[ANALIZA] Dokle se stiglo sa modernizacijom Orla: Da li nastaviti dalje ili preći na novu tehniku?

Izvor: TangoSix.rs, 04.Avg.2025, 09:43

[ANALIZA] Dokle se stiglo sa modernizacijom Orla: Da li nastaviti dalje ili preći na novu tehniku?

U iščekivanju isporuke višenamenskih borbenih aviona Rafal, koja bi trebala da počne 2028. godine, RV i PVO Vojske Srbije će se i dalje oslanjati na dva tipa borbenih aviona sa kojima raspolaže – višenamenske MiG-ove 29 i jurišnike Orao.
Opa tipa letelica su pri kraju ili gotovo na kraju životnog veka koji je ionako već produžen, ali će određeni broj aviona sasvim sigurno morati da se koristi bar >> Pročitaj celu vest na sajtu TangoSix.rs << dok se Rafalima ne postigne početna operativna sposobnost.
Dva Orla u letu na promociji nove generacije podoficira Vojske Srbije u Takovu, 25. jul 2025. Može se uočiti da je jedan od njih modernizovani NJ-22M1A / Foto: Ministarstvo odbrane Dok je kod MiG-ova 29 modernizacija 11 jednoseda na standard SM+ (uz doradu još tri dvoseda na nivo SD) završena pre dve godine, kod Orlova sve to ide mnogo sporije i neizvesnije.
Proces osavremenjavanja jurišnika počeo je pre devet godina, a kako Tango Six saznaje prvi modernizovani avion je tek skoro stigao u operativnu jedinicu.
Da je avion već neko vreme u 241. lovačko-bombarderskoj eskadrili Tigrovi, moglo se videti na objavljenim fotografijama i video snimcima. Konkretno na bar jednoj fotografiji Ministarstva odbrane, kao i u video prilogu čačanske televizije ТV Galaksija 32 o obeležavanju Dana avijacije na aerodromu „Morava“ Lađevci.
Prvi avion koji je eskadrila dobila je ujedno i prvi primerak dvoseda NJ-22 koji je prvi put kao dorađen poleteo još krajem 2017. godine. Više puta je do sada korišćen na raznim prikazima, vežbama, a povremeno je sletao i na lađevački aerodrom.
Na osnovu spoljašnjeg izgleda letelice moglo bi se zaključiti da je na njemu odrađena samo prva od dve predviđene faze modernizacije.
Do sada se znalo da je u prvoj fazi planirana ugradnja optoelektronskog i napadno-navigacijskog sistema, računara naoružanja i misije, digitalne magistrale podataka i interfejsa ka postojećim i novougrađenim senzorima.
Izgled novog nosa modernizovanog Orla / Foto: Živojin Banković, Tango Six Takođe, na postojeći nišanski sistem – odnosno gornji elektrooptički prikazivač (HUD – „Head Up Display“) ugrađen je HLD prikazivač („Head Level Display“) koji pilotu omogućuje da pred sobom vidi sliku sa optoelektronskih uređaja, sa superponiranom nišanskom simbologijom i navigacionim parametrima, bez spuštanja pogleda na druge uređaje.
Osim termovizijske kamere treće generacije, u prvoj fazi se avion oprema i laserskim daljinomerom za precizno utvrđivanje daljine cilja, novim balističkim računarom kao i najsavremenijim inercijalno-navigacionim sistemom, koji trenutno koriste evropski lovci četvrte generacije (u pitanju je francuski SIGMA 95N). Sve navedeno čini da gađanje postojećim naoružanjem (top, nevođene rakete i avio-bombe) biva efikasnije. Ipak, najveća novina su sistemi za upotrebu vođenog naoružanja.
Pošto razvoj projekta nije bio do kraja transparentan, ne možemo sa sigurnošću tvrditi u kojoj fazi se nalazi razvoj novog naoružanja. Za modernizovani Orao bio je predviđen širok spektar novih vazduhoplovnih ubojnih sredstava domaće proizvodnje, ali se čini da ti programi nisu daleko odmakli.
Prilikom raznih vojnih manifestacija, od 2016. do danas mogla su se uočiti tri dvoseda NJ-22M1A. Tri primerka su daleko od broja aviona za koje se može reći da su deo procesa serijske modernizacije koja je najavljena pre 4 godine.
Navešćemo i da je na jednom od prikaza kao i na Partneru 2023. predstavljen i jednosedi avion sa optoelektronikom, ali je u pitanju letelica koja je služila samo kao demonstrator.
Najviše Orlova na raznim prikazima i vežbama viđali smo u periodu od 2017-2022. / Foto: Dimitrije Ostojić U proteklih nekoliko godina RV i PVO je moglo da računa na ukupno 13 Orlova, od toga šest jednoseda (tri sa motorima koji imaju dodatno sagorevanje) i sedam dvoseda.
Ovi avioni stari su 33-39 godina (u proseku skoro 36 godina) i primetno je da ih je poslednjih godina manje aktivnih u odnosu na, na primer, period od 2017-2022.
Kako je za modernizaciju data prednost dvosedima, i kako njih naravno nema dovoljno za čitavu eskadrilu, na remont su 2019. godine iz muzeja jugoslovenskog vazduhoplovstva poslata još četiri NJ-22 koja su se tamo nalazila 23 godine.
Kako Tango Six saznaje, ove godine je izveden prvi let prvog „muzejskog“ primerka, koji bi nakon probnih i primopredajnih letova, bez modernizacije, trebao da bude isporučen operativnoj eskadrili.
Na kraju se, po ko zna koji put, može debatovati o pitanju svrsishodnosti modernizacije Orla (o čemu je Tango Six prvi put pisao 2016), naročito nakon što je Srbija pre skoro godinu dana potpisala ugovor za nabavku Rafala.
Ovaj francuski višenamenski borbeni avion mogao bi zameniti i MiG-ove 29, i Orlove, ali je pitanje da li je Srbija zadovoljna sa jednom eskadrilom koja ima samo 12 takvih aviona.
Držanje Orlova u naoružanju još izvesno vreme ima smisla samo ako se želi održati i druga eskadrila (ljudstvo, infrastruktura) koja bi u bliskoj budućnosti takođe mogla dobiti novu tehniku.
Epilog ove dileme nazire se u novim planovima koje o kojima je Tango Six ekskluzivno izveštavao prošlog meseca. Moguće je da se najavljene investicije francuskih kompanija u okviru dodatnih ugovora o industrijskoj saradnji odnose i na modernizaciju ili samo produženje životnog veka Orlova.
The post [ANALIZA] Dokle se stiglo sa modernizacijom Orla: Da li nastaviti dalje ili preći na novu tehniku? appeared first on Tango Six.

Nastavak na TangoSix.rs...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta TangoSix.rs. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta TangoSix.rs. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.