
Izvor: RTS, 17.Dec.2008, 21:37 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Sporan ugovor sa "Alpinom-Por"
Ugovor o koncesiji za autoput Horgoš-Požega ne može da bude raskinut, jer nije ni stupio na snagu, kaže premijer Cvetković. Glavni pregovarač sa koncesionarom, ministar Oliver Dulić, kaže da će država naplatiti 10 miliona evra garancije ukoliko do 31. decembra konzorcijum "Alpina-Por" ne dostavi banakarsku garanciju.
Godinu i po dana nakon što je koncesija za autoput Horgoš-Požega potpisana, došlo >> Pročitaj celu vest na sajtu RTS << se dotle da je koncesionar odlučio da raskine ugovor i traži medijaciju.
Premijer Mirko Cvetković odgovora da ugovor nije ni stupio na snagu jer koncesionar nije dostavio bankarske garancije i da za to ima rok do 31. decembra, posle čega će i Vlada odlučiti o daljim postupcima.
"Vlada nijednog trenutka nije planirala da pokrene bilo kakvu arbitražu, jer ona još uvek nema saznanja o tome da je koncesionar bilo šta prekršio", rekao je premijer Mirko Cvetković.
Cvetković kaže da će koncesionar prekršiti ugovor tek ako do 31. decembra ne zatvori finansijsku konstrukciju.
Ovo je tek jedan u nizu obrta, jer je koncesionaru u više navrata produžen rok za dostavljanje bankarskih garancija.
Potom se pokušalo sa sporazumnim raskidom, što je propalo jer je "Alpina-Por" tražila naknadu od 12 i po miliona evra i povratak 10 miliona garancije, a Vlada je ponudila 2,5 miliona za projektnu dokumentaciju.
"U periodu od 60 dana koji koncesionar predlaže da bude period za medijaciju, mi možemo da razgovaramo, ali će pozicija ove Vlade biti potpunio drugačija nego pozicija tokom jučerašnjeg dana", rekao je ministar Oliver Dulić koji je i glavni pregovarač sa koncesionarom.
Velimir Ilić, bivši ministar za infrastrukturu, koji je potpisao ugovor o koncesiji i koji zna šta piše u tom dokumetu, kaže da će Srbija izgubiti arbitražu.
"Za to vreme ne može ništa da se radi na tom putnom pravcu. Čekaće se presuda i mi ćemo taj spor sigurno izgubiti i platiti veliku štetu", uveren je Ilić.
Pošto u Vladi tvrde da je koncesija sada postala pravno pitanje, odgovor o mogućim rešenjima RTS je potražio na Pravnom fakultetu.
Docent Vladimir Pavić smatra da medijacija može predstavljati uvod u arbitražu, ako stranke ne postignu poravnanje, ali i da može ishoditi okončanju njihovih nesuglasica.
Uz napomenu da javnost nikad nije imala potpun uvid u koncesiju, analitičari poslednji potez koncesinara ocenjuju kao još jedan pokušaj da dobije veće obeštećenje, što je, kažu, nerealno.
Koncesionar za izgradnju autoputa Horgoš Požega izabran je pre dve godine, a procena je da taj posao košta milijardu i po evra.