
Izvor: SrbijaDanas.com, 18.Okt.2021, 21:29
SVI SU UBEĐENI DA ZNAJU PRAVILA VOŽNJE U KRUŽNOM TOKU! A ovo su greške koje vozači prave
Ovo su „bukvalizovana“ pravila, koja treba pratite da se ne bi sudarili u kružnom toku:
Nigde toliko zabluda u pogledu saobraćajnih propisa, kao kod kružnih tokova.
I zaista, čini se da je na našim kružnim tokovima, naročito u prestonici, večito neka gužva i često izgleda kao da su vozila ušla u "začarani krug" iz kojeg ne mogu da izađu.
- Kod ulaska u kružni tok je svima jasno, ali kad treba da se izađe nikom izgleda nije, naročito u onom >> Pročitaj celu vest na sajtu SrbijaDanas.com << kružnom toku gde ima dve ili tri trake. Znam neke koji naprave 5-6 krugova - komentariše jedan korisnik Tvitera.
Ipak, pravila postoje. Damir Okanović je za "Blic" objasnio koje su to ključne faze za učesnike saobraćaja koji koriste kružni tok.
Pravilo br. 1: Onaj ko je već u kružnom toku ima prednost u odnosu na onoga ko je van kružnog toka, a to je regulisano i saobraćajnim znacima ispred ulaza u kružni tok (važi samo za kružne tokove gde na svakom ulazu postoji trougao - a takvi su u Srbiji u većini).
Pravilo br. 2: Automobil u unutrašnjoj traci kružnog toka nema prednost u odnosu na vozilo u spoljašnjoj traci kružnog toka (kada je u pitanju kružni tok sa više traka). Da pojasnimo - ne smeš iz krajnje unutrašnje trake (uz ostrvo) da isečeš sve ostale u kružnom toku da bi izašao tamo gde ti odgovara. Dakle, onaj ko izlazi iz kružnog toka nema prednost u odnosu na one koji takođe kruže u spoljašnjim trakama kružnog toka. Da još malo pojasnimo – govorimo samo o vozilima koja se već nalaze u kružnom toku - oni iz unutrašnjih traka nemaju prednost u odnosu na one u spoljašnjim trakama. Govorimo o samom kružnom toku – ne o prilaznim ulicama/putevima. Ako onaj iz unutrašnje kružne trake odluči da izađe iz kružnog toka, on ne sme da „iseče“ onog u spoljašnoj kružnoj traci, već mora da ga propusti kao da je u pitanju klasično prestrojavanje na putu sa dve trake i to uz davanje migavca i trudeći se da ne izazove udes. Potpuno isto kao da voze na običnom putu sa dve ili tri trake. Naglašavamo - prednost uvek ima vozilo koje nastavlja kretanje trakom u kojoj se nalazi! Zašto ponavljamo istu stvar pet puta? Zato što vozači koji ne znaju ovo pravilo svakodnevno izazivaju incidente.
Pravilo br. 3: Tramvaj uvek ima prednost. Uvek.
Pravilo br. 4: Izaberi odgovarajuću traku pre nego uđeš u kružni tok. Ukoliko se kružnom toku približavaš putem sa više traka, takođe treba primenjivati logiku koju bi primenio u slučaju da je reč o klasičnoj raskrsnici. Dakle, ukoliko izlaziš na prvom isključenju trebalo bi da u kružni tok uđeš desnom trakom i pratiš spoljašnju traku kružnog toka do isključenja. Ukoliko izlaziš na poslednjem isključenju, trebalo bi da iz leve trake uđeš u unutrašnju traku kružnog toka i zatim se prestrojiš na vreme pred izlazak. Međutim, nije protiv propisa ni da se direktno uključiš u spoljašnju traku i da njome ideš do željenog isključenja... Istina, tako blokiraš druga vozila koja žele da uđu u kružni tok.
Pravilo br. 5: Odluči gde izlaziš iz kružnog toka pre nego što uđeš u njega.
Pravilo br. 6: Da li smem da se vozim u krug više puta dok ne ugrabim situaciju da izađem iz kružnog toka ukoliko se nalazim u unutrašnoj traci, a u spoljašnjoj je gužva? Ovo nije definisano propisima, tako da je odgovor - DA. Inače, postoje dva mišljenja po pitanju toga šta je bezbednije:
1. treba se zaustaviti i onda se „probijati“ ka svom izlazu
2. treba napraviti još jedan krug i za to vreme uhvatiti priliku za prestrojavanje.
Obe „taktike“ imaju svoje mane i prednosti, i treba ih primenjivati u skladu sa trenutnom situacijom u kružnom toku.
Pravilo br. 7: Koristi migavac – ručica s leve strane volana, uz pomoć koje pokazuješ drugim vozačima kuda planiraš da ideš. Zato se i zove pokazivač pravca! Koristi migavac i kada izlaziš iz kružnog toka i kada se prestrojavaš iz trake u traku samog kružnog toka.
Prilikom ulaska u kružni tok ne moraš da ga koristiš, pošto je tvoj budući smer kretanja jasan. To nije nikakva moda ili naređenje neke zle državne agencije – kada daš migavac, daješ mogućnost drugim vozačima da na vreme odreaguju, da brže i bezbednije prođu kružni tok.
Kada bi se svi vozači ponašali normalno i redovno koristili migavac, saobraćaj bi generalno tekao mnogo brže i sa manje stresnih situacija.
Pravilo br. 8: Saobraćajac u kružnom toku – kada se on pojavi, moraš da poštuješ njegove naredbe.
Da rezimiramo, poštujte saobraćajnu traku, poštujte vozila koja se već kreću određenom saobraćajnom trakom i o isključenju razmišljajte pre nego što se uključite u kružni tok.
Nastavak na SrbijaDanas.com...