Izvor: Politika, 07.Jul.2009, 23:25 (ažurirano 02.Apr.2020.)
U udesu „miga 29” poginuli pilot i vojnik na zemlji
Avion kojim je upravljao potpukovnik Rade Ranđelović srušio se na vozni park u Batajnici u kojem je vojnik Milan Ulemek bio požarni
Pilot potpukovnik Rade Ranđelović i vojnik na odsluženju redovnog vojnog roka Milan Ulemek poginuli su juče u 9.10 časova na aerodromu Batajnica prilikom pada aviona „mig 29”, dok je u gašenju požara na mestu nesreće lakše povređen vojnik Vojislav Dragoljević.
Nesreća se dogodila tokom priprema za aeromiting >> Pročitaj celu vest na sajtu Politika << koji je trebalo da se održi u subotu na Kalemegdanu, odnosno iznad Ušća. Ranđelović je uspeo da se katapultira, ali se, zbog položaja i brzine aviona, padobran nije otvorio i praktično je sa pilotskim sedištem pao na zemlju. Davao je znake života i helikopterom je prebačen na Vojnomedicinsku akademiju, ali je zbog zadobijenih teških povreda u toku operacije preminuo. Prilikom pada letelice na zemlju, poginuo je vojnik Ulemek.
Avion je, prema rečima očevidaca, u niskom letu prešao preko Zemun Polja i uputio se ka Batajnici, a pre toga je pilot izvodio takozvanu petlju. Iz nepoznatog razloga avion je, u zaokretu za brišući let – završnu tačku nastupa na aeromitinzima, pao na vozni park u blizini remontnog zavoda „Moma Stanojlović” u kojem je Ulemek bio na dužnosti požarnog.
Rade Ranđelović važio je za najiskusnijeg pilota „miga 29”, jedno vreme je bio komandant eskadrile „Vitezovi”, a bio je i u vojnoj delegaciji koja je posetila SAD 2006. godine.
Posle nesreće u rejon 204. avio-baze „Batajnica” ubrzo su stigli i zvaničnici Vojske Srbije i Ministarstva odbrane, uviđaj je obavio nadležni istražni sudija, a novinarima nije bilo omogućeno da uđu, budući da su prilaze ovom vojnom objektu obezbeđivali pripadnici MUP-a. Predsednik Srbije Boris Tadić izdao je naređenje Generalštabu da sprovede brzu i detaljnu istragu i da se istraže uzroci pada ove letelice.
„Mig 29” je najsavremniji avion vojske Srbije. Ove letelice kupljene su u nekadašnjem SSSR-u u drugoj polovini osamdesetih godina prošlog veka. U toku rata 1999. godine uništeno je 11 „migova 29”, dvojica pilota su poginula u vazdušnim borbama sa avijacijom NATO-a, a pet je sačuvano postavljanjem maketa u prirodnoj veličini umesto pravih aviona. Krajem januara 2006. godine odlučeno je da se avioni remontuju delom u Rusiji, a delom u zavodu „Moma Stanojlović” u Batajnici.
Jučerašnji udes vojne letelice treći je u poslednje dve godine. U mestu Baranda kod Zrenjanina u maju prošle godine srušio se vojni avion „orao”, a pilot, major Tomas Janik, spasao se iskakanjem. Pilot Ištvan Kanas poginuo je u septembru prošle godine prilikom pada aviona „supergaleb G-4” takođe na batajničkom aerodromu, u toku priprema za aeromiting na Ušću. Avion kojim je upravljao Kanas srušio se tada prilikom izvođenja složene letačke figure dva minuta posle poletanja.
S. Despotović
[objavljeno: 08/07/2009]















