Izvor: B92, Beta, Tanjug, 17.Dec.2008, 01:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Vlada o ugovoru o koncesiji

Beograd -- Ugovor o koncesiji za autoput Horgoš-Požega nije stupio na snagu i Vlada za sada nema razloga da pokreće arbitražu, kaže premijer Mirko Cvetković.

Premijer je potvrdio da je stigao dopis koncesionara u kojem se govori o raskidu ugovora i medijaciji. Premijer Cvetković objašnjava da taj ugovor još nije stupio na snagu, te da ne može ni da bude raskinut. Vlada će učiniti sve da izbegne arbitražu, >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << izjavio je ministar Oliver Dulić, dok političari iz Vojvodine traže da se utvrdi odgovornost za potpisivanje koncesije.

Niko u Vladi Srbije sa sigurnošću ne može da kaže koliko će i da li će država Srbija izgubiti novac zbog raskida koncesionog ugovora o izgradnji autoputa Horgoš-Požega sa austrijskim konzorcijumom "Alpina-Por".

"Sever jug autoput", preduzeće konzorcijuma "Alpina-Por", koji je juče raskinuo ugovor o izgradnji autoputa Horgoš-Požega, predložio je formalno započinjanje procesa posredovanja koji će trajati 60 dana.

Zvaničnici veruju da je pozicija Srbije u ovom trenutku bolja jer koncesionar očigledno sam želi da izađe iz posla.

"Pravno posmatrano, naši pravnici kažu da ugovor nije ni stupio na snagu, tako da se ne može raskinuti ono što nije ni stupilo na snagu, a s druge strane, mi se još uvek nalazimo u roku kada oni imaju mogućnosti i prava da zatvore konstrukciju finansiranja i da nastave sa koncesijom", rekao je Cvetković.

"Taj rok traje do 31. decembra, pa prema tome, tek nakon 31.12. možemo razgovarati o nekim aktivnostima. Vlada nijednog trenutka nije planirala da pokrene bilo kakvu arbitražu jer ona još uvek nema bilo kakvih saznanja o tome da je koncesionar prekršio bilo šta", dodao je Cvetković.

"Por" bez komentara

Austrijski građevinski koncern "Por" još nema komentar na stav Vlade Srbije da ugovor ne može biti raskinut jer nije ni stupio na snagu.

Agenciji Tanjug je iz beogradske piar agencije firme "Por" rečeno da pravna služba sada razmatra stav Vlade Srbije i da li treba odgovarati na taj stav.

Helena Alute, predstavnica Alpine-Por, koja je sa Vladom Srbije osnovala preduzeće za izgradnju autoputa, izjavila je da ta firma traži od vlade 12,9 miliona evra na ime troškova koje su imali, kao i vraćanje bankarske garancije od 10 miliona evra.

Vlada Srbije pristala je da vrati garancije od 10 miliona evra i da za 2,5 miliona evra otkupi dokumentaciju koncesionara.

Koncesionar za izgradnju autoputa Horgoš-Požega, "Sever-jug autoput", objavio je da je ugovor raskinuo i da je pokrenuo medijaciju odnosno postupak za rešavanje sporova sa Vladom Srbije pošto Vlada Srbije nije predložila "adekvatno rešenje za obe strane".

Ukoliko taj proces ne bude uspešan, problem se seli pred međunarodnu arbitražu u Parizu.

Podeljena mišljenja

Mišljenja o tome da li postoji šansa da Srbija izgubi na arbitraži su podeljena jer ugovor o koncesiji za autoput Horgoš-Požega nikada u celosti nije predstavljen javnosti, te nije poznato da li koncesionar ima osnove za pretnje arbitražom.

O tome miinistar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić nije želeo da govori.

Za razliku od ministra Mrkonjića, pojedini ministri iz vlade su, ipak, govorili o koncesiji, ali ne i odgovornosti onih zbog kojih bi država Srbija mogla da plaća odštetu.

