Izvor: Magyar Szó, 05.Dec.2015, 00:47   (ažurirano 02.Apr.2020.)

AKADEMIJA DEZIRE

U sredu popodne je na svoj put krenula stalna prateća manifestacija pozorišnog festivala „Dezire Central Station”, Akademija Dezire. Sa prvim gostom, piscem i esejistom Laslom Vegelom razgovarao je domaćin festivala, direktor Pozorišta „Deže Kostolanji“, režiser Andraš Urban u Savremenoj galeriji. Povod za poziv je bila predstava „Neoplanta“ koja je bila jedna od predstava festivalskog programa, a koju je režirao Urban na osnovu Vegelovog romana u Novosadskom pozorištu.

>> Pročitaj celu vest na sajtu Magyar Szó << />Vegel je rekao da Subotica ima mladu pozorišnu publiku kakvu nema ni jedan drugi grad u Srbiji, dodajući da je poslednji put ovako mladu publiku, kao što je bila prilikom izvođenja „Neoplante“, video negde 1985. godine u Studentskom centru u Beogradu. Nakon toga je, na primedbu Urbana, govorio o razlozima zbog kojih je nestao iz pozorišnih struktura skoro deceniju i po, uprkos tome što je bio uspešan i često igran dramski pisac. „U pozorištu sam se osećao veoma dobro, ali je došla druga polovina osamdesetih godina, pa onda i početak devedesetih godina, kada sam se jednostavno razočarao. Naročito zbog toga što su širom države harale nacionalne, da ne kažem nacionalističke, predstave, ili su se postavljale jako lepe, veoma dosadne predstave. Skoro deceniju i po nisam ni kročio u pozorište“. Teatru se Vegel vratio prilikom svog boravka u Nemačkoj, gde je počeo posećivati Breht pozorište i razne alternativne teatre koji su postavljali pitanja našeg vremena. Istovremeno se vratio i pisanju proze i romana; u to vreme, 2006. godine, je započet i njegov, ovih dana objavljen, roman „Balkanska lepotica iliti kopile Šlemila“ iliti „Balkáni szépség, avagy Slemil fattyúja”. Tamo je video i koliki je uspeh postigla predstava pozorišta Kostolanji „Brecht – The Hardcore Machine” među mladom nemačkom publikom.

Razgovarali su i o promenama režima koje uvek donose i nekakav gubitak identiteta. Vegel misli da je mladima na ovim prostorima izuzetno teško pošto traže prostor pred sobom, i postoji osećaj da je u Jugoslaviji bilo mnogo lakše osvariti se na polju kulture.

Bilo je reči i o samokritici kojoj, doduše, sadašnja politička klima ne pogoduje, ali prema viđenju Vegela u kulturi bi se mogao ostvariti kritički stav, kritički pogled, odnosno, mogla bi se zaobići polarizovanost koja je primetna i u Srbiji kao i u Mađarskoj. „Mora nam biti jasno da se u ovom globalizovanom svetu oko kulture dešava sve. Šta može u privrednom smislu učiniti Srbija ili Mađarska? Obe zemlje mogu biti prisutne, ali mogu postići ugled samo svojom kulturom“.

Na kraju razgovora je Vegel rekao da zahvaljujući Urbanovom uticaju trenutno radi dva dramska teksta.

Na Akademiji Dezire publika se juče mogla sresti sa Kokanom Mladenovićem, a u subotu, prilikom poslednjeg razgovora će gost biti Ivo Dimčev.

Nastavak na Magyar Szó...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Magyar Szó. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Magyar Szó. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.