Izvor: Politika, 30.Maj.2010, 23:36 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Svet ima kratko pamćenje
U tri slučaja koja su se ticala SAD dva puta sam glasao protiv SAD, a treći put je odluka bila u korist SAD. Nisam trpeo nikakav pritisak, kaže autor knjige „Dete sreće” koja će danas biti promovisana u Beogradu
EKSKLUZIVNO
Danas će u Skupštini Grada Beograda biti svečano promovisana knjiga „Dete sreće – Sećanja dečaka koji je preživeo >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << Aušvic” Tomasa Burgentala, sudije Međunarodnog suda pravde i jednog od vodećih autora i aktivista u borbi za zaštitu ljudskih prava.
U ovoj izvanredno pisanoj, potresnoj, opominjućoj i otrežnjujućoj knjizi, koju je objavio Beogradski centar za ljudska prava, njen autor je izneo sećanja na holokaust.
„Odrastao sam u logorima, nisam znao za drugi život, a jedini cilj mi je – iz sata u sat, iz dana u dan – bio da ostanem živ”, napisao je Burgental koji je imao četiri godine kada su nacisti počeli progon Jevreja, sedam godina kada je s porodicom i drugima ograđen u jevrejskom getu, deset godina kada je poslat u zloglasni koncentracioni logor Aušvic, a jedanaest godina kada je iz njega oslobođen.
Predgovor za domaće izdanje Burgentalove knjige napisao je profesor dr Vojin Dimitrijević, predsednik Beogradskog centra za ljudska prava, čijim je posredovanjem „Politika” i došla u priliku da objavi ovaj intervju.
Poštovani čitalac će lako uočiti da je tekst nastao razmenom pitanja i odgovora elektronskom poštom.
Je li holokaust bio samo vežba za sladeći niz genocida nad drugim ljudskim grupama? Ovo pitanje postavljate u svojoj knjizi, ali na njega ne dajete odgovor. Kako bi taj odgovor mogao da glasi?
Nažalost, genocidi nisu prestali posle holokausta. Ali verujem da danas imamo mnogo sredstava da sprečimo genocide ili da im bar smanjimo broj. Nijedno od tih sredstava nije savršeno ali je od pomoći: institucije UN za zaštitu ljudskih prava, sudovi, televizija, Internet, javno mnjenje. Danas je državama mnogo teže da se izvuku posle genocida nego što je to nekad bilo, a politička i/ili ekonomska cena koju moraju platiti često je veoma visoka.
Koliko je današnji svet udaljen od parole „nikad više!”, kada je reč o genocidu i masovnim zločinima?
Vraćam se na odgovor na prethodno pitanje. Pored toga svet ima kratko pamćenje i sporo uči.
Rimskim ugovorom je uspostavljen Međunarodni krivični sud. Zašto SAD ne ratifikuju taj ugovor?
Postoje neke opravdane ustavne prepreke ratifikaciji. Međutim, glavna prepreka je opsesivni istorijski strah da se država ne podvrgne „stranoj” nadležnosti. Ja sam ipak sasvim optimističan i verujem da će SAD konačno izvršiti ratifikaciju, ali će za to trebati mnogo godina. Uporno sam se borio za nju i još nisam izgubio nadu.
Odgovorni za zločine, kako kažete, uglavnom nisu sadisti, već obični ljudi koji uveče odlaze kući svojim porodicama i peru ruke pre večere. Kako objašnjavate tu činjenicu?
Karijerizam, strah, ekstremni nacionalizam, politički oportunizam. Uz to je propagandna mašina političkih vođa sposobna da uveri ljude da potencijalne žrtve nisu ljudska bića, da su kriminalci itd. zbog čega ih je lakše zlostavljati.
Često se čuje tvrdnja da je Međunarodni sud pravde podložan snažnim vanpravnim, pre svega, političkim pritiscima. Koliko su takve tvrdnje istinite?
Često me to pitaju. Nisam siguran da je to tačno i nisam svestan takvih pritisaka prema bilo kom mom kolegi – svakako ne na mene. Na primer, sudio sam u tri slučaja koja su se ticala SAD i dva puta sam glasao protiv SAD, a treći put je odluka bila u korist SAD. Nisam trpeo nikakav pritisak.
U Komitetu UN za ljudska prava izuzeli ste se iz odlučivanja o slučaju Forison i u knjizi objasnili razloge za taj potez. Da li se može znati razlog zbog koga ste se izuzeli iz glasanja i u slučaju tužbe BiH protiv Srbije i Crne Gore za genocid pred Međunarodnim sudom pravde?
Moji su razlozi bili vezani za to što sam bio član Saveta memorijala holokausta SAD u Vašingtonu i što smo tamo usvojili nekoliko izjava u vezi sa sukobom na Balkanu. U tome sam lično učestvovao. Smatrao sam da pod takvim uslovima ne bi bilo ispravno da učestvujem u rešavanju o suštini stvari.
U knjizi navodite da ne možete da gledate filmove o holokaustu ili da čitate knjige koje se njime bave. Da li vam to pomaže u obavljanju sudske funkcije i uopšte u nizu akcija za zaštitu ljudskih prava koje vodite širom sveta?
