[ANALIZA] Srbija je nabavila veliki broj vojnih helikoptera, ali najmanje onih najpotrebnijih

Izvor: TangoSix.rs, 08.Mar.2024, 08:01

[ANALIZA] Srbija je nabavila veliki broj vojnih helikoptera, ali najmanje onih najpotrebnijih

U okviru procesa modernizacije i opremanja Vojske Srbije novim naoružanjem i opremom koji intenzivno traje od 2016. godine, najveća pažnja poklonjena je Ratnom vazduhoplovstvu i Protivvazduhoplovnoj odbrani. Nabavljena je uglavnom nova, ali i korišćena tehnika, i to za lovačku i transportnu avijaciju, artiljerijsko-raketne jedinice za protivvazduhoplovna dejstva, vazdušno osmatranje, javljanje i navođenje, a najviše su >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << dobile ili će dobiti helikopterske eskadrile.
RV i PVO ne samo da je dobilo dva nova tipa helikoptera, već letelice te namene do sada nisu bile u inventaru (do tada su korišćene samo Gazele i Mi-8). Nakon 5 nemačkih dvomotornih lakih višenamenskih H145M (BK.117D2m) usledila je narudžbina za još 10 u verziji BK.117D3m od kojih su za sada isporučena dva. Osim 4 nova ruska desantno-jurišna Mi-35M, od Kipra je kupljeno i 11 polovnih Mi-35P koji bi ovde godine trebalo da postepeno ulaze u upotrebu. To je dakle po 15 H145 i Mi-35, ukupno 30 helikoptera.
RV i PVO još uvek koristi dva Mi-8T koji su stari 43 godine i koji bi uskoro trebalo da se povuku iz naoružanja / Foto: Uroš Mitrović Nabavljena je i savremena verzija sovjetskog srednjeg transportnog helikoptera Mi-8. Vojska se odavno opredelila za Mi-17 (kupljena je varijanta Mi-17V-5), letelica za koju je procenjeno da ima najbolji odnos cena-efikasnost. Međutim, Srbija trenutno poseduje samo 5 ovih helikoptera što je nesrazmerno mali broj u odnosu na druga dva tipa koji su nabavljani.
Čak i da su isporučena još tri naručena primerka koja su, zajedno sa još 4 Mi-35M, zbog rata u Ukrajini ostala u Rusiji, to bi takođe bilo dosta manje nego ostala dva nova tipa. U tom slučaju bilo bi 34 H145M i Mi-35M i P (15 i 19) naspram samo 8 Mi-17V-5. Treba napomenuti da pored 5 „17-ca“, RV i PVO još uvek koristi dva Mi-8T koji su stari 43 godine i koji bi uskoro trebali biti povučeni iz naoružanja.
Situaciju sa transportnim helikopterima još više komplikuje činjenica da bi dva Mi-17V-5 koja su isporučena 2016., sledeće godine trebala da budu remontovana (iako bi to određenjem radnjama u jedinici moglo biti odloženo za koju godinu). Postoji dakle mogućnost da u bliskoj budućnosti transportna helikopterska flota broji samo tri operativna Mi-17.
Stariji primerak helikoptera Mi-17 prestao je da leti 2017. godine / Foto: Dragan Trifunović Mi-17V-5 bi možda mogao da se remontuje kod nas, po istom principu kako se to sada radi sa helikopterima Mi-35P. Kako su vrlo brzo od kako su stigli „Kiprani“, na društvenim mrežama objavljene fotografije kako se na kamionima prevoze kroz Pančevo, može se zaključiti da će oni biti remontovani i modernizovani u fabrici Utva.
U Utvi bi mogao biti remontovan i stariji primerak Mi-17 koji se nalazi na batajničkom aerodromu, jedan od dva primerka koje je 2006. godine Helikopterska jedinica MUP-a Srbije predala vojsci. Helikopter je proizveden 1989. godine, bio je remontovan 2010., a prestao je da leti nakon isteka resursa 2017. godine.
