Štikla kao fetiš

Izvor: B92, 01.Sep.2009, 16:40   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Štikla kao fetiš

Kada je jednom ušla u modu, visoka potpetica je, bez obzira na sve promene stilova i formi, ostala neprevaziđeno otkriće. Izdržala je bezbrojne nalete inspiracija i novih ukusa, zauvek ostajući to što jeste. Predmet koji sa neponovljivom lakoćom daje drugi izraz ženskoj figuri isprovocirao je maštu umetnika, interesovanje psihologa, glad modnih magova i strast miliona žena.

Piše: Milivoje Čolić

Izvor: magazin "Kuća Stil"


Ženska cipela >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << mora biti elegantna i laka" - pravilo je nepoznatog autora koje je, 9. juna 1935. godine, objavljeno u beogradskom magazinu "Nedeljne ilustracije". Kako se žene trude da u svemu spoje lepo i korisno, ne čudi što pristaju da zarad lepote i elegancije povremeno trpe bolove u stopalima i hodaju na visokim potpeticama.

Ne postoji bolja najava za dolazak, a svetleća reklama je minorna u odnosu na utisak koji ostavlja zvuk visokih potpetica tokom gracioznog hoda neke dame. Koliko god morala da bude udobna i laka, elegantna a moderna ženska cipela poseduje taj mali detalj - štiklu, potpeticu ili petu koji u isto vreme ima opominjući i magnetski faktor. Postoji li zvonkiji zvuk od zvuka visoke štikle koji će muškarca naterati da okrene glavu i pogledom isprati i prokomentariše izgled žene koja ga je bez reči pozvala da to učini? Uprkos tome, na drugoj strani medelje nalazi se popularna pesma "Pusti, pusti modu" koja postavlja pitanje: "Da li ženska obuća muškarcima predstavlja problem, a ženu čini jačom, pruža joj osećaj sigurnosti i nivo samopouzdanja podiže do maksimuma?"

Bez obzira na modu, zauvek u modi

Prema priči, koja više liči na mit, visoka potpetica je nastala u Engleskoj iz praktičnih razloga. Zbog klimatskih uslova, čestih kiša koje su za sobom ostavljale bare i blato, žene su želele da ne prljaju i ne kvase svoje cipele, verovatno da bi im, ako ništa drugo, duže trajale. Izdignuta peta, visine nekoliko centimetara, bila je od pomoći, ali čini se da je ovaj problem uspeo da reši Salvatore Feragamo koji je tek 1939. godine u modu uveo ortopedske potpetice sa platformama. Pošto je pomogla pri hodanju nakon obilnih engleskih padavina, štikla kasnije postaje nezaobilazan detalj ženske obuće, a u nekim epohama i muške. Na osnovu visine potpetice, moglo se zaključiti koji je materijalni položaj žene koja je nosi. Shodno tome, ako joj je obuća ravna znači da pripada niskim slojevima.

Kako bi visina potpetice rasla, sa njom bi rastao i njen položaj u društvu (Luj XIV uvodi platformu kako bi rešio sopstveni kompleks visine, a ona ubrzo postaje statusni simbol.). Uz visoku petu skoro uvek se postavlja i pitanje fizičke visine osobe koja je nosi. Dok je, po neopravdanom stereotipu "zabranjena" visokim ženama, visoka potpetica je slamka spasa za dame nižeg rasta. Visina vladara je u određenim momentima predstavljala reper visine potpetice koja je bila u modi.

Zbog svog kompleksa visine, Luj XIV u modu uvodi obuću sa platformom, dok Žozefina Bonaparta zbog Napoleonovog kompleksa niskog rasta stopalo vraća na zemlju. Posmatrati je strogo iz modnog ugla, apsolutno je pogrešno. Štikla je detalj koji danas "privlači" i žene i muškarce. Istraživanja pokazuju da može izazvati oboljenja stopala, ali isto tako da može da bude i lek. U izuzetnim situacijama visoka potpetica može poslužiti i kao oružje, a ima i onih kojima u seksualnim igrama pruža veći osećaj zadovoljstva. Štikla je savremeni fetiš, ali ko ju je podvrgao procesu fetišizacije, žene ili muškarci?

Snaga izražena brojem centimetara

Izgled cipela ne menja se tako brzo kao dizajn ostalih odevnih predmeta. Posmatrano istorijski, u zlatnom dobu apsolutističkih monarhija, u kojem je prednjačila Francuska, muškarcima je bilo dozvoljeno "kinđurenje". Muškarci su nosili perike, šminkali su se, pa čak i hodali na visokim potpeticama. Brojne revolucije su, pored promene sistema vladanja i organizacije države, nametnule i druga pravila. Jedno od bitnih bilo je - u estetskom smislu muškarac je postajao sve svedeniji, dok je ženama ostavljeno pravo na sređivanje i ulepšavanje, što je i do danas ostalo imperativ svojstven ženskom polu. U knjizi "Moda u Beogradu 1918-1941", između ostalog, piše:"Posleratna moda je otkrila ženske noge, čak do kolena, i time skrenula pažnju na obuću.

