U promet pušteno svega 37 kilometara modernog autoputa

Izvor: Blic, 18.Apr.2012, 13:30   (ažurirano 02.Apr.2020.)

U promet pušteno svega 37 kilometara modernog autoputa

Izgradnja transevropskog koridora 5c, koji treba da poveže Budimpeštu sa lukom Ploče u Hrvatskoj, najlošije se odvija kroz BiH. Deo ovog koridora, odnosno autoputa kroz Mađarsku i Hrvatsku već je prilično izgrađen, dok je u BiH tek mali deo ove važne evropske saobraćajnice završen.

Iz EU se već čuju i pozivi BiH da ubrza izgradnju, pre svega zbog potreba Evrope za koju je koridor 5c važan deo transevropske >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << saobraćajne mreže, ali i zbog koristi koje bi od toga mogli da imaju građani i privreda u BiH.

Za EU ovaj koridor znači poveznicu severne – srednje i južne Evrope, pre svega u kontekstu procesa privredne i saobraćajne integracije srednjoevropskog prostora. Za stanovništvo i privredu BiH, on bi trebalo da znači pre svega lakše i brže putovanje iz jednog dela zemlje u drugi, mnogo brži tranzit prema moru, ali i jačanje trgovačkih i poslovnih veza unutar zemlje.

Studija izvodljivosti za izgradnju ovog panevroskog autoputa pokazala je da bi direktnu korist od izgradnje evog puta mogla da ima čak polovina stanovništva BiH, jer toliko stanovništva živi u pojasu trase ovog koridora kroz BiH. Ovo stanovništvo oslanjalo bi se, umesto na stare i uske puteve, na ukupno oko 337 kilometara savremenih evropskih autoputeva. Izgradnju takvih saobraćajnica priželjkuju i privrednici u BiH.

- Za privredu je izgradnja ovog koridora bitna na dva načina – tokom same izgradnje posao bi mogao da dobije i deo domaće građevinske operative, kojoj je u vreme krize posao neophodan, a nakon izgradnje trebalo bi da pojeftini i transport roba, zbog bolje unutrašnje povezanosti. Zbog toga privrednici priželjkuju izgradnju te značajne saobraćajnice – kaže portparol Privredne komore RS Vladimir Blagojević.

Po njegovim rečima, izgradnja autoputeva, a posebno evropskih trasa kroz BiH daje i jak podsticaj domaćim i stranim investitorima da se upuste u ulaganja u zemlju. Postojanje ili nepostojanje infrastrukture, a posebno kvalitetnih puteva, jedna je od najvažnijih stvari koje opredjeljuju investitore kod ulaganja.

- Takav put dao bi mogućnost i našim privrednicima da lakše pristupe tržištima susednih zemalja i zemlja EU, sa kojima BiH ima najveću spoljnotrgovinsku razmenu – dodaje Blagojević.

Za izgradnju nedostaje 2,6 milijardi evra

Po studiji izvodljivosti izgradnje koridora 5c u BiH, ukupni troškovi izgradnje iznose oko 3,77 milijardi evra ili oko 12,98 miliona evra po kilometru. Najskuplje deonice su Konjic-Jablanica sa 23 miliona evra po kilometru i Tarčin-Konjic sa 21,5 miliona evra po kilometru. U julu 2010. vlasti u BiH istakle su da im nedostaje ukupno oko 2,6 milijardi evra za završetak koridora kroz BiH.

Najveći deo koridora 5c u BiH treba da prođe kroz FBiH, dok u RS treba da prođe kroz tri opštine: Doboj, Modriču i Vukosavlje, sa ukupnom dužinom od 47 kilometara.

Ukupno 150 kilometara prve prave međunarodne trase kroz BiH trebalo je da bude završeno do 2012, a BiH je do sada trebalo da ima savremenu evropsku saobraćajnicu od Svilaja na severnoj granici BiH sa Hrvatskom do Doboj-juga, kao i od severnog Mostara do Bijače na južnoj granici BiH sa Hrvatskom.

Do sada je, međutim, samo 37 kilomatara autoputa pušteno u promet do novembra 2011, a još 28 kilometara je u izgradnji. Tako je u BiH do sada, umesto gotovo polovine, izgrađeno tek oko 19 odsto celog planiranog koridora 5c kroz BiH. Mada izgradnja ovog puta nije zvanična obaveza BiH na putu prema EU, Evropljani nisu zadovoljni tempom njegove izgradnje.

Vlasti u BiH pozvali su da ubrzaju izgradnju ovih autoputeva. Kako ističu, otvorena pitanja, posebno u vezi sa sporom o izgradnji deonice oko južnog Mostara moraju se rešiti što pre. Ministar saobraćaja i veza u Vladi RS Nedeljko Čubrilović ističe da RS trenutno pregovara sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj za novac kojim bi se gradila deonica koridora kroz RS, kroz koncesiono ulaganje.

- Koridor 5c je značajan za sve nas u BiH i svakako za RS. Međutim, treba istaći da je uvezivanje sa autoputevima unutar RS jednako bitno, jer bez toga ni izgradnja koridora 5c za nas ne može dati željene efekte. Zato je nama prioritet izgradnja autoputa Banjaluka – Doboj, koji treba da se spoji sa koridoror 5c. Koridor je, svakako, jako bitan za uvezivanje privrede unutar BiH i na njemu se mora raditi. Tu izgradnju zato i ne treba posmatrati kao neku našu obavezu, već kao potrebu - ističe ministar Čubrilović.

On uverava i da će deonica puta kroz RS biti završena i pre nego što ovim koridorom budu uvezane Zenica i Doboj.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.