Zastava“ od gubitnika do evropskog izvoznika

Izvor: Blic, 29.Sep.2008, 21:37   (ažurirano 02.Apr.2020.)

"Zastava“ od gubitnika do evropskog izvoznika

U palati „Srbija" juče je potpisan ugovor o zajedničkom ulaganju naše države i italijanskog automobilskog giganta „Fijat" koji će u kragujevačkoj „Zastavi" uposliti 4.750 radnika i, preko zajedničkog preduzeća koje će narednih dana biti osnovano, omogućiti proizvodnju i izvoz putničkih vozila na balkansko i evropsko tržište u vrednosti od oko milijardu evra, što je šestina ukupnog godišnjeg srpskog izvoza. Na taj način, jedan od najvećih gubitaša, koji je poreske >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << obveznike koštao oko 500 miliona evra, trebalo bi da u veoma kratkom roku postane profitabilna kompanija.



Novo zajedničko preduzeće zvaće se, kako „Blic" nezvanično saznaje, „Fijat Srbija". Ugovor predviđa da u tom mešovitom italijansko-srpskom preduzeću imamo 33 odsto vlasništva (Italijani preostalih 67 procenata, s tim što preuzimaju imovinu kragujevačkog gubitaša) i da u nekadašnji kragujevački gigant bude investirano nešto manje od milijardu evra, tako da bi se do kraja 2010. godine proizvodilo oko 200.000 vozila godišnje, potom dodatnih 100.000. Samo deset procenata ove proizvodnje namenjeno je domaćim kupcima. Početna investicija u proizvodnju potpuno novih „Fijatovih" automobila je 700 miliona evra, od čega sa srpske strane stiže 200 miliona evra. Ugovor su potpisali Mlađan Dinkić, potpredsednik Vlade, i Serđo Markione, predsednik „Fijat grupe", a ceremoniji su prisustvovali Boris Tadić, šef države, Franko Fratini, ministar spoljnih poslova Italije, Mirko Cvetković, srpski premijer, i nekoliko članova njegovog kabineta.

Osim toga, Dinkić i Markione su potpisali memorandum o razumevanju kao osnov za saradnju „Fijatovih" ogranaka „Iveko" i „Manjeti Mareli" u oblasti proizvodnje autobusa, specijalnih vozila i automobilskih komponenti. Ovaj memorandum predviđa osnivanje dve kompanije u kojima bi Srbija imala 30, a „Fijat" 70 odsto vlasničkog udela, a početna investicija u ove kompanije projektovana je na oko 240 miliona evra (Srbija od toga daje oko 60 miliona evra, uz oslobađanje od poreza i ulaganja u infrastrukturu). Memorandumom je projektovano da do kraja 2012. „Iveko", koji je suvlasnik „Zastava kamiona", u Srbiji proizvodi specijalna vozila i oko 2.200 autobusa godišnje, a „Manjeti Mareli" komponente i delove (auto-plastika, vešanja, farovi, auspusi) za domaće i strano tržište. Obe fabrike nalaziće se u industrijskoj zoni Kragujevca i uposliće 2.350 radnika.

- Posledice ove investicije biće privlačenje drugih velikih ulagača, pozitivni efekti na spoljnotrgovinski bilans od neto 600 miliona evra pri izvozu od milijardu evra, kao i podsticanje privrednog i drugog razvoja ne samo u Kragujevcu ili regionu već u celoj zemlji - ocena je premijera Cvetkovića, koji ističe da će njegov kabinet „i dalje raditi na poboljšanju atraktivnosti privrednog ambijenta za strana ulaganja".

Za italijanskog ministra spoljnih poslova Fratinija ovaj ugovor je važan jer ojačava ne samo privredne već i političke veze između dve države. Fratini ističe da Italija u Srbiji „vidi i prijatelja i strateškog partnera".

- „Fijat" je naišao na otvoren ambijent i povoljne okolnosti za strana

Pala vrednost akcija „Fijata"

Vrednost „Fijatovih" akcija juče je pala na Italijanskoj berzi za oko tri procenta, na 9,82 evra. „Fijatovim" običnim akcijama trgovalo se za 219,96 miliona evra, po ceni između 9,75 i 10,13 evra. (Beta)

ulaganja, pa smo u veoma kratkom roku dogovorili i perfektuirali ovaj zajednički posao. Fabrika u Kragujevcu ulazi u svetsku mrežu „Fijat grupe" i za cilj će imati dostizanje nultog škarta, uz obuku stručnjaka i tehničkih lica, čime će doprineti ekonomskom, tehnološkom i industrijskom razvoju Srbije. Ukupna investicija oba partnera je 940 miliona evra, a odnosi se na osnivanje tri zajednička preduzeća. Ovo je strateški izbor Srbije za ulazak u EU - ocena je predsednika „Fijata" Markionea.

Najviše detalja iz ovog ugovora izneo je potpredsednik Dinkić. U ukupno tri investicije „Fijata", „Iveka" i „Manjeti Marelija", vlasnički udeo Srbije je 33 odsto, uz pravo na dividende iz kojih će određeni procenat biti dat radnicima.

