![[POGLED SA VRHA 2024/25] MILENKO JANKOVIĆ, MOL Serbia: „Usmereni smo na vrhunske rezultate i pozitivan doprinos društvu“](https://static.vesti.rs/slike-4/POGLED-SA-VRHA-2024-25-MILENKO-JANKOVIC-MOL-Serbia-Usmereni-smo-na-vrhunske-rezultate-i-pozitivan-doprinos-drustvu.jpg)
Izvor: Advertiser-Serbia.com, 14.Mar.2025, 16:06
[POGLED SA VRHA 2024/25] MILENKO JANKOVIĆ, MOL Serbia: „Usmereni smo na vrhunske rezultate i pozitivan doprinos društvu“
Molimo vas da date ocenu uspeha rada vaše kompanije tokom 2024. godine
– Zadovoljni smo našim poslovanjem u Srbiji. Beležimo dobre poslovne rezultate i rastemo iz godine u godinu uprkos teškim tržišnim uslovima i pritiscima na troškove usled inflacije. Cele prošle godine smo imali stabilno snabdevanje i posebno smo ponosni na proširenje naše maloprodajne mreže, jer smo otvaranjem novih servisnih stanica uspeli da pokrijemo kompletnu mrežu >> Pročitaj celu vest na sajtu Advertiser-Serbia.com << autoputeva i regiona u Srbiji.
Napomenuo bih i da smo proširili naše skladišne kapacitete u depou u Sremskim Karlovcima sa dva nova tanka kapaciteta 2500 kubnih metara kako bismo povećali naše rezerve.
Kako ocenjujete uslove poslovanja tokom 2024, jesu li oni bili bolji ili lošiji u poređenju sa ranijim godinama? Šta je to što je obeležilo poslovanje vaše kompanije kada su u pitanju spoljni uslovi, odnosno privredno, društveno i političko okruženje?
– Uslovi poslovanja se u poslednjih godina razlikuju od prethodnog perioda i to mahom na globalnom nivou. Ali to nije uticalo na naše ambicije za širenjem poslovanja. Izazova uvek ima jer dinamika na globalnom nivou utiče i na naše tržište i može otežati redovno snabdevanje energentima, što smo takođe, tokom cele godine uspešno držali pod kontrolom.
Fiskalni pritisci, kao i ograničenje cena goriva i fiksne marže koje se primenjuju predstavljaju specifičnost lokalnog tržišta koje nas stavlja u manje konkurentni položaj u odnosu na zemlje u okruženju.
Da li je 2024. godina bila obeležena nekim značajnim problemima koji su uticali na rad čitave industrije u kojoj posluje vaša kompanija? Da li vidite neke pozitivne pomake kada je u pitanju funkcionisanje industrije u kojoj privređujete?
– Geopolitička nestabilnost i globalna ekonomska situacija itekako utiču na naftnu industriju u smislu stabilnosti snabdevanja, a sa druge strane utiču na cene proizvodnje, distribucije i na kraju i derivata. Otuda i sve veći pritisak na naftne kompanije da pređu na održivije izvore i smanje emisiju CO2. MOL Grupa je već krenula u tom pravcu i pre manje od godinu dana smo redefinisali našu strategiju „SHAPE TOMORROW“ u kojoj održivo poslovanje, cirkularna ekonomija i zelena transformacija imaju ključnu ulogu. Stavljamo naglasak na obnovljiva goriva, zeleni vodonik, biometan i geotermalnu energiju, podržavamo pametnu energetsku tranziciju i obezbeđujemo snabdevanje regiona energijom, uz očuvanje konkurentnosti kompanije.
MOL će do 2030. uložiti više od 4 milijarde dolara u zelene projekte i ima za cilj da dostigne ugljeničnu neutralnost do 2050. godine. Korak koji nas približava ovom cilju jeste nedavno otvaranje i puštanje u rad fabrike zelenog vodonika nadomak Budimpešte.
Koju zemlju na prostoru ex-YU smatrate najpogodnijom za rad kompanija u oblasti u kojoj vi poslujete i zašto?
