Izvor: Politika, 05.Nov.2009, 02:50   (ažurirano 02.Apr.2020.)

„Končar” iznenađen ugovorom sa španskim KAF-om

U hrvatskoj fabrici električnih vozila tvrde da nisu dobili obaveštenje o rezultatima konkursa i da je potpisivanje ugovora sa španskim proizvođačem pre isticanja roka za žalbe „iznenađujuće”

Ugovor o kupovini 30 niskopodnih tramvaja, koji su predstavnici Beograda i španske fabrike KAF potpisali pre dva dana, možda je obradovao žitelje prestonice i proizvođača sa Pirinejskog poluostrva, ali ne i zagrebačku firmu „Končar elektroindustrija” koja je >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << na „tramvajskom” tenderu ostala drugoplasirana. Darinko Bago, predsednik uprave „Končar – Elektroindustrija”, rekao je juče, kako prenosi Beta, da to preduzeće još nije dobilo zvanično obaveštenje o tome da li je Beograd odbio njihovu ponudu za isporuku modernih šinskih vozila i najavio da će se, ukoliko je ponuda odbijena, „Končar” na to žaliti.

– Vrlo smo iznenađeni procedurom. Uobičajeno je da vas nakon obavljenog konkursa obaveste o rezultatima kako biste imali vremena za žalbu, ali mi iz Beograda nismo dobili nikakvu informaciju, već smo iz medija saznali da je ugovor potpisan sa Špancima – istakao je Bago ocenjujući odluku iz Beograda „krajnje neobičnom”. Srbija i Hrvatska, prema njegovim rečima, imaju slične zakone o javnoj nabavci, a Evropska investiciona banka (EIB) koja je kreditirala deo posla praktikuje vrlo precizne procedure zbog čega ga je ova odluka još više začudila.

– U štampi smo pročitali da su navodni razlozi za odbijanje „Končareve” ponude tehničke prirode, ali i da je konkurs imao samo jedan jedini kriterijum, a to je cena. Žalićemo se, jer to nisam doživeo u svojoj karijeri. Treba samo da vidimo za kojim pravnim lekom da posegnemo. Moramo dobiti odgovor na to gde se nalazimo s našom ponudom, a ako nismo prihvaćeni – zašto nismo prihvaćeni. Na konkursu se uvek mora dati i pravna pouka šta da se učini u tom slučaju – zaključio je Bago.

Ugovor o nabavci 30 novih tramvaja za GSP „Beograd” vredan je oko 81 milion evra, a rok za isporuku poslednjeg vozila je za tri godine. Dragan Đilas, gradonačelnik Beograda, rekao je da su u tu cenu uračunati tramvaji, rezervni delovi, specijalni alati, obuka osoblja, troškovi transporta i kontrola ispravnosti.

– Komisija koju su činili stručnjaci Mašinskog fakulteta i GSP-a ocenila je ponudu KAF-a kao povoljniju iako je taj aranžman za nekoliko procenata skuplji u odnosu na „Končarev” predlog. Sam tramvaj iz Hrvatske košta više od španskog, ali su troškovi prateće opreme i održavanja KAF-ovih vozila doprineli da njihova konačna ipak cena bude veća– rekao je Đilas.

Komisija je, prema njegovim rečima, po osnovu 36 stručnih parametara ocenila španski proizvod kvalitetnijim zbog čega se ne može spekulisati da je ugovor sa KAF-om zaključen „iz nečijeg hira ili na lepe oči”.

U „Končaru” su, prema ranijim medijskim navodima, do poslednjeg trenutka verovali da će dobiti posao u Beogradu, jer su informacije koje su stizale iz srpske prestonice ocenjivane kao neutemeljene. To potvrđuje i činjenica da se kao problem navodilo vetrobransko staklo u obliku latiničnog slova „U”. Dizajneri u „Končaru” zbog toga su za beogradske ulice pripremili izmenjen model, ali mediji su kao razloge za odbijanje hrvatskih tramvaja proglasili mali broj sedišta, glomazne vagone i teško kretanje putnika kroz vozilo. Spekulisalo se da će EIB, kao sufinansijer, zaštititi firmu iz Evropske unije ali to je kontradiktorno sa nalogom banke da osnovni kriterijum bude isplativost.

M. L.

[objavljeno: 06/11/2009]

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.