Izvor: Blic, 22.Avg.2007, 12:00   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Svi ministri su odgovorni dok ne pokažu ugovor

Uprkos obećanju nadležnih u Ministarstvu za infrastrukturu, novinarima „Blica" juče nije omogućeno da pogledaju 19 aneksa ugovora o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega. Objašnjeno nam je da o tome treba da se odlučuje na sutrašnjoj sednici Vlade. Tada će se videti da li će kabinet Vojislava Koštunice smoći snage da objavi detalje ugovora ili će kredibilitet cele Vlade biti ozbiljno doveden u pitanje. Prema anketi „Blica", većina ministara u Vladi Srbije daje zeleno >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << svetlo da se ceo ugovor objavi. Potpredsednik Vlade Srbije Božidar Đelić nije u zemlji i neće prisustvovati sednici Vlade, ali za „Blic" kaže da bi glasao da ceo ugovor o koncesiji bude javan.

- Verujem da će Vlada usvojiti preporuku ministra Ilića da se celokupan ugovor sa aneksima objavi u javnosti. Naravno, postoje elementi koji se u međunarodnoj poslovnoj praksi ne objavljuju - u konkretnom slučaju postoje finansijski delovi ugovora oko toga kako je koncesionar obezbedio sredstva, koji ne bi trebalo da budu dostupni, kao i pitanja intelektualne svojine koncesionara. Trebalo bi ipak objaviti sve ostalo i to po članu 24 ugovora koji to dozvoljava i sa kojim je javnost od ponedeljka upoznata - kaže on.

U principu, oko tako velikih poslova koji traju, u ovom slučaju i po 25 godina, sve mora da bude javno, tvrdi Đelić i napominje da je to nužno pogotovo oko privatizacije velikih sistema i novih koncesija. Potpredsednik Vlade zbog toga smatra da Vlada mora da pronađe način da se u sličnim slučajevima ponaša istovetno, jer je to bitno i za strane investitore.

- Ako želimo da budemo destinacija privlačna za strane kompanije, onda treba da postoje unapred utvrđena pravila o tome šta je poslovna tajna, a šta nije - kaže Đelić i naglašava da najveći poslovi moraju da budu javni, jer to predstavlja branu korupciji.

Sa njim se slažu i ministri za nacionalni investicioni plan i zaštitu životne sredine Dragan Đilas i Saša Dragin. Dragin ističe da će glasati da ugovor bude javan i da će, ako to niko drugi ne učini, na sednici insistirati na tome da na internet stranici Vlade Srbije bude objavljen ceo ugovor. To podržava i ministar rada Rasim Ljajić.

Četvoro ministara G17 plus glasaće da ceo ugovor bude javan, tvrde u vrhu ove stranke. Oni smatraju da je još pre mesec dana ceo ugovor trebalo objaviti na sajtu. Samovolju i bahato ponašanje Ilića u ovoj stranci ocenjuju skandaloznim.

- Ako Iliću nije stalo do njegovog ugleda, očekujemo od njega da načini napor i povede računa bar o imidžu Vlade prilikom davanja izjava i javnih nastupa - ocenjuje Nikola Papak, šef informativne službe G17 plus.

Ministar trgovine i usluga Predrag Bubalo za „Blic" kaže da je uvek za to da javnost ima uvid u ono što radi izvršna vlast ukoliko ne postoje opravdani razlozi da određeni ugovor bude tajna.

- U konkretnom slučaju moram sačekati sednicu Vlade da čujem argumente za i protiv objavljivanja ovog ugovora. Ukoliko ne čujem jasne i opravdane razloge da ugovor ostane pod oznakom tajnosti, sigurno ću glasati za to da bude objavljen na sajtu Vlade - rekao je Bubalo.

U Kancelariji za saradnju sa medijima Vlade Srbije kažu da je sazivanje sednica u nadležnosti Generalnog sekretarijata Vlade Srbije, ali da osim izjave Ilića da će Vlada raspravljati o ugovoru nisu imali drugih najava.