– Izbor zemlje na prostoru bivše Jugoslavije koja je najpogodnija za rad kompanija u naftnoj industriji zavisi od više faktora uključujući resurse, pristup tržištima, infrastrukturnu razvijenost, zakonodavni okvir i političku stabilnost. Prema mom mišljenju, Srbija kao najveća zemlja u regionu ima značajnu ulogu u tržištu nafte i naftnih derivata, sa rafinerijom i razvijenim transportnim mrežama, kao i značajnim distributivnim centrima. Osim toga, Srbija je geografski dobro pozicionirana, što olakšava trgovinu i uvoz nafte. Bez obzira što nema izlaz na more, putem Dunava ima pristup kako kapacitetima na reci, tako i morskim lukama što omogućava efikasno dopremanje robe. Ipak, postoje i brojni izazovi o kojima sam već govorio i koji utiču na stabilnost snabdevanja.
Očito da se tokovi istorije ubrzavaju, ugroženi su svetski mir i stabilnost, narušeni su distributivni i energetski tokovi…Molimo vas da prokomentarišete ove procese iz perspektive kompanijskog generalnog menadžera…Da li ste optimista u pogledu razvoja situacije u svetu?
– Optimizam u pogledu razvoja situacije u svetu zavisi od načina na koji ćemo kao društva odgovoriti na ove izazove. Kao direktor MOL Serbia, verujem da je moguće prevazići trenutne teškoće kroz inovacije, međunarodnu saradnju i, pre svega, strateške investicije u održive i energetski efikasne tehnologije, što mi već kao MOL grupa i radimo. Imamo iskustvo sa pandemijom kada smo svi morali da prilagodimo i brzo menjamo modele poslovanja i verujem da postoje realne šanse za oporavak tržišta i stabilizaciju. Važno je imati viziju, ulagati u nove tehnologije i partnerstva, kao i razvijati dugoročnu otpornost.
Kakva su vam očekivanja za 2025. godinu u pogledu uslova poslovanja? Imate li nekih značajnijih planova, kao kompanija, za 2025. godinu, a koje možete predstaviti javnosti?
– Ova godina će biti drugačija od prethodnih i u odnosu na to ćemo svi morati da prilagođavamo svoje poslovne prioritete, o čemu smo već pričali. Uostalom, i prethodna je bila drugačija u odnosu na onu pre nje, kao i ta u odnosu na prethodnu. Očigledno je da živimo u svetu brzih i stalnih promena. Bez obzira na takvu dinamiku, naš prioritet ostaje isti: to je nastavak širenja maloprodajne mreže i uvođenja novih proizvoda u naš maloprodajni asortiman kako bismo zadovoljili njihove potrebe. U isto vreme i u veleprodaji planiramo proširenje palete proizvoda i pored MOL Master goriva koje smo ove godine ponudili, plan je da u narednom periodu uvrstimo u ponudu i novo premijum gorivo.
Koje osobine treba da ima generalni menadžer današnjice?
– Pored poznavanja samog poslovanja kojim se bavi, možda najvažnija sposobnost je uspostavljanje kvalitetnih ljudskih odnosa, kako sa timom koji vodi, tako i sa saradnicima u okruženju. Umeće slušanja vaših saradnika ne samo da stvara dobre osnove za razvoj dobrih odnosa, već vam daje i odličnu priliku da nešto dobro i čujete, a uz to nešto i naučite.
Spremnost na učenje novih znanja i veština je ključ ličnog i poslovnog razvoja.
Agilnost i brzina u donošenju odluka i sprovođenju od ideje do dela, kontinuirana želja da se napravi razlika i da to što radite – radite najbolje što znate i možete, predstavljaju ključne karakteristike uspešnih i izvrsnih lidera. Završio bih sa visokim moralnim načelima kao navigatora u kreiranju dobrih odnosa, odluka i generalno svih interakcija koje imamo sa okruženjem.
Šta je vaš najveći poslovni a šta životni cilj? Da li još uvek imate svoje “velike snove”?
– Kao generalni direktor, moj najveći poslovni cilj je izgradnja organizacije koja ne samo da ostvaruje vrhunske rezultate, već i ostavlja pozitivan uticaj na društvo. Želim da učestvujem u kreiranju kompanijske kulture u kojoj ljudi osećaju da rastu, uče i daju svoj doprinos nečemu većem od njih samih.
Kada je reč o životnom cilju, to bi bilo stvaranje balansa između profesionalnog uspeha i lične sreće. Želim da budem uzor svojoj deci i pokažem im da je moguće voditi kompaniju s integritetom i ostati veran svojim vrednostima.
Veliki snovi? Apsolutno! Još uvek verujem da je svaki dan prilika za novo iskustvo i novi izazov.
Autor: Nenad Danilović
Izvor: Advertiser Serbia
Prijavite se za Advertiser Serbia Daily Newsletter
Nastavak na Advertiser-Serbia.com...