DIVAN-SKELA

Izvor: Kurir, 05.Feb.2008, 13:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

DIVAN-SKELA

Iako meštani Padeja s nestrpljenjem očekuju završetak mosta na Tisi, skeledžije nemaju nameru da se penzionišu uverene da će mnogi i dalje birati ovu vrstu prevoza

PADEJ - To što je pre više od sedam meseci započeta izgradnja mosta na Tisi, između Padeja i Ade, ne brine mnogo skeledžije, koji, nekoliko kilometara uzvodno od velikog gradilišta, kao pre 166 godina, vremešnom skelom prevoze ljude i robu. Za žitelje ađanske i čokanske opštine, ali i mnoge putnike namernike, >> Pročitaj celu vest na sajtu Kurir << na mestu gde skela spaja banatsku i bačku obalu vreme kao da je stalo. Razdaljinu od 250 metara, koliko je na tom mestu široka panonska lepotica, skela prevaljuje za četiri do pet minuta.

Iako meštani ovog kraja s nestrpljenjem očekuju da neimari tokom maja završe izgradnju dugo očekivane ćuprije, to ne znači da će skela otići u staro gvožđe.

- Nemamo nameru da je „penzionišemo“ jer će, po našoj proceni, i dalje biti dosta ljudi koji će se njome prevoziti. Skelu doživljavamo kao turističku atrakciju ovog kraja, pa bi bila prava šteta da se njena misija nakon toliko vremena okonča. Red bi bio da, osim po kamilici i ostalom lekovitom bilju, Padej konačno postane poznat i po skeli. Ona je Tisom zaplovila daleke 1842. godine, a njen prvi gazda bio je padejski veleposednik Đerđ Divan. Šezdesetih godina prošlog veka prevoz je osavremenjen jer je skelu počeo da vuče brodić. Do tada se prevoz odvijao na starinski način, uz pomoć čeličnog užeta i posebne drvene alatke. Iz pijeteta prema prvom vlasniku, brodić je dobio ime „Divan“. Po tom imenu skelu i danas oslovljavamo - priča Stana Đember, predsednica MZ Padej.

Tokom prethodne dve godine Padejci su uložili oko milion dinara u revitalizaciju prilaznih puteva s obe strane reke, ali i popravku brodića i skele. Đemberova kaže da razmišljaju da brodić zamene tegljačem, ali da će s tom investicijom pričekati dok ne bude gotova nova ćuprija na Tisi i ne vide koliko će im putnika most „uzeti“.

- Prema mojim saznanjima, nikad se tokom vožnje na skeli nije desio nijedan incident. A, preko nje su prelazili veseli svatovi, nakresani paori ili prepredeni kicoši. Iako je dotrajala, u voznom je stanju. Da nije tako, nadležni iz firme „Jugoregistar“, koji je svake godine pregledaju, ne bi izdali registraciju. Kada bi nam materijalne prilike dozvolile, kupovinom tegljača, temeljnom rekonstrukcijom skele i kafane koja se nalazi na banatskoj strani Tise, napravili bismo turistički korak od sedam milja - navodi Đemberova.[ antrfile ]

PO SNEGU I LEDU

Skela „Divan“ hrani sedam padejskih porodica. Pored seljaka čija su imanja s one strane Tise među putnicima ima ljudi svake fele, koji na ovaj način put od Kikinde do Ade skraćuju za 70 kilometara. Kome se ne sviđa vožnja skelom, ne gine mu da potegne do Sente, Bečeja ili Novog Kneževca i na tamošnjim mostovima pređe iz Banata u Bačku. Vlasnici automobila za vožnju u jednom pravcu plaćaju 150 dinara, dok pešaci i biciklisti izdvajaju 20, odnosno 30 dinara. Skela radi svih 365 dana u godini. Kad Tisa počne da ledi, iskusne skeledžije naprave „stazu“ kako posao ne bi trpeo. Tada im probleme zadaje samo ljuti severac.

Nastavak na Kurir...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Kurir. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Kurir. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.