- Narednih dana osnovaćemo zajedničku kompaniju u koju će Srbija uložiti po 50 miliona evra u novcu, odnosno u stvarima i pravima (imovina „Zastave"). Osim proizvodnje 200.000 automobila godišnje, krajem 2010. će startovati i proizvodnja novog „Fijatovog" automobila A klase. Fotografije koje su objavljivane nisu autentične jer su izgled i performanse tog vozila poslovna tajna i biće poznate javnosti tek mesec dana uoči početka proizvodnje - ističe Dinkić, uz opasku da juče potpisani ugovor i memorandum dovode kod nas 30 novih kooperanata.

Prema njegovim rečima, sada će dva i po puta biti povećana proizvodnja „zastave 10". U naredne četiri godine Vlada će investirati više od 300 miliona evra u infrastrukturu i zaštitu životne sredine u Kragujevcu (putna i železnička, obnavljanje vododvoda).

Tadić: Velika obaveza za radnike

Predsednik Srbije Boris Tadić ocenio je da ugovor s „Fijatom" predstavlja veliku šansu, ali i obavezu za radnike „Zastave".

- Pozivam zaposlene u „Zastavi" da prionu na posao jer će od njih zavisiti budućnost „Fijata" u Srbiji. Posao Vlade Srbije je da daje šansu za nova zaposlenja i obezbeđuje što povoljniji privredni ambijent i ona će to nastaviti da radi - rekao je Tadić nakon protokolarnog potpisivanja ugovora.

Fratini: Srbija što pre u Evropskoj uniji

Predsednik Srbije Boris Tadić izjavio je da Srbija želi da što pre primeni sporazum o stabilizaciji i pridruživanju i dobije status zvaničnog kandidata za članstvo u EU.

Tadić je, posle razgovora s ministrom inostranih poslova Italije Frankom Fratinijem, koji je u Srbiju došao zbog potpisivanja ugovora o strateškom partnerstvu Vlade Srbije i „Fijata", rekao da Srbija želi da uđe u EU sa svojim indentitetom, nastaviviši „da brani Kosovo na miran, evropski, legalan i diplomatski način, kao i interese svojih građana u EU integracijama".

Ministar spoljnih poslova Italije Franko Fratini kaže da Italija smatra da Srbija treba što pre da se pridruži EU.

Prema njegovim rečima, Italija smatra da će do decembra stupiti na snagu i prelazni sporazum.

- U Evropskoj uniji se tome protivi samo jedna zemlja i mi mislimo da ćemo uspeti vrlo brzo da je ubedimo da promeni stav - rekao je šef italijanske diplomatije.

Povodom inicijative Srbije u UN da se zatraži savetodavno mišljenje Međunarodnog suda pravde o Kosovu, Fratini je rekao da se Italija ne protivi tom zahtevu.

- Smatram da takav pristup neodbijanja EU u UN može da bude od koristi - rekao je Fratini.

Italijanima ikona na poklon

KRAGUJEVAC - Predstavnici italijanske kompanije „Fijat", italijanske vlade i Vlade Srbije juče su helikopterima sleteli u krug „Zastave", odmah nakon potpisivanja ugovora veka. Oni su stigli u centar Šumadije u 14.25, a zatim krenuli u obilazak pogona kragujevačke fabrike automobila i gledali kako se prave poslednje serije „juga", „keca" i „floride".

Kako je izjavio izvršni direktor „Fijata" Serđo Markione, „Kragujevac nije slučajno izabran kao mesto gde će 'Fijat’ praviti svoje najnovije i najmodernije modele automobila".

- Moji saradnici, koji su tokom proteklih meseci boravili u „Zastavi", preneli su mi da je „Fijat" dočekan raširenih ruku. Uz tradiciju od 55 godina saradnje, to je bilo odlučujuće da u centar Srbije uložimo novac, a uz to i najmoderniju tehniku i ljudske resurse. Treba dosta truda, ali imamo sve uslove da se ovde započne nova proizvodnja - izjavio je Serđo Markione i naglasio da će se u „Zastavi" 2010. godine proizvoditi najnoviji model „Fijatovog" automobila koji će biti vrhunsko dostignuće u auto-industriji. Nije hteo da oda detalje vezane za taj automobil osim što je rekao da će nadmašiti sadašnji svetski hit, „fijat 500". U čast potpisivanja veoma značajnog i veoma važnog industrijskog ugovora za celu Srbiju, gradonačelnik Kragujevca Veroljub Stevanović darivao je delegaciju „Fijata" i italijanske vlade ikonom Svetog Đorđa, koji je zaštitnik Grada Kragujevca, i zlatnim ključem grada koji se daje samo najboljim prijateljima.

- Ovo je najveći dan u istoriji Kragujevca jer mi jesmo bili mesto gde je začeta automobilska industrija na celom Balkanu, jesmo nekad radili za „Ševrolet", jesmo sarađivali s „Fijatom" i pravili 220.000 automobila godišnje, ali nikada do sada nismo bili u prilici da pravimo automobile najvišeg kvaliteta. Počelo je novo vreme u industriji Srbije - rekao je Veroljub Stevanović.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.