Vozači oprez, neće biti praštanja

Izvor: Blic, Beta, 09.Dec.2009, 21:20   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Vozači oprez, neće biti praštanja

Saobraćajna policija u Srbiji spremno dočekuje sutrašnji dan kada počinje primena Zakona o bezbednosti saobraćaja. Svaki policajac imaće kod sebe novi zapisnik o saobraćajnom prekršaju, kao i skraćenu verziju novog zakona, koju će moći da konsultuje u vezi sa novim odredbama i kaznama koje on propisuje. Policija, navode sagovornici „Blica", neće praštati prekršaje učesnicima u saobraćaju, tako da se vozači i pešaci ne mogu nadati grejs periodu u kome će moći da nastave >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << da krše propise i prođu nekažnjeno.

U Saobraćajnoj policiji navode da će velika većina pravila koja propisuje novi zakon - poput obaveznog ograničenja brzine, vezivanja pojasa, prolaska kroz crveno svetlo, povišene količine alkohola u krvi - sankcionisati bez izuzetka. Nedostatak kompletne obavezne opreme će se, po svoj prilici, tolerisati samo prvi put.

- Nećemo kinjiti vozače ako baš prvog dana primene zakona u vozilu nemaju fluorescentne prsluke, ali kaznićemo ih ukoliko nemaju prvu pomoć ili trougao, jer je taj deo opreme obavezan i po starom zakonu - navode u Saobraćajnoj policiji.

Policajci su pohađali kurseve kako bi se upoznali sa novim zakonom, a i specijalno su obučeni za korektno popunjavanje novog zapisnika o saobraćajnom prekršaju, jer ukoliko ga ne popune valjano, i u njega ne unesu sve primedbe građanina koji je počinio prekršaj, jer u suprotnom on neće imati snagu verodostojne isprave na sudu.

- To znači da je policajac dužan da u zapisnik unese sve eventualne primedbe građanina koji je počinio neki prekršaj i što preciznijim rečima. Dužan je i da ponudi zapisnik na potpisivanje što građani mogu, ali ne moraju da učine. Konačnu reč daće sudovi - kaže za „Blic" Vladimir Rebić, načelnik Odeljenja za kontrolu i funkcionisanje saobraćaja MUP Srbije.

On ističe da saobraćajna policija spremno dočekuje primenu novog Zakona o bezbednosti u saobraćaju.

- Pripreme za primenu novih odredbi počele su u oktobru. Policajci su pohađali seminare i kurseve kako bi se upoznali sa novinama u zakonu. Osim toga, urađeni su novi zapisnici o saobraćajnom prekršaju i svi policajci koji će vršiti kontrolu i regulisanje saobraćaja imali su obuku i dobili su uputstva kako treba da ih popunjavaju - objašnjava Rebić.



Policajci ne naplaćuju kazne


On dodaje i da će policajci uz sebe imati brošuru, odnosno skraćenu verziju zakona.

- Uz pomoć brošure će lakše definisati koji je prekršaj počinjen. Recimo, ukoliko je nekom vozaču utvrđeno da ima 1,7 promila alkohola u krvi, na osnovu brošure policajac će utvrditi da je reč o veoma teškoj alkoholisanosti i isključiće tog vozača iz saobraćaja - kaže Rebić, koji je i jedan od autora zakona.

Prema podacima Ministarstva za infrastrukturu, u Srbiji godišnje u saobraćajnim nesrećama pogine oko 1.000 ljudi, 17.000 biva povređeno, a materijalna šteta napravljena u nezgodama na godišnjem nivou dostiže frapantnih milijardu evra. U policiji kažu da će nove odredbe koje su obuhvatile i preventivu i oštrije kazne značajno uticati da se broj žrtava smanji.

Novost u zakonu je i da od sutra saobraćajni policajci neće naplaćivati novčane kazne, već će samo konstatovati prekršaj i sačiniti zapisnik sa nalogom koji će vozač morati da uplati predviđeni iznos u roku od osam dana. Ukoliko to ne učini, protiv njega će biti pokrenut prekršajni postupak, čiji troškovi idu na teret vozaču. Novčane kazne biće svrstane u dve kategorije - od 3.000 i 5.000 dinara.