Ne, razlozi su mnogo ličnije prirode. Ovi filmovi i TV emisije vraćaju sećanja koja sam pokušao da potisnem i koja imaju ozbiljne emocionalne posledice po mene. Ono što ne razumem je zašto mi nije bilo teško da napišem knjigu i govorim o sopstvenim logoraškim iskustvima. Kada sam počeo da pišem knjigu bojao sam se da će to da me vrati u noćne more koje sam imao u logorima, ali se to nije desilo.
Kako ste uspeli da tokom pisanja kontrolišete ne samo svoje emocije, nego i izraziti smisao za humor koji tu i tamo provejava kroz vašu knjigu?
Što se tiče emocija, vraćam se na odgovor na prethodno pitanje. Što se tiče smisla za humor, mora da sam ga nasledio od oca koji je čak i u logorima pronalazio prilike kada mu je humor davao snage da se nosi s teškoćama.
Svog nastavnika u Getingenu, starog nacistu, upozorili ste 1948/1949. da ne može da harangira protiv savezničkog bombardovanja Hamburga tokom Drugog svetskog rata, a da ćuti o bombardovanju Londona i o nacističkim koncentracionim logorima. Da li je moguće pravično suditi o zločinima bilo gde, pa i u bivšoj Jugoslaviji u poslednjoj deceniji prošlog veka, bez uvida u genocid nad Srbima, Jevrejima i Romima u Drugom svetskom ratu, pa i u zločine nad Srbima posle 1991. u Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini i na Kosovu i Metohiji?
Ako govorim samo o sebi, ne bih imao nikakvih teškoća budući svestan te prošlosti. Mislim da jedan sudija mora sebe da natera da ne bude pod uticajem istorijskih razmatranja. Bilo bi inače teško svakom, sem sasvim (istorijski) neobrazovanom, sudiji da učestvuje u presuđivanju takvih slučajeva.
U reči zahvalnosti, na samom kraju knjige, navodite argument izdavača u SAD i Velikoj Britaniji da „knjige o holokaustu ne prolaze”. Šta vidite kao uzrok te nezainteresovanosti?
U SAD i Velikoj Britaniji objavljeno je mnogo knjiga o holokaustu. To ima za posledicu da mnogi izdavači misle da se takve knjige neće prodavati. Najčešće su ova mišljenja zasnovana na čistim komercijalnim pretpostavkama. Čak su i jevrejske izdavačke kuće zbog toga odbijale da mi objave knjigu. Drago mi je što nisu bili u pravu.
I na drugim stranama sveta radovi o genocidu i holokaustu često nisu dobrodošli. U kojoj meri je to diktirano političkim, verskim i sličnim interesima?
Verujem da je o tome reč. U mom slučaju bilo je veoma lako objaviti moju knjigu ovde u Evropi pa čak i u Japanu. Jedina veća evropska zemlja gde nije postojalo interesovanje za objavljivanje je Italija, za razliku od Nemačke, Francuske, Španije, Holandije, Poljske, Švedske itd.
Revolucija sredstava komuniciranja omogućila je da se vesti o zločinima i kršenjima ljudskih prava odmah prošire svetom. Da li su ta ista sredstva, na drugoj strani, razvila mehanizme manipulacije i skrivanja istine o zločinima i različitim vrstama kršenja ljudskih prava?
Mislim da to u mnogome zavisi od toga o kojim je medijima reč. U nekim zemljama ovo bi bilo tačno, a u nekim ne. Drugi je činilac u tome što je pažnja medija kratka, oni gube interesovanje ako ni zbog čega drugog ono što znaju da je i publika izgubila interesovanje. Ovo je stvarna tragedija i utiče na našu sposobnost da sprečavamo ovakve zločine.
Slobodan Kljakić
-------------------------------------------------------------------------------------------
Život posvećen borbi za zaštitu međunarodnih ljudskih prava
Tomas Burgental, rođen 1934. u Lubočni, u ondašnjoj Čehoslovačkoj, danas Slovačkoj, posle iseljavanja iz Nemačke u SAD, krajem 1954. godine, posvetio se studijama prava, da bi na Harvardu stekao i doktorat iz pravnih nauka. U bogatoj nastavničkoj karijeri predavao je na nizu univerziteta a danas je na mnogima od njih počasni doktor.
Kao pravnik i čovek s iskustvom holokausta posvetio se međunarodnim ljudskim pravima i aktivnoj borbi za njihovu zaštitu. Bio je član Interameričkog suda za ljudska prava, član Komisije UN za istinu o Salvadoru i Komiteta UN za ljudska prava, član je i aktivista u nizu međunarodnih organizacija za zaštitu ljudskih prava.
Za sudiju Međunarodnog suda pravde izabran je 2. marta 2000. a ponovni izbor usledio je 6. februara 2006. godine.
Sudija Tomas Burgental je autor niza knjiga, eseja i članaka, od kojih su neke prevedene i na na srpski jezik, zahvaljujući Beogradskom centru za ljudska prava.
Sl. K.
[objavljeno: 31/05/2010]