Šumadija postaje region sa zaštićenim geografskim poreklom proizvoda

Izvor: Radio Televizija Vojvodine, 06.Dec.2019, 18:30   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Šumadija postaje region sa zaštićenim geografskim poreklom proizvoda

Uz aktivno učešće udruženja i proizvođača Šumadija postaje jedan od regiona sa zaštićenim geografskim poreklom proizvoda. Vinari imaju jedinstven proizvod regije, šumadijsku ružicu, a njihovim putem krenule su i destilerije iz ovoga kraja koje su kroz udruženje dobile geografsku oznaku za rakiju - šumadijsku šljivovicu.

Zaštita geografskog porekla je pravo gde se zapravo štite dve oznake. Prva oznaka je ime porekla koja podrazumeva proizvode isključivo prerađene >> Pročitaj celu vest na sajtu Radio Televizija Vojvodine << odnosno pripremljene u određenoj geografskoj sredini, lokalitetu ili regiji. Druga je geografska oznaka koja podrazumeva da se svojstva odnosno kvalitet jednog proizvoda pripisuje određenom regionu.

"Zaštita geografske oznake porekla je veoma kompleksan proces. Najsloženija stvar je pravljenje elaborata o kvalitetima određenog proizvoda i načina njegove proizvodnje kao i finansijska sredstva koja su potrebna da bi se uložila u tu zaštitu, međutim to nije nešto što nije moguće. U prilog govore podaci da su prošle godine trideset poljoprivrednih proizvođača zaštitili svoje geografsko poreklo. Prednosti su višestruke, pre svega tu je cena proizvoda koja se na evropskom tržištu kreće od 10 odsto do 230 odsto za vina, zatim tu je bolji plasman proizvoda kao i njegovo brendiranje", objašnjava Stefanija Anđelković, savetodavac za agroekonomiju.

Za zaštitu geografskog porekla može da konkuriše fizičko ali i pravno lice kao i udruženja i zadruge. Udruženje "Šumadijska rakija" koje okuplja 19 destilerija dobilo je geografsku oznaku za šumadijsku šljivovicu.

"Mi smo dobili rešenje o priznavanju geografske oznake za šumadijsku šljivovicu, pet destilerija je krenulo u proizvodnju šumadijske šljivovice, prvi proizvod će biti 2021. godine s obzirom da mora rakija da odstoji najmanje 18 meseci u hrastovim buradima. EU prepoznaje geografsku oznaku kao proizvod sa posebnim pravilima proizvodnje, a kada su potrošači u pitanju oni dobijaju jedan siguran proizvod", kaže Goran Miailović, predsednik asocijacije "Šumadijska rakija".

Udruženje vinara Šumadije je kroz vino Šumadijska ružica već započelo brendiranje regije kroz geografsko poreklo proizvoda.

"Interesantan je podatak da su aktivnosti koje smo mi imali na brendiranju kroz vinarstvo dovele do toga da smo se sada u svetu pojavili u osmom izdanju svetskog atlasa vina prvi put kao region. Nismo vezani samo za izvoz nego faktički cilj je da dovodimo strane goste i turiste u našu regiju i da prodajemo naše proizvode i usluge na kućnom pragu", ističe Zoran Dragoljević, vinski ekspert i vinski vitez.

Kroz geografsko poreklo proizvoda i vinari i proizvođači rakije brendiraju Šumadiju kao regiju dok zajedno sa turističkom ponudom pružaju jedinstveni sklop potencijala kraja u kome se zaštićeni proizvodi pripremaju.

Nastavak na Radio Televizija Vojvodine...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Radio Televizija Vojvodine. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Radio Televizija Vojvodine. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.