Šta se dešava kad telefoni zamene mame: Novo istraživanje pokazalo alarmantne rezultate

Izvor: B92, 26.Avg.2023, 15:34

Šta se dešava kad telefoni zamene mame: Novo istraživanje pokazalo alarmantne rezultate

Čitav niz smetnji u razvoju se javlja zbog tehnologije.

Istina je da su roditelji jako zauzeti da jedva uspevaju da balansiraju između posla i privatnog života. Međutim, postavlja se pitanje da li korišćenje televizije kao dadilje može imati štetne posledice na dete?

Nova studija pokazuje neke zabrinjavajuće rezultate. Ona otkriva da što više vremena mališani provode gledajući u ekrane - televizora, računara, tableta ili pametnih telefona - veća je verovatnoća >> Pročitaj celu vest na sajtu B92 << da će imati zastoja u razvoju.

Ova kašnjenja mogu se odraziti na verbalne sposobnosti, finu motoriku, kognitivne sposobnosti ili na lične i društvene veštine.

"Pasivno porovođenje vremena ispred ekrana, kao što je bezumno gledanje televizije ili video zapisa, će možda omesti decu da vežbaju interaktivne veštine rešavanja problema", rekao je za "MedPage Today" dr Džejson Nagata, vanredni profesor pedijatrije na Univerzitetu Kalifornije u San Francisku.

"Ekrani mogu poremetiti ili izmeniti interakcije sa drugima i ograničiti mogućnosti za verbalnu razmenu, što može da naruši komunikaciju i društvene veštine", dodao je Nagata.

"Kada korišćenje ekrana nema interaktivnu ili fizičku komponentu, deca su pasivna i ne vežbaju svoje motoričke veštine."

Studija - koja je regrutovala subjekte između jula 2013. i marta 2017. godine - uključivala je više od 7 000 japanske dece. Ona je prvo merila koliko sati deca od 1 godine, a na osnovu izveštaja njihovih majki, provode vremena pred eksranima. Istraživači su takođe istraživali kako su se mališani ponašali u nekoliko razvojnih testova u dobi od 2 i 4 godine.

Studija je otkrila da su do druge godine deca, koja su provodila do četiri sata pred ekranom dnevno, imala do tri puta veću verovatnoću da će doživeti razvojne zastoje u komunikaciji i veštinama rešavanja problema.

A deca koja su provela četiri ili više sati, imala su skoro pet puta veću šansu da će imati nerazvijene komunikacijske veštine, dva puta je bila veća verovatnoća da će imati nerazvijene lične i društvene veštine i skoro dvostruko više šansi da imaju slabe motoričke veštine.

Do četvrte godine, problemi sa komunikacijom i veštinama rešavanja problema i dalje su bili očigledni, prema istraživačima.

Studija je takođe otkrila da su majke dece sa većim nivoom vremena pred ekranom bile mlađe i obično prvorotkinje, ta nižih prihoda i nivoa obrazovanja i velika većina je iskusila postporođajnu depresiju.

Stručnjaci su brzo upozorili da studija ima nekoliko ograničenja: - Takođe, podaci o vremenu ispred ekrana prvobitno su prikupljeni 2013. godine, a postoje novije tehnologije, uređaji i aplikacije kojima bi deca mogla biti još više privučena sada 2023. godine, dodao je Nagata.

Pored toga, studija ne dokazuje da je dodatno vreme ispred ekrana izazvalo kašnjenje u razvoju.

"Najvažnija stvar je da rezultati predstavljaju povezanost, a ne uzročnost. Dakle, kliničari i/ili roditelji ne moraju da ograničavaju vreme dece ispred ekrana na osnovu naših rezultata", rekao je za MedPage Todai dr Taku Obara, sa Univerziteta Tohoku u Japanu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, Twitter nalogu i uključite se u našu Viber zajednicu.

Nastavak na B92...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta B92. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta B92. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.