Izvor: Medijski istraživački centar, 04.Maj.2011, 11:46 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Stranke i reklame utiču na medije
Vladajuće stranke i zakupci reklamnog prostora imaju najveći uticaj na uređivačku politiku medija u Srbiji smatraju novinari, urednici i i vlasnici medija učesnici u istraživanju koje je sproveo Biro za društvena istraživanja (BIRODI) i Web Istraživački online servis “Tvojstav” (www.tvojstav.com) .
Istraživački projekat „Novinari i novinarstvo u Srbiji“ sproveden je na prigodnom uzorku od 262 ispitanika kojeg čine: novinari (42,37 %), urednici rubrike/sektora >> Pročitaj celu vest na sajtu Medijski istraživački centar << (21,76%), glavni i odgovorni urednici (17,94%) i vlasnici (3,82%).
Sedam od deset ispitanika su iz medija u privatnom, dok je 18,32% u javnom vlasništvu, a ostali su u procesu ili je čekaju privatizaciju. Polovina, tačnije 52,29% učesnika ove online ankete je stalno zaposlena, dok je trećina su honorarci, a ostali su vlasnici ili novinari penzioneri. Blizu 60% ispitanika je izjavilo da ima završen fakultet, a 23% ispitanika ima fakultetsku diplomu novinara. Prosečna starost učesnika istraživanje je 36 godina, a dužina radnog staža 11,4 godina.
Samo 8,4% anketiranih su sindikalno organizovani, za razliku od 82,44% anketiranih koji nisu članovi nijednog sindikata. Polovina (54,2%) ispitanika nije član nijednog udruženja novinara, dok što pasivnih što aktivnih članova NUNS-a i UNS-a je među anketiranima bilo po 18%.
Posmatrano po vrsti medija, u uzorku su podjednako zastupljeni ispitanici sa TV, iz dnevnih i nedeljnih novina, radia i elektronskih portala (15%), dok je iz TV produkcija bilo 3,8% ispitanika.
Upitani da ocene stanje u medijima u Srbiji samo 8% učesnika je ocenilo zadovoljavajućim, za razliku od 70% koji smatraju da je nezadovoljavajuće.
Prema mišljenju učesnika istraživanja najveći uticaj na uređivačku politiku medija u Srbiji imaju vladajuće stranke (29,20%) i zakupci reklamnog prostora (23,90%). Interesantan nalaz je da (samo) 1,36% ispitanika smatra da udruženja novinara imaju uticaj na medije, a (samo) 1,06% ispitanika smatra da u mediji slobodnu u Srbiji!?
Među načinima zarobljavanja medija, prema mišljenjima učesnika istraživanja, dominiraju: uskraćivanje reklamnog prostora (19,83%), uskraćivanje informacija na koje mediji imaju pravo (16,47%), Uticaj na kadrovsku politiku medija (16,18%) plaćanje novinara ili urednika da pišu “naručene tekstove” (15, 89%).
Nastavak na Medijski istraživački centar...