"Ko je odgovoran za ovaj loš posao države, o tome ne želim da pričam. Svakako mislim da će se i do tog odgovora doći", rekao je ministar za prostorno planiranje Oliver Dulić.

"Ono što je važno jeste da ćemo mi veoma vrzo omogućiti medijima da steknu pun uvid u dokumenta koja su se ticala ovog posla, ono što ja želim je da se ta priča jednoga dana završi kako treba, a ne da postane predmet političkih prepucavanja kao sto osećam da će to biti", rekao je Dulić.

Dulić kaže da će Vlada naplatiti garancije za koncesiju za autoput ukoliko koncesionar do 31. decembra ne obezbedi finansiranje.

Dulić kaže da Vlada Srbije u periodu od 60 dana za medijaciju može da razgovara sa koncesionarima, ali će pozicija vlade biti potpuno drugačija nego do juče, kada je koncesionar odlučio da raskine ugovor.

Prema njegovim rečima, vlada je pokušala u nekoliko navrata da razgovara sa koncesionarom o sporazumnom raskidu ugovora, ali je to rezultiralo predlozima da se aneksima menja osnovni ugovor.

Ministar je naglasio da eventualna arbitraža neće zaustaviti izgradnju autoputa koja bi trebalo da počne u martu, ali će "svakako stvoriti niz neprijatnosti i za koncesionara i za državu".

Pokrajinski premijer Bojan Pajtić objašnjava da je autoput Srbiji i Vojvodini neophodan, ali upozorava da prethodna vlada nije poštovala zakone i nije konsultovala vojvođansku vladu prilikom zaključenja ugovora.

Kostreš zadovoljan

Za razliku od Vlade, koja je vrlo šturo saopštila da je primila k znanju raskid ugovora, zamenik predsednika Lige socijaldemokrata Vojvodine Bojan Kostreš je zadovoljan zbog toga.

Kostreš je za B92 rekao da je borba za zaštitu interesa građana Vojvodine dala rezultat i poručio da ista sudbina čeka i ugovor o prodaji NIS-a, odnosno vojvođanskog Naftagasa.

Kostreš je ocenio da će Vlada Srbije autoput Horgoš-Požega ubuduće staviti ad akta i da će se okrenuti Koridoru 10.

"Onog momenta kada Crna Gora jasno definiše da li želi da pravi taj autoput prema Srbiji, tada će i Srbija trebati da donese svoju odluku i tada će trebati da se napravi put", rekao je Kostreš.

"Važno je znati da je onaj krak koji povezuje Koridor 10 sa Jadranskom magistralom, a to je Batočina, Kragujevac, Kraljevo, Čačak, Požega, onda je put prema Crnoj Gori mnogo isplativiji i mnogo prihvatljiviji za Srbiju od one trase koju je predlagala Vlada Vojislava Koštunice", rekao je Kostreš.

Ilić: Arbitraža na štetu Srbije

Predsednik Nove Srbije i bivši ministar za infrastrukturu koji je potpisao koncesiju sa "Alpinom-Por", Velimir Ilić, ocenjuje da će Srbija izgubiti arbitražu zbog raskida koncesije za autoput Horgoš-Požega i da će konzorcijumu koncesionara "Alpini-Por" platiti ogromnu odštetu.

Ilić je novinarima u Skupštini Srbije rekao da su koncesiju "srušili predsednik Srbije Boris Tadić i ministar ekonomije i regionalnog razvoja Mlađan Dinkić koji "ne misle dobro ovoj državi".

"Oni su napravili neki savet (za infrastrukturu) i rušili koncesiju umesto da su sačekali kraj godine da raskinu automatski ugovor ako koncesionar ne obezbedi bankarske garancije", istakao je Ilić i dodao da će arbitraža u tom postupku trajati godinama.

