U planu diskriminacija dece sa invaliditetom?

Izvor: Radio 021, 22.Sep.2015, 08:11   (ažurirano 02.Apr.2020.)

U planu diskriminacija dece sa invaliditetom?

Iako se Srbija obavezala da će dosledno primenjivati principe inkluzivnog obrazovanja, izmenama Zakona o udžbenicima na mala vrata vraćeno je razdvajanje dece koja školu treba da pohađaju po individualnom programu od dece koja su sposobna da bez asistencije prate nastavne zadatke.

Zavod za izdavanje udžbenika u listu knjiga za školu uvrstio je i sekciju udžbenika za učenike sa invaliditetom, i to posebno za učenike lako ometene u razvoju, slepe i slabovide đake, kao i >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio 021 << za decu oštećenog sluha.

Problem je, međutim, u tome što tih udžbenika nema dovoljno, što nisu pokrivene ni osnovne nastavne oblasti, a za, recimo, slepe i slabovide đake ne postoji nijedan udžbenik ni za predškolsku ustanovu, osnovnu, a kamoli za srednju školu. Istinu govoreći, ove godine probleme s nabavkom udžbenika imaju i roditelji čija deca nemaju invaliditet, ali je problem činjenica da, recimo, niko nije u stanju da napravi audioknjigu-udžbenik ili lektiru, kad već nismo u stanju da slepoj i slabovidoj deci obezbedimo literaturu na brajevom pismu.

Kako ističe pomoćnica ministra prosvete dr Zorana Lužanin, okretanje specijalnim udžbenicima ne predstavlja odustajanje od inkluzivnog obrazovanja, već pokušaj da se problemi ne trpaju pod tepih, već obezbedi udžbenik prilagođen sposobnostima određenog deteta. Ovo je posebno važno ako se zna da se, zahvaljujući novim propisima, očekuje drastično smanjenje pedagoške i psihološke službe, a logopedi i specijalni pedagozi koji bi trebalo da pomognu inkluziji dece sa invaliditetom u škole, svedeni su na statističku grešku.

Uvek praktični roditelji, koji izigravaju personalne asistente svojoj deci jer naša država nije u stanju da plati čak ni volontere-studente na ovom poslu, s olakšanjem dočekuju bar neke od tih udžbenika. Iako smatraju da su oni polurešenje, jer njihovo dete neće savladavati isti sadržaj kao druga deca u odeljenju, i učenje iz udžbenika prilagođenog njihovim sposobnostima bolje je od nesavladavanja gradiva uopšte.

Naime, teret inkluzije svaljen je na pleća nedovoljno obučenih profesora, koji moraju da se bore s nesmanjenim obimom nastavnog gradiva i velikim brojem dece u odeljenjima. Pritom, nad glavom im vise predviđena smanjenja broja zaposlenih, što dovoljno ilustruje haos u kojem se trenutno nalazi naše školstvo.

"Ne postoji osnov za uvođenje posebnih udžbenika, nastavnih sredstava i materijala za učenike sa smetnjama i invaliditetom. Postojanje posebnih udžbenika je suprotno antidiskriminacionim propisima, kao i načelima sistema vaspitanja i obrazovanja, utvrđenim Zakonima o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja", kaže Kosana Beker, pomoćnica poverenice za zaštitu ravnopravnosti. "Za decu sa invaliditetom donose se individualni planovi rada, kao što i nastavnik za drugu decu prilagođava rad u skladu s njihovim sposobnostima i sklonostima."

Poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janković ističe da se planiranjem udžbenika za svu decu sa smetnjama u razvoju negira različitost dece i obrazovnih situacija u kojima se nalaze. Ne mogu postojati posebni udžbenici, jer ne postoje ni posebni planovi i programi, kaže ona.

"Da bismo odgovorili na obrazovne potrebe dece sa smetnjama u razvoju, nisu nam potrebni posebni udžbenici, već izmene i prilagođavanja u skladu sa individualnim potrebama, između ostalog, i kroz individualne obrazovne planove, koji moraju da budu povezani sa sadržajem koji svi učenici i sve učenice obrađuju na času", kaže Janković i dodaje da nastavno osoblje ima mogućnost da u skladu s propisima pronalazi i koristi literaturu i nastavni materijal kojim podržava učestvovanje u nastavi i učenje konkretnog deteta

Kad i kako ostvariti sve zadatke bez pomoći personalnih asistenata, pitanje je koje ostaje otvoreno.

Nastavak na Radio 021...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio 021. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio 021. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.