Novim zakonom jasnije su definisani odnosi između policajaca i ostalih učesnika u saobraćaju. Recimo, policijski automobil sa upaljenom rotacijom i sirenom signal je vozaču koji se nalazi ispred da pomeri svoje vozilo i omogući prolaz. Međutim, ukoliko policajac u vozilu pored toga daje i svetlosni signal, odnosno ablenduje, vozač će morati da zaustavi svoje vozilo.

- S druge strane, službena lica koja upale rotaciju ili sirenu bez potrebe biće kažnjena, osim disciplinskom merom, još sa 5.000 dinara - navode u Saobraćajnoj policiji.

Novinu sigurno predstavlja i podatak da će vozači biti kažnjeni ukoliko svojevoljno izađu iz automobila kada ih zaustavi patrola, što znači da će morati da ostanu u svom vozilu dok ih policajac ne pozove da izađu. Policija je dobila veća ovlašćenja i kod isključivanja vozača iz saobraćaja ukoliko voze bez naočara (a obavezne su za tog vozača), kao i vozača i pešaka ako su pod dejstvom alkohola, psihoaktivnih supstanci"

Zakletva na sudu

Veliku nadu saobraćajna policija ulaže u video nadzor na velikim saobraćajnicama i gradskim raskrsnicama. Kamere su već postavljene u većim gradovima u Srbiji, a očekuje se da će njegova primena biti znatno proširena. Za prekršaje koji se snime kamerama ne postoji mogućnost izbegavanja kazne, a prijave će biti poslate na kućnu adresu vlasnika vozila.

Vozači, motociklisti, biciklisti ili pešaci, čiji prekršaj nije zabeležen video kamerama, ima pravo da kod sudije za prekršaje pozove policajca na suočenje. Zanimljivo, sudija može kao jedno od sredstava dokazivanja da zatraži od okrivljenog da se „zakune u čast" kako nije počinio saobraćajni prekršaj.

NIŠ

Oprema Cena Dostupnost

1. Rezervni točak od 1.000 do 5.000 ima dovoljno

2. Aparat za gašenje požara od 950 naviše ima

3. Trougao od 500 naviše nema svuda

4. Prva pomoć od 380 do 600 nema svuda

5. Čekić za razbijanje stakla - nema u prodaji

6. Rezervne sijalice od 5 do 600 ima

7. Reflektujući prsluk 300 nema svuda

8. Uže za vuču od 300 do 400 ima

9. Zimske gume od 3.000 do 5.000 nema svuda

10. Zaštitna kaciga od 2.500 do 6.500 nema svuda

NOVI SAD

Oprema Cena Dostupnost

1. Rezervni točak od 2.400 do 3.200 ima dovoljno

2. Aparat za gašenje požara od 697 do 1.570 ima

3. Trougao od 180 do 250 ima

4. Prva pomoć od 450 do 796 ima

5. Čekić za razbijanje stakla - nema u prodaji

6. Rezervne sijalice od 20 do 5.300 ima

7. Reflektujući prsluk od 225 do 300 ima

8. Uže za vuču od 250 do 340 ima

9. Zimske gume od 2.800 do 10.000 ima

10. Zaštitna kaciga 4.750-9.500 nema svuda

BEOGRAD

Oprema Cena Dostupnost

1. Rezervni točak od 1.800 do 3.600 nema svuda

2. Aparat za gašenje požara od 1.200 do 1.800 ima

3. Trougao od 200 do 1.000 nema svuda

4. Prva pomoć 600 nema svuda

5. Čekić za razbijanje stakla - nema u prodaji

6. Rezervne sijalice od 20 naviše ima

7. Reflektujući prsluk od 200 do 300 ima

8. Uže za vuču od 300 do 400 ima

9. Zimske gume od 2.500 do 45.000 nema svuda

10. Zaštitna kaciga od 4.000 do 10.000 nema svuda

*Cene su u dinarima

Novac od kazni policiji i lokalnim samoupravama

Novim zakonom definisana je i raspodela sredstava od novčanih kazni. "Predviđeno je da se 70 odsto novca slije u državni budžet, dok će preostalih 30 odsto pripasti lokalnoj samoupravi. Od tih 70 odsto novca iz budžeta 75 procenata ići će za opremanje jedinica saobraćajne policije, dok će preostalih 25 odsto ići u Agenciju za bezbednost saobraćaja", objašnjava Demir Hadžić iz Ministarstva za infrastrukturu i jedan od autora zakona.

