Stranke u kampanji bile usmerene na medijsku promociju

Izvor: Politika, 03.Maj.2012, 23:07   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Stranke u kampanji bile usmerene na medijsku promociju

Troškovi reklamiranja u medijima nisu zanemarljivi, a koliki su, videćemo kada stignu finansijski izveštaji, kaže direktorka Agencije za borbu protiv korupcije

Izborna kampanja koja se upravo završava, u poređenju sa prethodnim, bila je više usmerena na medijske promocije, odnosno mnogo više je usmerena na troškove reklamiranja, na pripremu brošura i reklamnog materijala koji se pojavljuje prevashodno u štampanim medijima. To je možda 70 odsto svih predizbornih aktivnosti >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << svih političkih subjekata, navela je juče Zorana Marković, direktorka Agencije za borbu protiv korupcije.

Na konferenciji za novinare u agenciji predstavljene su uočene tendencije iz nadležnosti ovog kontrolnog tela tokom izborne kampanje. Direktorka je navela da ima raznolikih bilborda i da u tom smislu prednjači Liga socijaldemokrata Vojvodine koja ima više od 19 različitih bilborda u Vojvodini.

„Bilo je dosta gradskih šetnji – predstavljanja funkcionera u neposrednom kontaktu sa građanima. Nema toliko mitinga i konvencija kao ranije (ima ih tek sada, u poslednjoj nedelji kampanje) i u tom smislu možemo reći da je ova kampanja nešto jeftinija. Ali troškovi reklamiranja u medijima nisu zanemarljivi i videćemo kako će to na kraju, kada nam stignu finansijski izveštaji, izgledati”, istakla je Zorana Marković dodajući da su ove godine neke stranke, uglavnom Demokratska stranka i Srpska napredna stranka, „svoje velike aktivnosti usmerile na internet kampanju”.

Ona je navela da će agencija puni efekat troškova kampanje imati kada joj budu dostavljeni finansijski izveštaji svih političkih subjekata. Markovićeva je podsetila da je rok za dostavljanje tih izveštaja 30 dana od proglašenja konačnih rezultata izbora.

„Tek onda ćemo moći da kažemo da li je kampanja bila skupa ili jeftina, koliko je koštala i na koje aktivnosti je najviše bila usmerena”, istakla je direktorka agencije.

Kako je navela, agencija je u tri slučaja iskoristila svoje ovlašćenje da reaguje već u toku kampanje – povodom dolaska bivšeg gradonačelnika Njujorka Rudolfa Đulijanija u Beograd, putovanja ministra zdravlja i predsedničkog kandidata Ujedinjenih regiona Srbije Zorana Stankovića u Dansku i putovanja lidera DS-a i predsedničkog kandidata Borisa Tadića u Hanover. U prvom slučaju, kako je objasnila Zorana Marković, agencija je tražila informacije od SNS-a zbog postavljenih pitanja i kontroverzi u javnosti, a u druga dva tražila je razjašnjenje da li su Tadić i Stanković putovali u svojstvu funkcionera ili predsedničkih kandidata. Svi ovi postupci i dalje su pred agencijom.

Predsednik Odbora Agencije za borbu protiv korupcije Zoran Stojiljković ocenio je da je aktuelna kampanja finansijski pristojnija i jeftinija od ranijih. Ta ocena je bazirana na tome što se izborno telo promenilo a socijalne mreže su postale vrlo iskoristivo i ne tako luksuzno sredstvo i u Srbiji. Pored toga, kako je naveo, glamurozna kampanja bila bi kontraproduktivna s obzirom na nivo nezaposlenosti i siromaštva, a primećeno je i da je u ovoj kampanji bilo manje šetnji ministara „u državnim odeždama”.

„Pokušaj svakoga da pokaže da ima neki aktivni program doveo je do izvesne ravnoteže pozitivne i negativne kampanje”, istakao je Stojiljković navodeći da treba praviti razliku između prljave („kada se ide poluargumentima i poluistinama”) i negativne („kada jednostavno suočite građane sa ograničenim rezultatima prethodne vlasti ili sa neuverljivošću opozicione ponude, govoreći nešto što je tačno”) kampanje. I Stojiljković i Markovićeva su istakli da je negativna kampanja sasvim legitimna.

Ukazujući na međusobne napade stranaka u finišu kampanje o tome koliko koštaju suparničke kampanje, Stojiljković je pozvao sve da, ukoliko zaista imaju podatke da je njihova konkurencija potrošila tolika sredstava koja će teško opravdati, to podele sa javnošću i agencijom, jer će se u suprotnom to smatrati „golim izbornim marketingom”.

On je naveo i da će prvi izveštaji o troškovima stranaka u kampanji biti poznati krajem juna ili početkom jula. Izveštaji će, kako budu stizali i pošto ih agencija tehnički obradi, biti objavljivani na sajtu agencije.

„Tek posle toga će biti predmet naše analize i kontrole. Samim tim, očekujemo da svako ko ima informacije i dodatne dokaze u odnosu na ono što bude navedeno u izveštajima, to dostavi agenciji”, istakla je direktorka agencije.

----------------------------------------------

Insistiranje na troškovima za strane savetnike

Stojiljković je najavio je da će agencija od stranaka tražiti i podatke koliko su plaćeni „vodeći spoljni, strani savetnici u kampanjama”. On misli da to neće odmah dobiti u okviru izveštaja o troškovima kampanje, ali će agencija, istakao je, to uporno tražiti. To će biti, očekuje Stojiljković, solidna stavka.

B. Baković

objavljeno: 04.05.2012.

Nastavak na Politika...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Politika. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Politika. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.