Partner 2015: Šta je obećano 2013. godine – šta je realizovano do danas

Izvor: TangoSix.rs, 22.Jun.2015, 18:24   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Partner 2015: Šta je obećano 2013. godine – šta je realizovano do danas

Još jedan „Partner“ i još jedna prilika da Ministarstvo odbrane i srpska namenska industrija daju najave i obećanja. Analiziramo koja obećanja do sada nisu ispunjena kada je vazduhoplovstvo u pitanju.
LastaDrugi prototip školsko-borbenog aviona Lasta poleteo je 30. maja 2011. i taj avion sa digitalizovanim kokpitom postao je obrazac za varijantu Lasta V-54 za Vojsku Srbije koja je naručila 15 aviona.
Oktobra 2011. na Batajnicu je stigao prvi serijski avion >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << da bi do septembra 2012. bilo isporučeno 8 aviona. Tragičan udes koji se dogodio 26. septembra prekinuo je planirano uvođenje u jedinicu ovog tipa vazduhoplova a isporuke preostalih 7 aviona su obustavljene. Maja 2013. Lasta je ponovo počela da leti ali samo prototipovi dok su serijske Laste poletele tek pred vojnu paradu oktobra 2014. Još decembra 2013. iz Vojske Srbije je najavljeno da se Lasta nalazi u fazi verifikacionih ispitivanja nakon završetka faze razvoja. Plan je bio da se nakon usvajanja drugog prototipa u naoružanje započne sa opremanjem jedinica RV i PVO do kraja juna 2014.
Lasta je za sada svoju upotrebnu vrednost dokazala jedino na paradama. Foto: Petar VojinovićPočetkom godine dnevni list Politika pozivajući se na izvor iz Ministarstva odbrane prenela je informaciju da će se Lasta ove godine uvesti u naoružanje, da će služiti za početnu i osnovnu obuku pilota sa prvih 100 sati letačke obuke. Nakon udesa koji se desio 2012. godine izvršeno je nekoliko modifikacija kako bi se povećala bezbednost letenja i pouzdanost aviona a podignut je i estetski nivo aviona. Što se tiče bezbednosti, modifikacije obuhvataju radove na komandama, pre svega u komandom sistemu pravca, gde je poboljšana funkcionalnost, čvrstoća i krutost komande. Sem toga uvedene su i modifikacije koje dodatno olakšavaju napuštanje aviona u slučaju potrebe.
Sve je to međutim prolongirano pa je 22. marta ove godine prilikom obeležavanja dana Tehničko-opitnog Centra direktor te vojne ustanove pukovnik profesor dr. Slobodan Ilić najavio je da se u 2015. godini očekuje veliki posao oko ispitivanja nulte serije aviona Lasta i da će paralelno sa tim biti sprovedena obuka pripadnika 204. vazduhoplovne brigade. Lasta i dalje nije uvedena u naoružanje.
PegazNa sajmu naoružanja „Partner 2013″ zvaničnici Vazduhoplovno-tehničkog Instituta najavili su da će razvoj bespilotne letelice ’’Pegaz’’ biti završen u 2015. godini godine dok je na proslavi 66. godina VTI precizirano da će se 2016. prototip ove BPL predati Tehničko-opitnom Centru na ispitivanja.
Kupiti strano ili razviti svoje? Šta je brže? Pegaz na prethodnom „Partneru“. Foto: Petar Vojinović2014. godine je usled drugih prioriteta usporeno finansiranje razvoja BPL Pegaz ali se od njega nije odustalo jer je to, prema većini komentara iz vojske, perspektivan projekat. Pegaz je prvi put prikazan na „Partneru 2011″ kada je saopšteno da je razvoj ove letelice pokrenut još 2010. a najavljeno je da će se uvesti u naoružanje već 2014. Prvi let izvršen je 4. oktobra 2011. a krajem 2014. započet je razvoj simulatora leta. Često je spominjano da su i neke strane države zainteresovane za ovu BPL a za učešće u razvoju je navodno bio zainteresovan Egipat.
KobacModel lakog borbenog tzv. COIN (protivpobunjeničkog) aviona pod nazivom ’’Kobac’’ prvi put je prikazan u fabrici Utva početkom aprila 2012. godine. Tadašnji ministar odbrane najavio je da će Kobac biti najskuplji proizvod u ukupnoj srpskoj privredi i da se njime vraćamo na svetsko tržište sofisiticiranih proizvoda. Dodao je i da se kupci vrlo brzo očekuju i da se prvi let očekuje početkom 2013. a proizvodnja u istoj godini.
„Kobac“. Perspektivna maketa. Foto: Petar VojinovićModel „Kopca“ predstavljao je modifikovani zmaj školskog aviona Lasta 1 ali Vojska Srbije nije pokazala interesovanje za ovaj projekat. Na izložbi naoružanja povodom Dana Vojske u Leskovcu 23. aprila 2013. ljudi iz VTI su saopštili da će „Kobac“ biti baziran na avionu Lasta 2 sa izmenjenim zmajem, turboelisnim motorom Pratt & Whitney Canada PT-6A-25C i izbacivim sedištima Martin Baker Mk 15.
Rečeno je da su za avion zainteresovane tri države od kojih ga jedna i finansira. Model (maketa 1 : 1) „Kopca“ prvi put je javno prikazan na aeromitingu „Batajnica 2012″ kada je saopšteno da se prvi let očekuje krajem 2013. Do realizacije izrade prototipa do danas nije došlo.
Uživo na Tango SixuTango Six će izveštavati sa prvog dana ovogodišnjeg „Partnera“. Dan ćemo početi live-stream prenosom najzanimljivijh momenata sajma (preko aplikacije Periscope, user name: @petar), fotografije ćemo objavljivati na našoj Facebook stranici, dok će posebne reportaže izlagača koji imaju dodira sa vazduhoplovstvom biti objavljivane tokom nedelje.

The post Partner 2015: Šta je obećano 2013. godine – šta je realizovano do danas appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.