Izvor: Blic, 18.Feb.2008, 17:54 (ažurirano 02.Apr.2020.)
Sedam teorija o motivaciji
Šta god o motivaciji govorili ili slušali, sve se svodi na dilemu – motiviše li zaposlene isključivo novac ili ih pokreće i nešto drugo, kao slobodno vreme, dodatno obrazovanje, dobra radna okolina, novi izazovi...
Dodatni izazov kompanijama, čiji lideri žele motivisane zaposlene, u ovom vremenu jeste i to da će zbog usporavanja privrednog rasta, rastuće inflacije i globalno loših poslovnih prilika biti u situaciji da imaju manje novca za motivisanje zaposlenih, >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << a mnogi na prvi pogled nefinansijski modeli motivacije, poput poslediplomskih studija, raznih treninga, team buildinga i sličnog, zapravo počivaju na trošenju kompanijskog novca.
Motivisanje zaposlenih bez materijalnih ulaganja biće jako teško, a ponegde možda i nemoguće. Iako se naoko može činiti jednostavnim, priča o tome kako motivisati zaposlene višestruko je složena kad se samo malo zagrebe ispod površine.
Naučnici se u istraživanjima već stotinu godina trude da dokažu kako novac u obliku plate, bonusa, stimulacije, službenog automobila ili laptopa nije prvi, najvredniji i neprikosnoveni motivator. Na prestolje uzdižu zanimljiv posao i ostvarenje uspeha.
Međutim, koga god na ovim prostorima ozbiljnije da pitate šta ga motiviše, novac će biti ako ne prvi, onda sigurno drugi najvažniji činilac zbog kog se bude, odevaju i odlaze na posao.
Sedam teorija i primena
-Teorija potreba - izvor motivacije je nesvestan, vođen potrebama, pa je primena teorije vrlo ograničena
-Teorija pravednosti - nastoji da smanji osećaj napetosti zbog uočene nepravde, primena joj je ograničena jer se doživljaj nepravde može ublažiti i na druge načine, a ne samo pojačanom motivacijom
-Teorija očekivanja - izvor motivacije je odnos između željenih rezultata, nagrade za učinak i uloženi trud, primena joj je uspešna jer odgovara na pitanje zašto se ljudi više trude
-Teorija jačanja - drži da je izvor motivacije nagrada za učinak, primena joj je umereno uspešna jer nagrađivanje može biti efikasno na nekim poslovima, ali se, kad je reč o pokušaju promene ponašanja zaposlenih, pojavljuju etički problemi
-Teorija postavljanja ciljeva - izvor motivacije je usmeravanje ponašanja prema postavljanju ciljeva, primena joj je uspešna jer se ciljevi mogu postavljati na svim poslovima
-Teorija samoregulacije - smatra da je izvor motivacije praćenje povratne informacije o obavljenom poslu sročene tako da povećava dostižnost ciljeva, primena joj je uspešna jer firma može zaposlenom da pruži takvu povratnu informaciju
-Teorija karakteristika posla - izvori motivacije ljudi nalaze se u poslu zato što imaju snažnu želju za uspehom, primena je umereno uspešna jer nije jasno da li je u opisu posla reč o nečem što određuje kompanija ili o subjektivnom utisku zaposlenog.
Sedam saveta za bolju motivaciju
1.Osigurajte da motivi i vrednosti zaposlenih odgovaraju radnom mestu
2.Osigurajte da posao zaposlenih bude trajno privlačan i skladan sa njegovim motivima i vrednostima
3.Definišite ciljeve posla na način da oni budu jasni, izazovni, privlačni i mogući
4.Osigurajte zaposlenima lične i materijalne resurse koji će osigurati efikasnost
5.Kreirajte okruženje koje pojedincu pruža društvenu podršku
6.Osnažite radna svojstva zaposlenih
7.Uskladite sve te elemente u dosledan sociotehnološki sistem
Izvor: Lider