Reklame stavlja   ko  kako hoće

Izvor: Blic, 04.Okt.2010, 01:40   (ažurirano 02.Apr.2020.)

Reklame stavlja ko kako hoće

„Gde god nađeš zgodno mesto, ti reklamu posadi“, izgleda da je ovo moto kojim se oglašivači u Beogradu rukovode, pošto su sve češće počeli da postavljaju platnene reklame preko čitavih fasada zgrada, pa i onih koje su zaštićene kao kulturno dobro. Opštinske komunalne inspekcije pišu prijave, ali konkretne kazne izostaju. Po novom pravilniku, za takve reklame zadužena je Direkcija za puteve, ali legalno postavljenih reklama, gotovo i da nema. Arhitekte, koje trebaju da daju stručno >> Pročitaj celu vest na sajtu Blic << mišljenje o postavljanju svake reklame, niko ništa i ne pita.

Zgrada „Sava centra", bivšeg saveznog MUP u Ulici kneza Miloša, deo hotela „Jugoslavije", sve su celokupno, ili delom prekrivene velikim platnenim reklamama. Međutim, ovakvih reklama ima širom grada, prema procenama više od stotinu, ali retko koja ima dozvolu za postavljanje. Prema pravilniku svaka reklama koja je veća od dva kvadrata, mora da dobije dozvolu u Direkciji za puteve, odnosno Sekretarijatu za saobraćaj. To kontrolišu opštinske komunalne inspekcije, pišu prijave, međutim, vrlo malo oglašivača je novčano kažnjeno.

- Prema novom pravilniku, svi su dužni da podnesu zahtev Sekretarijatu. Sada je tih zahteva na stotine, Direkcija za puteve je pretrpana i vrlo sporo se rešavaju. Sa druge strane, svakim danom je reklama sve više. To kontrolišu opštinske inspekcije, ali im je posao dosta otežan, jer se dešava da jedna kompanija izda prostor, druga zakupi, pa izda trećoj da postavi reklamu. Vrlo je teško doći do odgovornih. Osim administrativnih taksi, oglašivači su dužni da plate komunalne takse za isticanje reklama. Ukoliko nemaju dozvolu, kazne su prekršajne - pričaju u Sekretarijatu za komunalne poslove.

Da bi vlasnik objekta uopšte mogao da postavi reklamu na zgradi koja je zaštićena kao kulturno dobro, mora da ispuni sve uslove i dobije saglasnost Zavoda za zaštitu spomenika, a ukoliko nije pod zaštitom, Sekretarijata za saobraćaj.

- Nakon podnetog zahteva i dokaza o vlasništvu objekta, mi razmatramo da li je reklama dobra za objekat, da li narušava celinu, da li bi se postavljanjem reklame narušio vizuelni utisak. Ukoliko se svi ti elementi zadovolje, mi izdamo dozvolu. Međutim, veliki broj vlasnika objekata to ne poštuje - objašnjava Lidija Kotur iz Zavoda za zaštitu spomenika.

Međutim, za postavljanje bilo koje reklame na objektima u prestonici, mora se dobiti dozvola Društva arhitekata Beograda. Ipak, njih već godinama niko ništa nije pitao.

- Reklame jesu diktat vremena, ali negiraju arhitekturu. To je stvar na kojoj treba raditi na usklađivanju, jer ne možemo ni sve reklame u gradu poskidati, tržište diktira drugačije. Po pravilima, svaka reklama mora da prođe komisiju Društva arhitekata Beograda da bi dobila dozvolu. Mi tada postavljamo i dajemo uslove kako neka reklama može da bude okačena. Međutim, mi godinama nismo imali zahtev za proveru. Sada je sve stvar inspekcije i onih koji postupaju po njihovim prijavama. Neko očigledno, ako izdaje dozvolu, preskače nas u proceduri. Reklame na nekim fasadama su pravo ruglo, to je kao da parkirate na travnjaku - razočaran je Ivan Rašković, predsednik Društva arhitekata Beograda.

Kazne

Za vlasnike objekata koji bez dozvole Sekretarijata za saobraćaj ili Zavoda okače oglasne plakate na fasade zgrada, prema Odluci o oglašavanju, kazna je od od 250 do 25.000 dinara za fizička lica, od 2.500 do 250.000 dinara za preduzetnike, odnosno 5.000 do 500.000 dinara za pravna lica.

Nastavak na Blic...






Napomena: Ova vest je automatizovano (softverski) preuzeta sa sajta Blic. Nije preneta ručno, niti proverena od strane uredništva portala "Vesti.rs", već je preneta automatski, računajući na savesnost i dobru nameru sajta Blic. Ukoliko vest (članak) sadrži netačne navode, vređa nekog, ili krši nečija autorska prava - molimo Vas da nas o tome ODMAH obavestite obavestite kako bismo uklonili sporni sadržaj.