Na remonte bi 2028. trebala i preostala tri nova Mi-17V-5 koji su isporučeni 2019. godine. Navedenim remontima obezbedila bi se dalja operativna upotreba ovog tipa. Ukoliko narednih godina iz Rusije ne budu stigla tri nova naručena primerka njihova zamena bi možda mogla biti obezbeđena nabavkom polovnih letelica, što bi bila neka vrsta privremenog rešenja.
Jedna od namena helikoptera Mi-17 je borbeno traganje i spasavanje (CSAR) / Foto: Vojska Srbije Dobar primer za ovakav pristup rešavanju problema nedostaka potrebnog broja letelica je Mađarska koja je 2014. u Rusiji kupila tri polovna civilna Mi-8T a prethodno je 2011. godine od Finske dobila donaciju u vidu dva modernizovana helikoptera istog tipa. Naknadno je u Rusiji u periodu 2016-2017. remontovano 5 mađarskih helikoptera Mi-17.
Za Srbiju bi razumno bilo potražiti zamenu za Mi-17 samo ako do kraja decenije nije moguće nabaviti vazduhoplovnu tehniku iz Rusije, kao ni odraditi remonte i nabaviti rezervne delove.
Kako je već ostvarena saradnja sa kompanijom Erbas, logično bi bilo da zamena za 17-cu bude helikopter iz familije Super Puma/Cougar/Caracal koji spada u istu klasu letelica. Jedan od argumenta u prilog takve potencijalne nabavke jeste i činjenica da Helikopterska jedinica MUP-a koristi tri helikoptera H215 Super Puma.
Mi-17 jeste primarno transportni helikopter, koristi se za prevoz unutrašnjeg i spoljašnjeg tereta. Međutim, to je zapravo višenamenska letelica, veoma korisna, kako u ratu, tako i u miru. Može se upotrebljavati i za različite načine desantiranja vojnika i opreme, ubacivanje i evakuaciju specijalnih jedinica, traganje i spasavanje, borbeno traganje i spasavanje, medicinsku evakuaciju, kao i za protivpožarnu borbu. Uz sve to može biti i dobro naoružan, čak u nekim slučajevima i bolje nego neki borbeni helikopteri.
Višenamenski helikopter H145M RV i PVO VS opremljen optoelektronskim sistemom MX-15D / Foto: Ministarstvo odbrane Erbasovih 15 helikoptera H145M je svakako dobro došlo, ali oni mogu samo dopuniti, i u samo nekim zadacima delimično ili potpuno zameniti Mi-17. Razumno je koristiti ih za traganje i spasavanje, borbeno traganje i spasavanje, medicinsku evakuaciju, podršku specijalnim operacijama i izviđanje. Što se tiče naoružanja, poželjno bi bilo da imaju samo vođena vazduhoplovna ubojna sredstva.
Ako bismo analizirali vertikalni transport u komšiluku, pri tom bi bilo realno da se porede države sličnog broja stanovnika i teritorije/akvatorije, videli bismo da Srbija po broju transportnih helikoptera znatno zaostaje. Hrvatska na primer trenutno poseduje 10 transportnih Mi-171Š kao i 4 višenamenska UH-60M. Narednih godina ova zemlja će nabaviti još 8 Blek Hokova, a za očekivati je da bi na kraju, kada povuče rusku tehniku, mogla imati dve eskadrile sa 24 UH-60M.
Mađarskoj je do sada isporučeno 4 od 16 naručenih transportnih višenamenskih H225M Caracal. Pored toga još uvek koristi 5 sovjetskih Mi-17 koje će upravo zameniti francuski helikopteri. Bugarska je od 2006. korisnik 12 AS-532AL Cougar, ali se takođe oslanja i na Mi-17, trenutno su u inventaru tri helikoptera.
The post [ANALIZA] Srbija je nabavila veliki broj vojnih helikoptera, ali najmanje onih najpotrebnijih appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.