Već postojećim sumnjama u ugovor pridodate su i nove da su u poslednjem trenutku smanjivane bankarske garancije podstiče činjenica da je ugovor sklopila tehnička vlada u martu ove godine. Ekipa emisije „Insajder" tvrdi da je ugovor o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega bitno izmenjen od januara do 30. marta kada je potpisan, i da je prvobitno bilo predviđeno da, ako koncesija propadne, država samo od jedne vrste garancije naplati od koncesionara 10 odsto vrednosti investicija. Sada je to višestruko manje obezbeđenje. U ugovoru koji su novinari juče videli taj član je izmenjen, a država je prihvatila obezbeđenje ugovora od svega 10 miliona evra.

Neuobičajeno je i to što se koncesionaru daje već delimično izgrađena deonica od Beograda, preko Novog Sada, do Subotice, sa koje može odmah da naplaćuje putarinu. Praktično, svake godine država na deonici od Subotice do Beograda naplati od 20 do 25 miliona evra, što znači da bi koncesionar do kraja 2012, kad je predviđen kraj izgradnje autoputa, po toj osnovi mogao da zaradi najmanje 100 miliona evra. Istovremeno, koncesionar sa samo 10 miliona evra garantuje da će obezbediti sredstva za izgradnju puta. Ostaje sporno i kolika je vrednost celog tog posla pošto je ministar infrastrukture Velimir Ilić prvobitno izjavio da će koncesionar uložiti milijardu i po evra, da bi direktor Direkcije za puteve Srbije Branko Jocić tvrdio da je vrednost 1,3 milijarde evra. Na internet sajtu „Alpine", jednog od koncesionara, stoji da posao košta 1,1 milijardu evra, a mnogi se ne usuđuju da procenjuju ukupnu vrednost investicije, već objašnjavaju da je jedino izvesno da ne može biti niža od 800 miliona evra.

Kostreš: Ko profitira od koncesionog pojasa

Predsednik Skupštine Vojvodine Bojan Kostreš zatražio je juče od poslanika u Skupštini Srbije da formiraju anketni odbor koji bi istražio sve radnje u vezi sa potpisivanjem ugovora o koncesiji na autoput Horgoš-Požega. Formiranje anketnog odbora je, kako je ocenio, nužno jer je ministar za infrastrukturu Velimir Ilić nastavio da krije ugovor od očiju javnosti i zato što građani Srbije moraju da znaju da li je taj ugovor koristan ili štetan po njih. Stoga je najavio i to da će pokrajinska administracija zatražiti od republičkog javnog pravobranilaštva da pokrene istragu i utvrdi da li je davanjem koncesija na pomenuti autoput učinjena šteta za građane Srbije.

- Osim što mislim da ugovor ne štiti interese građana Srbije, postavljaju se i neka vrlo praktična pitanja: Koliki je koncesioni pojas? Da li je on jedan, deset ili sto metara od autoputa? To je vrlo značajno pitanje jer se u tom pojasu obično grade pomoćna infrastruktura, benzinske pumpe i sve ostalo što se gradi pored puta. Samim tim, taj koncesioni pojas ostvaruje vrlo značajnu profit, pa je pitanje kome će ona pripasti: koncesionaru, državi Srbiji ili nekom trećem? Zatim, onaj koji zna u kom pravcu ide taj put može da kupi to zemljište kao poljoprivredno i posle proda kao građevinsko. Sve su ove stvari koje obećavaju malverzacije i ja se zato bojim da zbog toga nije dat ugovor na uvid. On je zatražio od premijera Vojislava Koštunice da javno kaže da li je bio upoznat sa sadržajem ugovora o koncesiji i da li štiti Velimira Ilića ili se ministar osamostalio i predstavlja Vladu za sebe.

M. M.

Ilić: Neka Vlada preuzme odgovornost

Ministar za infrastrukturu Velimir Ilić izjavio je juče da će na sednici Vlade Srbije u četvrtak, 23. avgusta, zatražiti da se u celosti objavi ugovor i aneksi ugovora o koncesiji za izgradnju autoputa Horgoš-Požega. „Ne mogu sam to da odlučim, jer ugovor nisam ni pisao, pisali su ga finansijski savetnici koji su odabrani na međunarodnom tenderu. Prema tome, što se mene tiče, tražiću da se u celosti objavi ugovor i aneksi ugovora i da pezentujemo onima koji uporno od prvog dana žele da se ne gradi autoput kroz Srbiju", kazao je Ilić. „Insistiraću na tome, jer se jednostavno ne može objaviti bez saglasnosti Vlade koja će, naravno, morati da preuzme odgovornost zato što će takvu odluku doneti", kazao je Ilić.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.