Cipele sa špicastim vrhovima, potpeticama koje su u donjem delu proširene (Luj XV) i sa kaišićima oko članaka, kao i dvobojne čizmice koje se šniraju do polovine listova, nošene su i prvih godina treće decenije. Iz sezone u sezonu cipele su postajale sve dublje, potpetice sve uže, a kaišići se prepliću na najraznovrsnije načine. Oko 1923. godine nametnula su se dva tipa cipela: jednobojne sa "španglom" preko risa, koje su bile simbol aseksualnosti i "T" cipele sa pređicom između dekoltea i kaiša preko risa. Večernje cipele najčešće su bile izrađene od iste tkanine od koje je i haljina, ukrašene šnalama i vezom, a ponekad i reljefno obrađenim potpeticama".

Mogućnosti žena prilikom kupovine cipela danas su velike, postoje razni modeli sa dizajnom visokih potpetica koji je doveden do perfekcije, ponekad se čini da je visina potpetice srazmerna visini cene. Proizvodnja obuće je u današnjim uslovima mnogo brža i lakša, a kako to diktira i niže cene, skoro svaka žena koja prati modne trendove može se smatrati kolekcionarom obuće. I dok se glavna junakinja serije "Sex i grad", Keri Bredšo - opsesivni obožavalac cipela sa štiklom, pita u jednoj epizodi: "Ima li žena pravo na svoje cipele", malo ko razmišlja o tome da li je visoka potpetica baš za svaku ženu? "Ako volite visoke potpetice, treba da uzmete u obzir dve stvari, koje su vrlo povezane: treba graciozno da hodate i pritom ne smete ulagati ni najmanji napor. Ako ste nespretne ili rizikujete na svakom koraku da padnete, nema ništa od gracioznosti" - upozorenje je iz knjige "Bonton 2000", B. Delakaza i L. Satirana.

Autori ove knjige sigurno bi bili zadivljeni spretnošću Srpkinja koje se iz godine u godinu takmiče trčeći na visokim potpeticama u organizaciji magazina "Cosmopoliten". Cipele sa visokom petom najviše promene izgled svake osobe. Šta god da obuče, dobra cipela potpuno promeni imidž, jer utiče na držanje, na visinu, na dužinu noge i postavlja specijalne uslove hoda i ponašanja. Ovog mišljenja su i skoro sve žene koje su u našoj maloj anketi odgovarale na pitanje "Zašto nosim cipele sa visokom potpeticom?".

Iz muškog ugla

Muškarci su izričitiji i tvrde da zgodnim nogama štikla nije potrebna, kao i to da "ne-zgodnim" nogama štikla ne može da pomogne. Marija Nikolić (27), plesačica standarnog i latino-američkog plesa kaže: "U plesu štikla pruža fizičku jačinu, lakše se i brže igra. Ni jedan jedini čas nisam igrala u ravnim cipelama, čak i kada nisam imala profesionalne cipele za ples, takva su pravila i potrebe. U tehničkom smislu štikla omogućava brže i energičnije stajanje na petu, kada ne bi postojala, mnogo koraka ne bi izgledalo onako kako treba. Štikla daje samopouzdanje, ali je ne nosim da bih bila viša, već iz strogo modnih razloga.

Nositi malu crnu haljinu, bisere i čarape sa šavom uz ravnu obuću je besmisleno". Muškarcima se ne sme bezuslovno verovati kada kažu da im žena na visokim potpeticama i nije toliko privlačna. Kako onda shvatiti Pin-up devojku, miljenicu mornara, koja je nastala u vreme postdepresivne Amerike, kao potreba da se stvori ikonografija koja će podržati ideju o američkom snu? Ona, kraljica kiča, najčešće nije obučena, a kada jeste, pored skromne lepršave košulje ili haljine, nosi cipele sa visokom potpeticom. Izgleda hiperrealno sa produženim nogama, njena obuća je takva da se stiče utisak da nema prste, a štikla je toliko visoka da ris stoji skoro pod pravim uglom. Slike ove savršene "devojke iz komšiluka" bile su najčešći ukras visokotonažnih kamiona i vojničkih kaseta.