Ugovor da se prikaže javnosti

Vlada Srbije je produžavala rok "Alpini-Por" da obezbedi bankarske garancije, a poslednji rok ističe 31. decembra.

Međutim, Milić Milovanović iz Saveta za borbu protiv korupcije naglašava za B92 da nije reč samo o garancijama, već i o finansiranju celog projekta.

"Taj projekat neće finansirati koncesionar iz svog kapitala, nego će se zadužiti i to je već predviđeno ugovorom da najmanje 83 posto bude u vidu kredita”, objašnjava Milovanović.

Brkić: Očuvanje dobrog imena

Urednik ekonomske rubrike Politike Miša Brkić za B92 ocenjuje da je medijacija "elegantan način" da se koncesionari izvuku iz ovog posla uz očuvanje dobrog imena.

On dodaje da zahtev "Alpine-Por" od 12,5 miliona evra za troškove koje su imali nije realan.

"Kada dve strane sklapaju ugovor, nikada ne može jedna strana da kaže da sada raskida ugovor. Ugovor se raskida u sudu. Oni mogu samo da predlože drugoj strani da odustane od svojih zahteva, pa da se ide na sud ukoliko se ne dođe do rešenja", navodi on.

"Sada se prvo ide na medijaciju, a ako ona ne bude uspešna, onda će se ići na arbitražu, koja je neka vrsta sudske odluke i tada će se doneti konačno rešenje”, rekao je Milovanović.

On dodaje da je, u svakom slučaju, loše to što ugovor nikada nije objavljen i što se ne zna njegova prava verzija.

"Mislim da bi obe strane trebalo da izađu u javnost i da otvoreno saopšte građanima Srbije o čemu se radi jer je očigledno da se prećutkuju mnogi elementi iz tog ugovora i da svaka strana plasira u javnost informacije koje njoj odgovaraju", kaže on.

"Tačno je to što je Vlada saopštila da ugovor stupa na snagu tek posle zatvaranja finansijske konstrukcije, ali u ugovoru takođe stoji i da će dve strane sve vreme pregovarati oko tih finansijskih uslova kako bi se iznašli najbolji uslovi za finansiranje celog posla”, kaže Milovanović.

Nastavak na B92...






Pročitaj ovu vest iz drugih izvora:
Povezane vesti

Vlada obaveštena o raskidu ugovora o koncesiji

Izvor: EMportal, 17.Dec.2008

Premijer Mirko Cvetković potvrdio da je Vlada dobila dopis od koncesionara Alpina-PORR za gradnju autoputa Horgoš-Požega kojim se predlaže medijacija.

Nastavak na EMportal...

Sporan raskid ugovora sa Alpinom

Izvor: RTS, 17.Dec.2008

Premijer Mirko Cvetković najavio usvajanje budžeta do kraja godine. Ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš - Požega ne može biti raskinut zato što nije ni stupio na snagu...Na današnjem sastanku sa srpskim privrednicima premijer je najavio de će budžet biti usvojen do kraja godine,...

Nastavak na RTS...

Cvetković: Ugovor se ne može raskinuti jer nije na snazi

Izvor: Kurir, 17.Dec.2008

BEOGRAD, 17. decembra (Tanjug) - Premijer Srbije Mirko Cvetković izjavio je danas da ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega ne može biti raskinut zato što nije ni stupio na snagu. On je u izjavi novinarima na skupu sa izvoznicima u Privrednoj komori Srbije rekao da još nije istekao...

Nastavak na Kurir...

Vlada se sprema za gradnju autoputa

Izvor: EMportal, 18.Dec.2008, 10:37

Srbija nema potrebe da ide na arbitražu jer ugovor sa koncesionarom nije ni stupio na snagu. Naravno, samo pod uslovom da država nije preuzela neke dodatne obaveze za koje javnost ne zna, zajedničko je mišljenje stručnjaka o slučaju raskida ugovora o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega.

Nastavak na EMportal...

Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.