Najtraženiji prsluci

Ni u jednoj prodavnici auto-delova, ni benzinskoj pumpi u Beogradu, Nišu i Novom Sadu, a po svemu sudeći ni u drugim gradovima Srbije, nema u prodaji celokupne neophodne dodatne opreme za automobile i motocikle predviđene novim zakonom.

U nekim radnjama su nam rekli da pošiljke očekuju "ovih dana". Najviše problema ima sa reflektujućim prslucima, kojih uopšte nema u Užicu "jer su rasprodati", dok ih u drugim gradovima ima, ali nedovoljno.

Ekipa „Blica"

Amketa s beograđanima: „stavio sam pored volana nalepnicu sa podsetnikom da palim svetla, da bih se navikao"

Dan uoči početka primene novog Zakona o bezbednosti u saobraćaju pitali smo Beograđane koliko su obavešteni o odredbama, šta misle o kaznama i o tome koliko će novi propisi doprineti većoj bezbednosti na putevima u Srbiji

SNEŽANA KISIN (42),

spremačica


Ne vozim automobil, a kao pešak nisam baš stigla mnogo da se informišem o novom zakonu. Međutim, pošto skoro svakodnevno šetam sa malim detetom, izuzetno sam obazriva kad prelazim ulicu pa se nadam da neću imati problema sa novim propisima.

BRANISLAV LAZIĆ (53),

preduzetnik


Uglavnom sam o zakonu čitao u novinama, mada sam čuo da će se primenjivati od Nove godine. Čini mi se da su kazne previsoke, pogotovo što većina građana nije upoznata šta sme a šta ne. Možda bi kao u Švedskoj trebalo uvesti procentualno kažnjavanje u odnosu na primanja.

NADEŽDA JANČIĆ (36),

arhitekta


Upoznata sam sa skoro svim novinama. Najviše mi se sviđa što će od sad mala deca morati pozadi da imaju posebno sedište i da budu vezana. Ne razumem zašto je potrebno da palimo svetla i danju, a kazne bi mogle da budu rigoroznije kako bi vozači bili tolerantniji na ulicama.

UROŠ RADAKOVIĆ (59),

inženjer


Stigao sam da izanaliziram zakon pošto sam na Sajmu knjiga dobio brošuru. Zakon će biti dobar ukoliko se bude sprovodio dosledno jer će samim tim i građani prestati da izbegavaju obaveze. A kao rezultat svega dobićemo preko potrebnu saobraćajnu kulturu.

GORAN STEVIĆ (39),

radnik


Pošto često putujem u inostranstvo, već imam svu neophodnu opremu. Pozdravljam oštre kazne jer su mnogi vozači vrlo bahati, pa tako voze ili po šinama ili žutom trakom. Najvećom kaznom trebalo bi sankcionisati one koji upale sva četiri svetla pa ostave kola na najprometnijim ulicama.

NEBOJŠA SUBOTIĆ (48),

nezaposlen


Putem medija sam se upoznao sa kaznama i mislim da su prevelike. Bićemo kažnjavani kao u Evropskoj uniji, iako su nam putevi daleko od tog standarda. Takođe, trebalo bi kaznu uskladiti sa primanjima prekršioca jer nije svakome isto kad treba da izdvoji tri ili pet hiljada.

JELENA VUJIĆ (20),

student


Nisam vozač, ali sam saznala za novine kroz priču sa drugaricama. Slušalice uglavnom stavljam u autobusu, a najteže će mi biti da ne koristim telefon na ulici pošto mnogo volim da kucam poruke. Ipak, nadam se da ću od sad lakše prelaziti ulicu na pešačkom prelazu.

MILOSLAV JANKOVIĆ (53),

građevinski radnik


Upoznat sam sa zakonom i danima se već pripremam pa tako sam pored volana stavio nalepnicu sa natpisom "pali svetla" kako bih se navikao. Verujem da će se mnogi sad popraviti u vožnji i da će biti manje nesreća, ali da bi se to dogodilo neophodno je da se i putevi poprave.

MILUTIN KRSTIĆ (63),

penzioner


Čitao sam uglavnom u novinama o zakonu. Kod nas je saobraćajna kultura takva da se vozači utrkuju ko će koga da prevari ili ko više krši zakon. Zato bi trebalo zakon dosledno primeniti ukoliko želimo da se nešto promeni. Eto, ja tek sada idem na atestiranje plinske boce.

UVEĆAJTE GRAFIKU

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.