Mišljenju da muškarci vole visoke potpetice na ženi, idu u prilog i sve vruće scene iz filmova XXX žanra, kada žena in media coitus na sebi ima samo sandale sa mnoštvom kaišića, visokom potpeticom i platformom. Žene koje su učestvovale u anketi kažu da odgovor na ovo pitanje treba tražiti u želji muškarca da neko dominira nad njim, a gde drugo nego u krevetu? Dr Brankica Nešović Milić, neuropsihijatar, kaže: "Želja muškarca da neko dominira nad njim u krevetu je individualna stvar, zavisi od strukture ličnosti i emotivnog odnosa dve osobe. Štikla kod muškaraca izaziva divljenje i pojačava erotsku želju. Može se pomisliti da je patološki imati potrebu da devojka tokom intimnog odnosa ima visoke potpetice da bi je muškarac doživljavao kao dominantnu, ali u seksu je sve dozvoljeno i u seksu nema patologije".

I lepota boli

Delimično je tačno verovanje da visoke potpetice uništavaju zdravlje stopala. Nogama je potrebna promena, istraživanja pokazuju da konstantno nošenje ravne obuće može da utiče na stvaranje ravnih tabana ili da izazove probleme sa Ahilovom tetivom. Stručnjaci ipak upozoravaju da se treba kloniti cipela sa potpeticom višom od sedam centimetara i da ih ne treba neprekidno nositi više od četiri sata. Sa druge strane, najčešći problem stopala su čukljevi. Ovaj deformitet je češći kod žena. Nastaje tako što se stopalo prilagođava obliku cipele i trpi pritisak, pritisak se povećava ukoliko je potpetica viša od pet centimetara, a obično se javlja kod egipatskog tipa stopala gde je palac duži od ostalih prstiju. Postoji mnogo žena koje zbog ovog problema sebe lišavaju elegantne obuće sa visokom potpeticom, ali i ovom problemu se može stati na put zahvaljujući grani medicine - ortopediji.

Doktori Odeljenja rekonstruktivne ortopedije i traumatologije Instituta "Banjica" primenili su zahvat koji nigde u Evropi nije urađen. Ova metoda garantuje sigurno izlečenje bez mogućnosti pojave recidiva. Kroz minimalni rez od četiri milimetra kosti se fiksiraju minijaturnom aparaturom, tzv. Ilizarov aparat po principu "iglom do zdravlja", koji omogućava stabilnost fragmenata kostiju, normalan oslonac i nošenje obuće već nakon tri nedelje koliko je aparat fiksiran.

U svakom smislu, štikla je - ubojita!

Na osnovu ankete došlo se do zanimljivog odgovora na pitanje: "Štikla kao oružje, da ili ne?" Više od pedeset procenata žena se složilo da je to veoma inspirativno, ali dodaju da je mnogo praktičnije sa sobom nositi suzavac ili neko drugo oružje nego uništavati cipele u samoodbrani. Pored svega ostalog zbog čega nose cipele sa visokom potpeticom, žene naglašavaju da se njima najlakše menja vizuelni doživljaj i skoro sve daju klasičan modni primer: "Farmerke i patike su jedna priča, farmerke i cipele sa visokom potpeticom sasvim druga". Muškarac na štiklama je "odhodao" svoje, vreme zvoncara i muških cipela sa potpeticom odavno je iza nas, jedino što nam preostaje je da doslovno verujemo da je moda ciklična i da će muškarac ponovo prohodati na visokim potpeticama.

Koliko god to bilo čudno muškarcima, ženama i nije. Iva Barišić (24), studentkinja pedagogije, priča zanimljivu priču." Od kako sam gledala film Pedra Almodovara "Visoke potpetice", imam neku vrstu fantazije, koja ni malo nije erotska. Želala bih da poznajem takvog muškaraca, da sa njim popijem piće... Muškarca baš kakav je inspektor u istoimenom filmu. On je sređen, doteran, našminkan kao žensko, a ustvari je jako muževan i savršeno hoda na visokim potpeticama". Možda ovaj tekst i ne daje sasvim jasnu i tačnu sliku o visokim potpeticama, ali na osnovu malih i kratkih odgovora na neka pitanja otkriva zanimljivu priču o delu ženske obuće koji sve žene vole iz ovih ili onih razloga. Neko ko brzo razmišlja dok čita ovaj tekst sigurno se pita: "Šta je sa balerinama, jednako su ženstvene a uvek su u ravnom?" Razmislite o tome da i balerine zavode, da su i one ženstvene i da one vladaju štiklom, ali nevidljivom!

MAGAZIN KUĆA STIL U NOVOM BROJU DONOSI:

U novom broju Kuće stil brojna iznenađenja: informišite se o aktuelnim trtendovima u dizajnu, po prvi put otkrijte drugačiji Meksiko, saznajte sve o fenomenologiji ženske štikle, inspirišite se porodičnim kućama u kamenu i naučite sve o blagodetima prisustva vode u bašti i vrtu. Četiri sveža šoping vodiča daće novu energiju ovom letu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.