
Izvor: Piplmetar.rs, 25.Okt.2024, 18:00
Šta su transferne cene i kome su potrebne
https://www.freepik.com/free-photo/man-working-graphics-his-desk_7404321.htm
Sigurno ste nekada čuli za termin multinacionalne kompanije. To su one firme koje posluju u više različitih država sveta. U njihovom internom poslovanju ključan aspekt čine transferne cene. One zapravo predstavljaju cene po kojima se razmenjuju proizvodi ili usluge u okviru MNK, a cilj je postići iste uslove kao kada se posluje sa trećim licima. U nastavku teksta saznaćete nešto više o njima, kome su >> Pročitaj celu vest na sajtu Piplmetar.rs << zapravo potrebne i šta predstavlja tzv. arm’s length principle.
Šta predstavljaju multinacionalne kompanije
Kako bi bilo jasnije šta su transferne cene, morate prvo razumeti pojam multinacionalnih kompanija. U pitanju su firme koje se bave proizvodnjom, distribucijom i prodajom robe ili pružanjem usluga u različitim zemljama širom sveta, ali zadržavaju centralizovano upravljanje i sedište u jednoj zemlji (headquarter). One otvaraju ogranke u različitim državama kako bi iskoristile lokalne resurse, tržišta i radnu snagu. Proizvodnju najčešće preusmeravaju u države u kojima je jeftinija radna snaga kako bi održali troškove proizvodnje na niskom nivou.
Zanimljivo je da MNK često upravljaju firmama u okviru grupacije u skladu sa specifičnostima tržišta zemlje u kojoj se ogranak nalazi. Zahvaljujući velikim proizvodnim kapacitetima i prepoznatljivosti u svesti potrošača zbog globalne prisutnosti, najčešće ostvaruju niže troškove, što im omogućava konkurentne cene i visok profit.
Postoje brojni primeri ovakvih kompanija u svetu, a među najpoznatijima su Coca-Cola, Apple, Amazon, Microsoft, Nestlé, Samsung.
Kako definisati transferne cene i arm’s length principle
Kada jedna kompanija prodaje robu ili pruža usluge (eventualno prenosi imovinu) drugoj kompaniji unutar iste grupacije, odnosno multinacionalne kompanije koriste se transferne cene. One obuhvataju sve vrste transakcija (prodaju proizvoda, licenci, nematerijalne imovine), kao i usluge poput upravljanja, konsultacija i finansijskih transakcija.
Kako bi upotreba transfernih cena bila jasnija, predočićemo vam na sledećem primeru. Ukoliko neka kompanija u Holandiji prodaje proizvode ili usluge kompaniji u okviru iste grupacije koja posluje u Nemačkoj, cena te transakcije mora biti formirana na bazi tržišnih principa, kao da je formirana prema trećem licu. Ovaj princip naziva se “van dohvata ruke” ili na engleskom arm’s length principle.
https://www.freepik.com/free-photo/money-around-world_961560.htm
Metode za određivanje transfernih cena
Postoji nekoliko metoda koje se koriste za određivanje transfernih cena. Navešćemo samo neke od njih sa kojima se i internacionalne korporacije koje posluju u Srbiji načešće susreću.
Prva je metoda uporedive cene na tržištu, odnosno najdirektniji i najpouzdaniji način da se primeni princip “van dohvata ruke”. Upoređuje se cena korišćena u transakciji između dva subjekta u okviru MNK sa cenama iz sličnih transakcija između nezavisnih subjekata. Glavna mana je što zahteva visok stepen komparabilnosti.
Druga metoda naziva se metoda cene preprodaje. Tu se koristi cena po kojoj jedna od kompanija iz internacionalnog lanca preprodaje robu nezavisnim kupcima i prilagođava tu cenu za razliku između nabavne i prodajne cene. Ključna slabost ove metode predstavlja bruto marža koja je pod uticajem efikasnosti menadžmenta, što može imati uticaj na profitabilnost, ali ne i na cene proizvoda ili usluga.
I treća metoda je trošak-plus kada se dodaje odgovarajući profit na troškove koje je povezana kompanija imala u proizvodnji robe ili pružanju usluge.
Kome su zapravo potrebne transferne cene
Kao što smo već više puta u tekstu napomenuli, transferne cene pomažu multinacionalnim kompanijama da optimizuju svoje operacije, jer omogućavaju kontrolu troškova i prihoda između povezanih subjekata.
Kada je poslovanje između povezanih entiteta u pitanju, postoji potencijalna opasnost od manipulisanja cenama s obzirom na to da su ove transakcije interne i moguće je postaviti cene koje nisu u skladu s tržišnim uslovima. Zbog ove mogućnosti za manipulaciju, transferne cene često se nazivaju i „kontrolisanim transakcijama“.
Zato su ove cene jako važne za poreske organe. Poreske uprave širom sveta prate transferne cene kako bi osigurale da multinacionalne kompanije ne koriste interne transakcije za prenos dobiti iz jedne zemlje u drugu, obično u zemlju sa nižim poreskim stopama. Cilj regulacije je da se spreče malverzacije. Mnoge zemlje na svetu su uvele stroga pravila i regulative kako bi osigurale da transakcije između povezanih lica budu transparentne.
Iako su transferne cene najviše povezane sa poslovanjem multinacionalnih korporacija, manje kompanije takođe moraju da se bave ovim pitanjem, posebno kada su deo internacionalne grupacije. Čak i ako posluju unutar jedne zemlje, pravilno postavljene transferne cene su jako važne za usklađenost sa zakonima, jer se na taj način izbegavaju potencijalne kazne.
Svaka kompanija koja posluje na globalnom nivou mora pažljivo da prati svoje transferne cene, da ih usklađuje sa lokalnim i globalnim zakonodavstvom i izbegne potencijalne kazne od strane poreskih uprava svake zemlje u kojoj posluje ponaosob.