi kupio računar, bio je iznenađen do kojih detalja idu ugovori o kreditima. Osim osnovnih podataka iz lične karte, traži se čak i saglasnost da banka u buduće kontaktira s njim zarad promocije novih proizvoda.

"Imao sam nameru da kupim jedan laptop >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << u trgovinskom centru. Tom prilikom sam podneo zahtev u banci koja se tu nalazila, koja je imala tu štand. Iznenadio sam se koliki je broj podataka bio potreban. Veliki broj detalja je bio u pitanju, počevši od porodice, broja dece, u kakvoj zajednici živim. Što je meni bilo jako čudno. Kakve sve to veze ima za jedan kredit od 30.000 dinara", pita se Nikolić.

Nije jasno na koji način ovakvi podaci mogu da obezbede sigurno vraćanje kredita. Građani smatraju da je zbog ovih metoda banaka njihova privatnost narušena.

"Da bismo klijentu prišli na pravi način, da bismo izašli u susret klijentu, da bismo procenili njegove potrebe i njegovu kreditnu sposobnost, neophodno je da imamo sve te podatke. Ne znači da svako ko aplicira za kredit, da ga odobravamo. Procenat odobravanja je ispod 70 odsto. Sigurno su nam značajni podaci kao budući pokazatelji o kvalitetu tog klijenta", objašnjava Slobodan Petrović iz Finodomestik banke.

Ekonomista Danilo Šuković rekao je za B92 da građani ne bi trebalo da se plaše eventulne zloupotrebe podataka koje su bankama dali. Ova praksa nije svojstvena samo srpskom bankarskom tržištu, već se ovakav vid poslovanja sreće u gotovo svim zemljama u tranziciji.

"Mislim da banke u tome preteruju. Jer, ako vi uzmete matični broj, onda vi na bazi tog broja možete da saznate sve informacije o poreskom obvezniku, kolike ima prihode, čime raspolaže i sve ostalo. Tu ima jedna druga stvar, da banke sve to rade iz razloga zato što jednostavno žele da sav rizik koji postoji i koji mora postojati prebace na drugu stranu", kaže Šuković.

Iako građani Srbije redovno izmiruju svoje obaveze prema bankama, izgleda da će pri uzimanju kredita i dalje morati da budu vrlo otvoreni sa bankarskim službenicima, čak i kada je reč o intimnim stvarima podnosilaca zahteva. Razlog tako visokog procenta vraćenih kredita upravo je taj što banke pre odobrenog kredita znaju sve o Vama.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.