Metan smanjuje zagađenje u prestonici

Izvor: Politika, 28.Feb.2010, 00:07   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Metan smanjuje zagađenje u prestonici

Strategija GSP-a je da za pogon svojih vozila sve više koristi ekološka goriva, koja su jevtinija od benzina, a njihovim sagorevanjem se emituje pet do deset puta manje čađi

Najveći zagađivači u glavnom gradu su stare kotlarnice i izduvni gasovi iz vozila. Ukoliko bi automobili i autobusi koristili evrodizel kao pogonsko gorivo Beograđani bi udisali neuporedivo čistiji vazduh.

Slobodan Mišanović, šef službe GSP za eksploataciju i analitiku, kaže >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << da je tokom 2009. godine obavio analizu zagađenja za koja su „zaslužna” vozila javnog gradskog prevoza. Pod lupom su bili pojedini koridori i najopterećenije gradske saobraćajnice, kuda prolaze autobusi GSP-a i privatnih prevoznika, kao što su Brankova ulica, Bulevar despota Stefana, u zoni oko Sajma, Kneza Miloša, Glavna ulica u Zemunu i Bulevar oslobođenja.

– Najfrekventnija je saobraćajnica na potezu Brankova ulica – Terazijski tunel, gde za jedan sat prođe 130 autobusa. Tu se dnevno emituje oko 107 kilograma različitih gasova, a na godišnjem nivou oko 33 tone, i to samo od vozila GSP-a i privatnih prevoznika, ne računajući ostala putnička vozila. To je u poređenju sa 2002. godinom manje, jer je tada bilo 44,5 tona, a razlog je modernizacija voznog parka najvećeg gradskog prevoznika – kaže Mišanović.

Pre sedam godina GSP je imao vozni park koji je činilo 38 odsto vozila sa motorom evro-2.

– Cilj nam je da modernizujemo GSP, da kupimo nove autobuse i postepeno sa ulica uklonimo vozila starije generacije.

Ranije je kao pogonsko gorivo korišćen dizel b2, što smo potpuno izbacili iz upotrebe od novembra prošle godine, od kada koristimo evrodizel – navodi Mišanović.

U strategiji GSP-a predviđeno je da se na osnovu iskustva iz Evropske unije koristi što više alternativnih goriva, vodeći računa šta je za nas najprihvatljivije.

– Korišćenje tečnog naftnog gasa je vrlo interesantno zbog saradnje sa Rusima, gradnje velikog skladišta gasa u Banatskom Dvoru i zato što će kroz Srbiju da prođe magistralni gasovod „Južni tok”. Gasa ćemo imati dovoljno, a i njegova cena je dvostruko niža od evrodizela. Ozbiljno razmišljamo da Saobraćajni pogon Zemun, koji se nalazi u gradskoj zoni, preselimo na novu lokaciju, gde bi vozila koristila isključivo naftni tečni gas – ističe Slobodan Mišanović.

Nenad Jovanović, direktor kvaliteta Centra za motorna vozila Auto-moto saveza Srbije, kaže da se čistiji vazduh u prestonici može dobiti pravilnim održavanjem vozila. To podrazumeva da se vlasnik pridržava rokova koje su preporučili proizvođači vozila za zamenu svećica i delova električnih instalacija, da redovno sipa ulje, podešava dizel-pumpe, jer najveći deo viška čađi potiče iz nepodešenih pumpi.

– Zagađenje može da se smanji i upotrebom ekoloških goriva, pre svega metana i tečnog naftnog gasa. Metan je idealno gorivo koje bi bez problema mogla da koriste vozila hitne pomoći, policije, vatrogasaca, pošte, kao i kamioni i autobusi. Dobitak od ovog energenta je dvostruk, jer je kao gorivo jeftinije od benzina, a istovremeno se smanjuje pet do deset puta količina čađi koja se emituje – kaže Jovanović.

Interesovanje za metan, kao relativno novo alternativno gorivo, raste, pa se tako sve više vozača odlučuje za ugradnju pogona na ovaj gas. Glavna prednost je niska cena, naročito kod automobila koji troše oko 10 litara na 100 kilometara. Problem predstavlja nedostatak pumpi koje „toče” metan, kao i strah pojedinih vozača koji veruju da je ovo gorivo izuzetno opasno.

– Istovremeno sa rastom interesovanja pojavljivaće se i pumpe gde će moći da se „tankuje” metan. Pre nekoliko godina uspeli smo da pokrenemo da se koristi gas i razbijemo strah vozača, jer je Auto-moto savez Srbije najavio da će otvoriti petnaestak pumpi koje će snabdevati ovim gorivom. Našim stopama ubrzo je krenuo NIS, a to je bio znak drugim privrednicima da krenu u slična ulaganja. Sada je sasvim normalno da vozila koriste ovo gorivo. Očekujem da se isto dogodi i sa metanom. U ovom trenutku, sa samo pet pumpi, normalno je da vozači prema metanu imaju isti odnos kao i što su pre 20 godina imali i prematečnom gasu – naglasio je Jovanović.

Metan znatno manje zagađuje životnu sredinu od benzina, a ovo gorivo je bezbednije i prilikom sudara, iako u narodu vlada pogrešno mišljenje da će se vozila na metan lakše zapaliti nego ona na benzin. Ovaj zemni gas je idealan za vozila javnog prevoza, ali je problem što kod nas ne postoje propisi za ugradnju pogona koji ga koriste kao gorivo.

Dejan Spalović

----------------------------------------------------

Iskustvo taksiste

Da je metan prihvatljivo gorivo potvrdio je Dejan Cakić, samostalni taksista. Da bi registrovao automobil na metan, iz njega je morao da izvadi fabrički ugrađen uređaj.

– Snaga automobila ne opada kada se sa benzina pređe na metan. Vožnja je ekonomičnija, a na 100 pređenih kilometara u gradskoj vožnji potrošim oko 500 dinara. Kad vozim na benzin, troškovi su povećani, pa na 100 pređenih kilometara za benzin mora da se izdvoji više od 1.500 dinara – kaže Cakić.

[objavljeno: 28/02/2010]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.