
Izvor: B92, 07.Feb.2014, 22:52 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Šta je rastvor: sok, mleko, voda ili supa?
Da li su zadaci za malu maturu toliko laki da vređaju inteligenciju ili teški i nejasni? – Marginalizovani gramatika i nacionalna književnost
(Ne) znanje ministra prosvete na improvizovanoj maloj maturi ponovo je uzburkalo javnost i vratilo priču na završni ispit koji će sadašnji osmaci polagati u junu iz čak sedam predmeta. I dok roditelji đaka tvrde da ono što se od njihove dece traži u školi i na maturi ne odgovara zahtevima ni uzrasta niti života i da su zadaci >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << u zbirkama teški, nejasni, a bilo je i grešaka, autori zbirki odgovaraju da su svi zadaci laki za decu koja marljivo rade, a da su za one koji ne uče – svi teški, piše Politika.
Ministar pao iz biologije, položio fiziku
Ministar prosvete dr Tomislav Jovanović izjavio je juče da je u emisiji "Kažiprst" na TV B92 namerno pogrešio odgovor na jedno od pitanja sa male mature, objašnjavajući da mu je isto pitanje postavljeno i u emisiji "Utisak nedelje". Međutim, ministar je prekjuče testiran iz biologije, iz nedavno objavljene "Zbirke zadataka iz biologije, geografije, istorije, fizike i hemije", dok mu je u decembru postavljeno pitanje iz fizike, sa jednog od probnih kombinovanih testova.
Dr Jovanović je u "Utisku nedelje" pogodio odgovor na pitanje zašto grafitna olovka ne ostavlja trag po papiru (zbog male sile trenja koja deluje na olovku), a nije znao koji od navedenih procesa koji se odvijaju na zemlji ima suprotan smer od ostalih: disanje, isparavanje, kondenzacija ili transpiracija. Jovanović je odgovorio transpiracija, a ispravan odgovor je bio kondenzacija.
"Test iz matematike nije lak, nego je previše lak, a rezultati su katastrofalni, što govori da nešto treba promeniti i u udžbenicima i u nastavnim planovima i programima i u nastavi u školi. Pogledao sam i treći test i mislim da su pitanja nejasna", kaže Milorad Antić, predsednik Foruma srednjih stručnih škola i profesor matematike i informatike.
On kaže da je bio protiv uvođenja kombinovanog testa jer niko nije pripremljen kako treba, đaci su morali da imaju zbirke 1. septembra, a ne da ih dobiju u januaru. I Forum beogradskih gimnazija je predlagao da se treći test na kojem se proverava znanje iz pet predmeta odloži na godinu dana. Taj predlog nije prošao, ali je prošao drugi – da se treći test vrednuje sa samo osam bodova a ne sa 20, kako je ranije odlučio Nacionalni prosvetni savet.
Mr Olivera Krupež, profesorka književnosti i srpskog jezika i predsednica podružnice Društva za srpski jezik Moravičkog okruga, kaže da se koncepcija zbirke zadataka iz srpskog jezika nije promenila, što je i najveća zamerka nastavnika.
"Nastavnici su vrlo zabrinuti jer su spušteni kriterijumi u svakom pogledu, zamenjen je kvalitet i kvantitet, a zbirke ne podržavaju praksu u školi. Zbirka ima previše teorijskih zadataka, gramatika je potpuno marginalizovana, a deca su demotivisana da se bave suštinom i lepotom jezika. Zbirka je zatrpana tekstovima stranih autora, a mi smo jasno tražili da se uvedu nacionalni elementi", objašnjava naša sagovornica.
Primeri zadataka
Kokos pada sa visine od 12 metara. Na kojoj visini će kinetička energija kokosa biti jednaka njegovoj potencijalnoj energiji?
Šta je od navedenog rastvor: gusti sok narandže, mleko, pijaća voda ili supa?
Na teritoriji koje države je Gavrilo Princip izvršio atentat na prestolonaslednika Franca Ferdinanda 28. juna 1914. godine u Sarajevu?
Koje je najveće prirodno bogatstvo Arabijskog poluostrva?
Ona dodaje da se na maloj maturi ne vrednuje koliko deca poznaju nacionalnu književnost, odnosno da su u zbirci eliminisani sadržaji koji se tiču srpskog jezika i nacionalne baštine.
"Treba dobro preispitati šta je to funkcionalna pismenost kada je u pitanju srpski jezik. Da li je funkcionalna pismenost to što učenici ne moraju da znaju svoje pismo, ćirilicu? I da se razumemo, nacionalne manjine tu nisu povređene, one imaju svoje zbirke", ukazuje mr Krupež.
Nastavnici su poslali i pismo novom direktoru Zavoda za unapređivanje, sa zahtevom da se preispituju nastavni planovi u pogledu fonda časova jer su preobimni. S druge strane, autori zbirki već godinama izričito tvrde da je test validan merni instrument i da su svi zadaci laki za decu koja marljivo rade. Osim toga, zadaci su prema složenosti zahteva raspoređeni na osnovni, srednji i napredni nivo.
To potvrđuju i pojedini nastavnici, koji kažu da su čak neka pitanja koja su deca imala na probnim testovima toliko jednostavna da vređaju inteligenciju. Primera radi, na zadatku iz fizike je nacrtan brzinomer i na njemu kazaljka pokazuje 60 kilometara na sat, a od učenika se traži da među ponuđenim odgovorima zaokruži koju brzinu pokazuje brzinomer.