Izvor: Blic, 10.Sep.2009, 11:25   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Tankeri iz Banata i Bačke donose devize

Zrenjanin, Apatin, S. Mitrovica, Sombor - Svetska ekonomska kriza je mnoga velika evropska brodogradilišta dovela na rub propasti, a za to vreme graditelji brodova u opštinama Zrenjanin, Apatin, Sremska Mitrovica, Sombor imaju pune ruke posla. U Zrenjaninu uspešno rade čak dva brodogradilišta. U >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << Apatinu za firme iz Holandije pripremaju nekoliko plovila. Graditelji u Bačkom Monoštoru kod Sombora prave nove brodove za Holanđane, a radnici Brodogradilišta "Sava" iz Mačvanske Mitrovice, iako je njihova firma zvanično u stečaju, rade za naručioce iz zapadne Evrope.

Direktori zrenjaninskih brodogradilišta"Begej" i "Shipyard Bomex 4M" kažu da njihove firme posluju dobro i da ne konkurišu jedna drugoj. "Begej" je od 2007. godine u vlasništvu holandskog "Merkuriusa", i prema podacima Regionalne privredne komore Zrenjanin, za prvih šest meseci ove godine jedan je od vodećih izvoznika Srednjobanatskog regiona.

U ovom preduzeću zaposleno je 250 radnika, koji se ne boje za budućnost jer posla ima dovoljno. Ovo brodogradilište je nedavno završilo gradnju i kompletno opremanje teretnog broda "Transferium" dužine 97, a širine 11,5 metara, sa masom od 2.200 tona. Vrednost broda je sedam miliona evra.

- U "Begeju" trenutno radimo još tri plovna objekta. Jedan bi trebalo da bude gotov krajem oktobra, naredni u februaru, a treći u maju naredne godine. Vrednost plovila premašuje 10 miliona evra - kaže Dragomir Subić, direktor "Begeja".

Zadovoljni su u drugom zrenjaninskom brodogradilištu "Shipyard Bomex 4M". Ono uspešno posluje sa firmama iz Holandije, Norveške, Nemačke i Francuske, a direktor Milenko Lepović kaže da je izvoz prošle godine iznosio šest miliona evra. U brodogradilištu je zaposleno 200 radnika, a u poslove se uključuje još 100 kooperanata iz nekoliko gradova u Srbiji.

- Ove godine smo planirali poslove za 10, 5 miliona evra, ali ćemo najverovatnije dostići 11,5 miliona evra - kaže Lepovića.

U apatinskom brodogradilištu upravo za holandskog naručioca završavaju šesnaestu brodsku samohotku serije "damen" koja je dugačka 110 i široka 12 metara. Paralelno rade četiri gurača za inostrane kupce i dva za potrebe naših firmi. Posla će biti i u budućnosti jer su apatinski brodograditelji potpisali sporazum sa holandskom firmom za gradnju tankera.

- Radnicima nije bilo prijatno kada su Holanđani poručili da neće praviti 17. i 18. samohotku serije "damen" i činilo se da ćemo uskoro ostati bez posla. Ali rukovodstvo je ubrzo sklopilo nove ugovore i već smo počeli gradnju šest gurača, a u najavi je i tanker, što garantuje da će posla biti do kraja godine - kaže Boro Josipović, predsednik sindikata brodograditelja.

Josipović dodaje da je posao brodomontera, brodocevara, varioca težak. Plate nisu velike, ali stižu redovno, odnosno isplaćuju se mesec za mesec. Visina zarada je tajna, ali je poznato da radnici iz takozvanog srednjeg platnog razreda mesečno zarađuju oko 27.000 dinara. Za razliku od drugih firmi brodogradilištu su uvek potrebni radnici, od brodomontera do inženjera brodogradnje.

Brodogradilište u Bačkom Monoštoru "Terratrade brodoremont" nastavilo je saradnju sa kupcima iz Holandije. Jedan brod već je isporučen, a uskoro će biti završen i drugi koji će takođe krenuti prema Roterdamu. Direktor Mile Basarić kaže da će do kraja godine u ovom brodogradilištu biti napravljen još jedan brod.

- Posla na domaćem tržištu nema, pa kupce tražimo u Evropi. Za sada uspevamo da se izborimo za posao, ali sve je više konkurenata. Brodogradilišta iz Kine uveliko obaraju cene - kaže Basarić.

U monoštorskom brodogradilištu radi 180 radnika, a broj zaposlenih povećavan je poslednjih godina. Prosečna zarada je oko 32.000 dinara.

U Brodogradilištu "Sava" u Mačvanskoj Mitrovici je, posle tri neuspele aukcije, Trgovinski sud u Sremskoj Mitrovici proglasio stečaj. Pošto je dug dosegao 20 miliona evra 280 zaposlenih upućeno je na biro, ali će većina njih pod ugovorom nastaviti izgradnju naručenih brodova za holandskog kupca. Za taj posao kompanijom ''Team'' je već angažovala 200 radnika.

Brodogradilište ''Sava'' je jedno od najstarijih u Srbiji, a do sada je isporučilo 334 broda u 14 zemalja sveta. Postupak privatizacije je zbog velikih gubitaka stopiran uvođenjem stečaja. Od 2005. godine zaposleni u brodogradilištu iz Mačvanske Mitrovice, na osnovu ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji, rade u okviru grupe ''Team'' iz Sremske Mitrovice. Ova grupa u svom sastavu ima i brodogradilišta u Apatinu, Novom Sadu i Bezdanu.

Škola za graditelje

- Tehnička škola u Apatinu je jedina u zemlji koja je ove godine otvorila dva smera za brodograđevinska zanimanja. Na smeru brodomontera je upisano 22 učenika, a na smeru brodograđevinskog tehničara školuje se 28 učenika iz Zrenjanina, Sremske Mitrovice, Kučeva, Mačvanske Mitrovice, Bačkog Monoštora, Stanišića, Bezdana, Čonoplje i Apatina - kaže direktor škole Milorad Jelača.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.