Auto-put na Kosovu važan za Dela

Izvor: B92, 15.Sep.2011, 16:15   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Auto-put na Kosovu važan za Dela

Beograd -- Ambasador SAD na Kosovu Kristofer Del ima jak lični interes da Priština preuzme kontrolu na administrativnoj liniji između severnog Kosova i centralne Srbije.

"Blic" piše da je američki ambasador u tesnim poslovnim vezama sa američkom korporacijom koja učestvuje u gradnji puta od Tirane do Merdara

Prema saznanjima lista, diplomata bi od naplate tog posla navodno trebalo da dobija procenat. Auto-put >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << od Tirane do administrativne linije u Merdaru grade američka firma "Behtel" i turski partner "Enka".

Njegova uloga je navodno u tome da se namaknu pare u kosovski budžet i da se obezbedi da prioritet bude isplata američke firme. Niko od upućenih ne može da precizira koliki je Delov procenat ukoliko namiri korporaciju, ali je, kako se navodi, reč o znatnoj sumi novca.

Kako "Blic" saznaje od dobro upućenog izvora u Prištini, američka korporacija „Behtel" ima 15 odsto od ukupne vrednosti posla, a čiji ugovoreni iznos prema navodima premašuje 620 miliona evra. Kristofer Del je uključen u posao kada su Amerikanci shvatili da kosovska vlada nema novca za isplatu.

Delovo glasno zagovaranje da se zaokruži kosovska granica jeste nastavak američke politike na terenu, ali je u njegovom slučaju i mogućnost za naplatu. Kako kaže dobro upućeni izvor "Blica”, u kosovskom budžetu nema dovoljno novca i Del kao izlaznu strategiju vidi prodaju „Telekoma" na KiM - fiksne i mobilne telefonije.

Takozvani „Telekomi Kosoves", a koji je zapravo imovina Srbije, procenjuje se da bi mogao biti prodat za 300 do 350 miliona evra. Tender za prodaju „Telekoma" je i sada otvoren, iako je trebalo da se ponude primaju zaključno s junom. Procenjuje se da će oko 75 odsto dobijenog novca otići upravo na plaćanje auto-puta. Među ponuđačima je i hrvatski Telekom i nedavna poseta premijerke Jadranke Kosor upravo se povezuje s tim poslom.

"Novac ide za vraćanje dugova i u budžet. Ali, što je najbitnije, biće dovoljno i za američku firmu", kaže sagovornik beogradskog lista.

Mediji su ranije pisali da izgradnja auto-puta košta oko 700 miliona evra, da će put biti dug oko 120 kilometara i da će imati tri trake u jednom smeru. Planirano je da izgradnja puta traje 36 meseci. Hašim Tači je prošlog meseca najavio da će do kraja oktobra biti završena prva deonica auto-puta od Vrbnice do Suve reke dužine 38km.

Auto-put je, pored ostalog, i idealna veza američke vojne baze „Bondstil" sa albanskom obalom, gde pristaju brodovi Pete flote. Ugovor sa američkom kompanijom potpisala je i Albanija. Međutim, pojedine zemlje sa ovom firmom već su imale negativna iskustva.

Jedna od njih je Rumunija, gde je predračun radova iznosio 2004. godine 2,2 milijarde evra, potom je rok za završavanje auto-puta pomeren na 2013. godinu, ali je i iznos dostigao sedam milijardi evra. Radovi u Albaniji započeli su 2006. godine, a na Kosovu se trenutno gradi oko Prizrena.

Kristofer Del je diplomata sa najvećim uticajem na kosovske vlasti i njenog premijera Hašima Tačija. Za prvi upad specijalaca ROSU na sever Kosova 25. jula, prištinske vlasti nisu imale podršku Euleksa, međutim Del je bio upoznat sa operacijom. I sada, kada se iz Prištine iznova najavljuje "zauzimanje granice”, ambasador SAD poručuje da je legitimno pravo Kosova da na sever vrati pripadnike svoje carine i policije.

Del je učestvovao i u izradi operacionog plana za povratak pripadnika kosovske policije i carine na sever, a koji je juče najavio premijer Kosova Hašim Tači.
Pogledaj vesti o: Autoput,   Autonomna pokrajina Kosovo i Metohija

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.